דו"ח בריטי חמור: התלונות על אנטישמיות במוסדות הלייבור-מוצדקות

דוח ממשלתי חמור שפורסם היום בבריטניה קובע כי הנהגת מפלגת הלייבור תחת היו"ר הקודם, ג'רמי קורבין, הפרה את החוק כאשר הייתה מעורבת בהטרדות ובהתערבות פוליטית על רקע הטענות לאנטישמיות בתוך מפלגת האופוזיציה הראשית.

הוועדה לשוויון ולזכויות אזרח, שאחראית למניעת אפליה ולקידום שוויון, בחנה בשנה האחרונה את הטענות לאנטישמיות ממוסדת בלייבור במהלך התקופה שבה הנהיג קורבין את המפלגה בין 2015 לאפריל השנה. החקירה, שהחלה לבקשת ארגונים יהודיים, התמקדה בטיפול בתלונות על אנטישמיות במוסדות המפלגה ובחשדות לאנטישמיות בסניפים מקומיים.

הדוח שפורסם היום קובע כי המפלגה הייתה אחראית "לביצוע של מעשים בלתי חוקיים של הטרדה ואפליה" עם הפרת חוק השוויון באמצעות התערבות פוליטית בתלונות על אנטישמיות, הטרדות נגד המתלוננים ואי מתן הכשרה מתאימה לטיפול בתלונות.

"מפלגת הלייבור אימצה התנהלות של התערבות פוליטית בתלונות מסוימות והראיות מצביעות על כך שזה התרחש באופן תכוף יותר במקרים של אנטישמיות", נאמר בדוח, שציין 23 מקרים של התערבות בלתי ראויה מצד משרדו של קורבין וגורמים אחרים, כולל השפעה על החלטות. כמו כן, הדוח ציין את ראש עיריית לונדון לשעבר, קן ליווינגסטון, כמי שהיה מעורב במקרים של הטרדה.

היו"ר הזמנית של הוועדה, קרוליין ווטרס, אמרה כי "נראה שזו תוצאה של חוסר נכונות לטפל באנטישמיות מאשר חוסר יכולת לעשות את זה". "אמון צריך לעמוד במרכז היחסים של מפלגה פוליטית עם חבריה ועם הציבור", הדגישה. "אולם החקירה הראתה הפרה ברורה של האמון בין הלייבור, רבים מחבריה והקהילה היהודית".

הוועדה הורתה ללייבור להגיש עד 10 בדצמבר טיוטה של תוכנית פעולה ליישום ההמלצות, כולל שיפור תהליכי הטיפול בתלונות, הכשרת אנשי הצוות המעורבים בטיפול בתלונות ובחקירתן ושקיפות גדולה יותר לגבי צעדי הענישה המשמעתיים.

המנהיג הנוכחי של המפלגה, קיר סטרמר, הבהיר כי הלייבור מקבלת את הדוח במלואו. "הדוח הזה קשה לקריאה ואלה ימים של בושה עבור המפלגה", אמר סטרמר, שהודה כי השנים האחרונות היו קשות, במיוחד עבור מי שנאלצו לעזוב את המפלגה בשל האנטישמיות. "אני שומע אתכם ואני מבטיח שהלייבור תפעל. אם אתם אנטישמים, אין לכם מקום במפלגה הזו או בקרבתה ואנחנו נבטיח את זה".

קורבין טען בתגובה כי הממצאים בדוח לגבי היקף האנטישמיות "מוגזמים באופן דרמטי בשל סיבות פוליטיות". "אנטישמיות היא דבר דוחה, שגוי ואחראי לכמה מהפשעים הגדולים של האנושות", אמר. "בתור מנהיג הלייבור, תמיד הייתי נחוש להעלים את כל תופעות הגזענות ולעקור את סרטן האנטישמיות. פעלתי בתמיכה למען יהודים וקהילות יהודיות כל חיי ואמשיך לעשות זאת".

הממצאים התקבלו בברכה בקרב הקהילה היהודית. "זה מראה מדוע היהודים בבריטניה היו כה מוטרדים והדוח מבייש את מי שתקפו אותנו על שיצאנו נגד גזענות אנטי יהודית", נמסר מוועד שליחי הקהילות של יהודי בריטניה.

"הדוח מטהר לחלוטין את היהודים שהואשמו כי הם משקרים ומגזימים ופעלו כסוכנים של מדינה אחרת והשתמשו בדת שלהם כדי 'להכפיש' את הלייבור", הוסיפו בקמפיין נגד אנטישמיות, אחד הארגונים שיזמו את החקירה.

UK Labour members 'radicalized' on Israel since Corbyn's election, report  claims | The Times of Israel

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם