השבוע שבין ה-23.10.20 ל- 29.10.20 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- נמשכת המתיחות מול הרצועה, תוך איומים בהתחדשות ההסלמה, על רקע הקשיים בהשגת הסכם הסדרה, ושביתת הרעב המתמשכת של האסיר מאהר אלאח'רס. ברקע, נמשכים המגעים לפיוס פנים – פלסטיני, כשהמודכ"ל המצרי מצטרף לתיווך בנושא זה.
*- הפלסטינים מביעים זעם על הסכם הנורמליזציה וכינון היחסים בין ישראל לסודאן, לצד חרדה של ממש מהאפשרות שגם סעודיה תצטרף למהלך, ונושאים עיניהם בתקווה לבחירות בארה"ב, העשויות לעצור את המהלך.
*- מגפת הקורונה ממשיכה להתפשט בעזה ואיו"ש, נוכח מדיניות הפלסטינים לא להטיל מגבלות משמעותיות על חיי היומיום, בשל המצוקה הכלכלית.
שורה של הפגנות וביטויי זעם כלפי צרפת בעקבות דברי הנשיא מקרון נגד הגישה האלימה של האסלאם הקיצוני.
*- המשך מתיחות בין מחנות דחלאן ואבו מאזן. אנשי דחלאן קיימו ביקור בבית בכיר בפת"ח שנרצח בהוראת דחלאן ערב כינון הרש"פ, ומפגן כוח במחנה אלאמערי.

ובהרחבה:

גם השבוע פתחו הפלסטינים ברצועה בירי רקטות והפעם לאזור אשקלון וחוף אשקלון, כשאנשי הגא"פ לא הסתירו את אחריותם למעשה, ונימקו זאת בהתעלמות ישראל משביתת הרעב של האסיר מאהר אלאח'רס מג'נין השובת רעב כמעט מאה ימים. אנשי הגא"פ אף הודיעו, כי גייסו את כל אנשיהם, כדי להיערך לתגובה, במידה ואלאח'רס ימות. זאת, בעקבות העברתו של אלאח'רס מהמרכז הרפואי קפלן, למתקן הרפואי של שב"ס בכלא מעשיהו, לאחר שיותר מדי פעמים הועברו צילומים ומסרים מטעמו מתוך בית החולים. בנוסף, הודיעו אנשי הגא"פ על חידוש שיגור בלוני הנפץ והתבערה, ובחמא"ס מיהרו לגבותם בקביעה ששיגור הבלונים אינו חלק מההבנות של הרגיעה.
הסכם נירמול היחסים בין ישראל וסודאן, עורר תגובות נזעמות בקרב הפלסטינים, בייחוד, נוכח ההערכה שעוד מעט גם סעודיה, מנהיגת העולם הערבי הסוני, ובוודאי מדינות המפרץ, ומי שתמיכתה הכספית הינה קריטית לרש"פ עומדת בפני צעד דומה. בג'האד האסלאמי לא היססו לכנות את הצעד הסודני מעשה בגידה, ואסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס היה מתון יותר, ואמר שהעם הסודני הוא ידיד אמת של הפלסטינים, אך ממשלתו בגדה באמונם.
בתוך כך, יצא עבאס זכי מהקיצוניים והבוטים שבמנהיגי הפת"ח באמירות בוטות כלפי סעודיה לבל תעז ללכת בדרכי סודאן והאמירויות, תוך שהוא מכריז שהסעודים יודעים שה"כעבה" במכה לא תהיה עוד, אם הם יחתמו על הסכם עם ישראל. בתגובה פרסמה הנהגת הרש"פ הודעה בה היא התנערה מדברי זכי, וכן הודלפה לתקשורת ידיעה, לפיה נאסר על זכי להתראיין בתקופה הקרובה.
ברקע לדברים מנסים הפת"ח והחמא"ס לחדש את שיחות הפיוס ביניהן וכלקח מהפעם הקודמת, הם מנסים לגייס גם גיבוי מצרי, לפיכך יצאה לקהיר משלחת מטעם החמא"ס בראשות צאלח אלעארורי, שלמרות קשריו ההדוקים בטורקיה ואיראן הצליח ליצור מסילות גם אל אנשי המודכ"ל המצרי. בכירים בפת"ח ובכללם ג'בריל רג'וב ועזאם אלאחמד טענו השבוע בראיונות לתקשורת שההסכם בין הצדדים כבר אינו רחוק.
יחיא סנואר, ראש החמא"ס ברצועה הפנה איגרת ל5,000 מנכבדי הרצועה בה דיווח על המגעים לפיוס וקרא להם להפעיל את השפעתם כדי לקדם את המהלך, כשבמקביל התקיימה הפגנה של פעילי חז"ע ברצועה בה קראו להחיש את מהלכי הפיוס הפנימי.
למרות זאת, החמא"ס ממשיכה לבסס את שלטונה ברצועה והשבוע נמסר על מינוי של מוסא אלסמאכ, סגן שר העבודה ברצועה, ומי שהיה השר בפועל מטעם החמא"ס לסגן ראש מועצת סגני השרים ברצועה, שהיא למעשה הממשלה מטעם החמא"ס באזור.
במקביל, נמשכים הניסיונות לעורר תסיסה ואלימות גם באיו"ש. השבוע דווח על לכידת מחבל חמוש באקדח שחדר מקלקיליה לראש העין בניסיון לרצוח יהודים. כן דווח על הרוג פלסטיני בכפר יתמא. מדובר במתפרע שנמלט מחיילי צה"ל ונפגע במנוסתו, אך הפלסטינים טוענים שחיילי צה"ל היכו אותו למוות בקתות הרובים, בעת שעצר בצד הדרך לתקן את רכבו.

הנה תמונות מהלווייתו ההמונית:

לצד זאת, תוססים הן עזה והן יו"ש על רקע דברי נשיא צרפת מקרון בגנות האסלאם הקיצוני ותמיכתו באירוע בו הוצגו קריקטורות פוגעניות כלפי הנביא מחמד. שורה של הפגנות מחאה, כמו גם קריאות להחרמת תוצרת צרפתית התפתחו בכל רחבי איו"ש.

הנה תמונות מהפגנה מול מרכז התרבות הצרפתי בעזה:

מדיניות הרש"פ והחמא"ס לחדול מניסיון לבלום את מגפת הקורונה, באמצעות הגבלות על חיי היומיום, נותנת את אותותיה בהתפשטות מהירה של המגיפה באזורי איו"ש והרצועה. בחמא"ס כבר מבינים שהם חייבים לקחת צעד אחורה, סגרו מספר אזורים והודיעו על עוצר לילה. באיו"ש, הוטל כתר על מספר כפרים, אך לא מעבר לזה, וברש"פ מבינים שאין להם יכולת של ממש להטיל הגבלות אפילו על חתונות, מה שמביא לכך שקולות חוגגים נשמעים כמעט מדי ערב, מכל כפר ושכונה באיו"ש באין מפריע.

הנה דוגמא לחפלה בג'נין:

בתוך כך, דווח על כוונת שלטונות הרש"פ וירדן לפתוח מחדש את גשר אלנבי לתנועה חופשית של מי שיציגו בדיקת קורונה תקינה. כן תתקיימנה טיסות קבועות מירדן לתורכיה, ותושבי הרש"פ יורשו לטוס בהן באופן חופשי.
התמתנות מזג האוויר, הביאה לכך שאספקת החשמל ברצועה השתפרה במידה ניכרת בתקופה האחרונה. דווקא על רקע זה מתגברת המתיחות בין שלטונות החמא"ס לבעלי הגנרטורים הפרטיים, בעקבות החלטת "רשות האנרגיה" ברצועה להגביל את מחיר קוט"ש ל2.5 ₪. 1.5 שקל פחות מהסכום שנגבה בעבר. רשות האנרגיה הודיעה על הקמת בדיקה להערכת עלויות ייצור החשמל, וקביעת תעריף מוסכם והבהירה שלא תאפשר חזרה לתעריף הישן. בעלי הגנרטורים מצדם לא מוכנים לכל התערבות מסוג זה.
ובמישור הפנימי, אותרה גופת תושב הכפר קוצרא קטועת ידיים. להערכת תושבים לא מדובר ברצח, אלא בתאונת עבודה שנגרמה ממטען מאולתר שהנ"ל החזיק. כמו כן אותרה בראמאללה גופת תושב בשנות ה- 50 לחייו שעליה סימני אלימות. גופה נוספת של אדם מבוגר נמצאה בתוך מסגד בבית לחם. לצד זאת. נמשכים סכסוכי חמולות אלימים במיוחד.

הנה לדוגמא תמונות מהכפר סעיר שבגזרת חברון.

בתחום אחד אין אנרכיה ומנגנוני הרש"פ מטפלים בשיא הרצינות. משתפי הפעולה עם ישראל. השבוע נידון תושב גזרת שכם ל- 10 שנות מאסר, בגין האשמה זו.
לצד זאת, עצרו השבוע מנגנוני הרש"פ פעילים ברשתות החברתיות נגד חברת הסלולר הפלסטינית "ג'ואל", הגובה מחירים דומים לחברות הסלולר בישראל טרם ימי השר כחלון, ונהנית מהגנה מלאה של הרש"פ על המונופול שלה. מספר לא מבוטל של פעילים זומנו לחקירה ואף נעצרו לתקופות קצרות, תוך אזהרה לחדול מפעילות זו.
במקביל, פעלו מנגנוני הרש"פ בנחישות נגד אנשי דחלאן שקיימו השבוע מפגן כוח במחנה הפליטים אלאמערי ופיזרו את האירוע בכוח. בנוסף, פרצו אנשי המנגנונים למשרדו של חבר המועצה המחוקקת ממחנה אלאמערי ג'האד טומליה, מהבולטים בנאמני דחלאן באיו"ש.

מנגד, הראו אנשי דחלאן השבוע מהו שיא החוצפה? בערבית אומרים שזה לרצוח אדם ולשאת את ארון הקבורה שלו. אנשי מחמד דחלאן הגיעו לביקור בבית משפחתו של אסעד צפטאוי, ממייסדי הפת"ח, שנרצח בהוראה מפורשת של מחמד דחלאן, זמן קצר לאחר חתימת הסכמי אוסלו וערב כינון הרש"פ, בעקבות תלונות שהעביר לערפאת על התנהלות אנשי דחלאן ברצועה, נועדו עם הבן הצעיר עמאד והתנהגו כאילו נרצח צפטאוי בידי משתפי פעולה או סתם עבריינים מן השורה.

הנה תמונות מהמאורע:

עד כאן להשבוע. שבת שלום וחורף של בריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש