סעודיה, "רכבת השלום" והנורמליזציה

מוקדם יותר השבוע, שגריר סעודיה בירדן, נאיף א-סדירי, אמר בראיון לערוץ טלוויזיה ירדני כי "קרן ההשקעות הסעודית ירדנית" תממן את הפרויקט הגדול ביותר בהיסטוריה בין שתי המדינות – קו רכבת בין עמאן לעיר הנמל עקבה בדרום הממלכה. קרן ההשקעות שהונה כ-3 מיליארד דולר ממומנת על ידי הצד הסעודי ב-90% והשאר מימון ירדני.

לכאורה ההכרזה על פרויקט הרכבת לא אמור היה ליצור מהומה תקשורתית כזו שיצר. לשמע הידיעה, המחנה בעולם הערבי והאיסלאמי (איראן, טורקיה) המתנגד לנורמליזציה עם ישראל הזדעק. לטענת בכיריו מדובר בעצם בצעד ראשון של הסעודים למימוש חזון "רכבת השלום" אותו הציגה ישראל לפני כשלוש שנים. התכנית הישראלית שבזמנו התקבלה בביטול נועדה לעקוף את האיום האיראני במימי המפרץ ולאפשר למדינות הערביות ששם לייצא דרך נמל חיפה ישירות לאירופה.

מובן שהשבוע הסעודים לא התייחסו לעניין רכבת השלום אך הדגישו כי הסיוע להקמת הקו בתוך ירדן ישפיע באופן חיובי על הסחר הסעודי – ירדני וגם על תנועת התיירות.

ככלל, בעולם הערבי משוכנעים שהכרזת נורמליזציה בין סעודיה לבין ישראל היא לא שאלה של אם אלא מתי. במאמר מעניין של האקדמאית הסעודית הגולה מדאווי א-רשיד היא התייחסה לנושא. א-רשיד שאינה מתומכיה של משפחת המלוכה הסעודית ציינה כי בציבור הסעודי יש נתח לא מבוטל שמתנגד לשלום עם ישראל. עם זאת, היא טענה כי התקשורת הסעודית מגויסת במצוות השלטונות למשימת שינוי דעת הקהל בנושא היחס לישראל והעריכה כי מאמצים אלה יישאו בסופו של דבר פרי ויפחיתו את ההתנגדות העממית להסכם. א-רשיד הדגישה כי התקשורת מפמפמת לסעודים מידי יום ביומו את האופי "הבוגדני" של הפלסטינים. לדבריה, מרבית הציבור הסעודי טרוד היום יותר בענייני כלכלה מאשר הדאגה לבעיה הפלסטינית, דבר שיסייע למוחמד בן סלמאן יורש העצר להכריז בבוא העת על נורמליזציה.

 

קרדיט:אתר הטלגרם דורון פסקין