השבוע (בעצם שבועיים) שבין ה-1.10.20 ל- 14.10.20 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- המשך מגעים לפיוס פת"ח – חמא"ס וקיום בחירות, אם כי יו"ר הרש"פ עדיין מעכב המהלך מתוך הבנה שמדובר בצעד בלתי הפיך בדרך להשתלטות החמא"ס על אש"ף.
*- ברקע, המשך ניסיונות לעודד מאבק אלים נגד צה"ל והמתנחלים, כאשר עונת מסיק הזיתים שהחלה משמשת במה לתקריות אלימות.
*- למרות המשך התפשטות הקורונה, הפלסטינים באיו"ש ובעזה, מסירים את מרבית המגבלות על הפעילות הכלכלית, בתי הספר ובאיו"ש גם על חתונות, מתוך הבנה שמדיניות הסגרים והעוצרים מיצתה את עצמה.
*- בית דין ברצועה גוזר עונש מוות על רוצחו של חלפן כספים בח'אן יונס, ואנשי החמא"ס מאיימים לבצע את גזר הדין גם ללא אישור יו"ר הרש"פ.
*- פעילות מחאה ברצועה בדרישה להתפטרות ממשלת מחמד אשתיה, בעקבות אי תשלום משכורות לחלק ניכר מעובדי המנגנון הממשלתי לשעבר ברצועה.

ובהרחבה:

אנשי הפת"ח והחמא"ס ממשיכים במגעים לפיוס פנימי וקיום בחירות כלליות, כאשר במגמה למנוע תבוסה של הפת"ח מציע ג'בריל רג'וב, עריכת בחירות בהם יתמודדו הפת"ח, החמא"ס והפלגים ברשימה אחת. רג'וב המשיך בשבועיים האחרונים בסבב המפגשים שלו עם נציגי הפלגים, ולצורך כך הגיע גם לדמשק. מה שמונע בשלב זה את הבשלת המהלך הינו התחושה הברורה של אבו מאזן, שמדובר ב"משחק באש", אש שעלולה להבעיר את יהודה ושומרון, ולגרור אותו אישית לנקודה שבה סיים קודמו יאסר ערפאת את חייו. בנוסף, נטען שאבו מאזן ממתין לבחירות בארה"ב, מתוך הערכה שאם ג'ו ביידן יזכה בהן, ניתן יהיה להתניע מחדש תהליך מדיני.
בהקשר זה, מדווח על לחץ חמא"סי להקים את המפקדה לקידום המאבק העממי, עליה הוחלט במפגש מזכירי הארגונים בביירות, בהשתתפות וירטואלית של אבו מאזן.
יצויין, כי על רקע זה, דווח שלראשונה מאז הפסקת התיאום הישראלי – פלסטיני, ביצעו הפלסטינים תיאום מיוחד ליציאת מחמד אשתיה, ראש הממשלה הפלסטיני דרך גשר אלנבי. בנוסף, נחת במקאטעה בראמאללה מסוקו של רון לאודר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי, שהגיע לשיחות עם יו"ר הרש"פ. מנגד, ניסו שוטרי משטרת המכס הפלסטינית לסכל מעצר מסוערב של חיילי צה"ל, ונתקלו בתגובה חריפה, כשכוח צבאי נכנס לשטח, אזק אותם והחרים את נשקיהם.
מנגד, הכחיש חסין אלשיח', הממונה על קשרי התיאום מול ישראל, טענות ודיווחים בדבר מגעים עם ישראל להסדרה מחדש של העברת כספי המיסים. גם באיחוד האירופי הכחישו פרסומים בדבר לחץ מצדם על הרש"פ להסדרת הסוגיה.
בד בבד, נמשכות תקריות אלימות והתנגשויות עם חיילי צה"ל ומתיישבים בכל רחבי איו"ש. בין היתר בלטו עימותים בין מתפרעים פלסטינים למתיישבים מיצהר בכפר בורין שבגזרת שכם, חסימת הגישה של תושבי גוש שילה לעבר מעיין דרומית לכפר קוצרא. בכפרים בית דג'ן ואלזאויה שבאזור שכם ניסו הפלסטינים להשתלט על קרקעות באמצעות ביצוע נטיעות. כוח צבאי פיזר אותם, ובמקום החלו הפרות סדר. בנוסף, מנסים הפלסטינים לחזק את נוכחותם באזור ואדי קאנא שלמרגלות קרני שומרון, ולבסס בו התיישבות פלסטינית, בנוסף לפעילות החקלאית שלהם באזור. גם באזור מיגרון הישנה ניסו פלסטינים לבצע מסיק בגיבוי מושלת המחוז לילא ע'נאם, והשר למאבק בהתנחלויות וליד עסאף, ונתקלו בהתנגדות צה"ל והמתיישבים. יצויין, כי על רקע תחילת עונת מסיק הזיתים חוזרות ועולות טענות על גניבת יבולים והתנכלויות מתנחלים, אם כי היבולים הנמוכים ממילא, מקטינים את היקף התופעה.
לצד זאת, הודיעה ממשלת הרש"פ על הקצאת סכום של 7.5 מיליון דולר לחיזוק הנוכחות הפלסטינית במזרח ירושלים באמצעות שורה של אגודות ומוסדות.
כמו כן, הכריז מחמד שלאלדה, שר העבודה ברש"פ, כי החל מעוד כשבועיים יוגשו לבתי הדין הפלסטיניים תביעות כנגד מתנחלים שפגעו בפלסטינים, דוגמת מתנחלי יצהר, שפגעו בתושבי בורין, ומתנחלי תל רומידה בחברון. פסיקות בתי הדין יופנו לצד הישראלי בדרישה למימושן וישמשו בהמשך להגשת תביעות המשך בבתי הדין הבינלאומיים. ברשתות החברתיות עוררו דברי השר ביטויי גיחוך ולעג, כמו, אולי תתחילו קודם לשפוט עבריינים פלסטינים. אתה יודע שאין לך שום אפשרות לעשות את זה. ונראה אותך מגיע למחסום.
עימותים עם חיילי צה"ל נמשכו בשורה של מוקדים, ובכללם העיר ראמאללה, הכפר קדום ועוד. בפעילות מעצרים בשכם, אפילו נפצעו בינוני וקל שני חיילי צה"ל ממטען שהושלך לעברם. גם הכפר עיסאויה, הממוקם למרגלות הר הצופים מתבלט כמוקד בלתי פוסק של הפרות סדר ועימותים עם כוחותינו. בנוסף, נרשם הרוג פלסטיני, איש חוליה שיידתה בקבוקי תבערה סמוך לישוב ענב שבשומרון, שנהרג מאש חיילינו.
ברקע, מאיימים הפלגים ברצועה, ובראשם הג'האד האסלאמי לחדש את ירי הרקטות, בעקבות שביתת רעב ממושכת של אסיר מנהלי מג'נין בשם מאהר אלאח'רס. הלחץ בעניינו גבר בעקבות שידור ראיון מצולם עמו מתוך בית החולים בו הוא מאושפז, ברשת הטלוויזיה "אלמיאדין", של החיזבאללה, בה ביקש להימנע מניתוח גופתו לאחר המוות. גם פלגים נוספים הזהירו, כי אם אלאח'רס ימות בכלא, הדבר לא יעבור בשתיקה. מנגד, פיזרו מנגנוני הרש"פ באיו"ש עצרת תמיכה באלאח'רס סמוך למשרדי הצלב האדום בראמאללה, מה שגרר ביקורת ציבורית קשה.
הקורונה ממשיכה להתפשט הן באיו"ש והן ברצועה, אך הפלסטינים הבינו שלא ניתן להמשיך במדיניות עמידת החיים. השבוע נפתחו ברצועה המסגדים ובתי הספר. לאחר שהמסחר ברצועה נפתח עוד קודם לכן. באיו"ש ניתן לשמוע את קולות החתונות כמעט בכל ערב באין מפריע, וזאת, למרות שמספר הנדבקים נמצא בעליה וגם מספר הנפטרים, כאשר בין הנדבקים, שניים מבכירי הרש"פ סאיב עריקאת וחנאן עשראוי.
במישור הפנימי: נמשכים (כרגיל) אירועי אנרכיה, דוגמת קרבות חמולות באזור ואדי אלהריה בחברון, בכפר חבלה שבגזרת קלקיליה ועוד. בעיירה יטא שבגזרת חברון נדקר צעיר ונפצע קשות על רקע פלילי. הנה תמונות מחברון

ברצועת עזה, פשטה קבוצה של פעילי גא"פ חמושים על מסגד בעיירה בני סוהילה שבגזרת ח'אן יונס, ירו באוויר, היכו מתפללים וחטפו 3 מהם, אותם שחררו מוכים וחבולים קשות סמוך לבית החולים בעיר. זאת, על רקע סכסוך פנימי בשורות הארגון. אנשי החמא"ס הבהירו, שלא יעברו בשתיקה על האירוע, והג'יהאד האסלאמי פרסם הודעה פומבית המתנערת מהמעשה, תוך טענה שמדובר בפעילות על רקע אישית, ללא קשר לתנועה.
ועוד בח'אן יונס, בית הדין המקומי גזר עונש מוות בתליה על מועין אבו עידה, רוצחו של חלפן כספים בולט. עונשי מאסר הוטלו על 3 מבניו שסייעו לו להסתיר את גופת הנרצח. אנשי החמא"ס מביעים תסכול מסירובו של אבו מאזן לאשרר את עונשי המוות ומאיימים למצוא דרכים לעקיפת הוטו "הנשיאותי" על ההוצאות להורג.
ובפת"ח, דווח על מחאה גוברת בשל החלטת הנהגת הארגון למנות הנהגה לאזור ירושלים בראשות פעיל הפת"ח שאדי מטור, תוך הימנעות מעריכת בחירות. פעילי הארגון מירושלים קיימו עצרת מחאה נגד המהלך בכפר ראפאת, וכוח מג"ב שנקלע למקום נתקל ביידוי אבנים והפרות סדר קשות.

הנה תמונות:

ברקע, נמשכת המתיחות בין מחנות דחלאן ואבו מאזן בפת"ח, כשעל רקע זה מערערים אנשי דחלאן על חוקיות הבחירות לוועד עובדי אוניברסיטת אלאזהר ברצועה. במקביל, הכריז סופיאן אבו זאידה, מראשי מחנה דחלאן, כי אם תתקיימנה בחירות למועצה המחוקקת, יתמודדו בהן אנשי דחלאן ברשימה עצמאית. השבוע חילקו אנשי דחלאן קופונים לרכישת מזון ל- 40 אלף מתומכיהם ברצועת עזה, תוך שהם נמנעים מפרסום הידיעה בתקשורת באופן רשמי.
במישור הכלכלי, מודיעה הרש"פ על כוונתה לשלם קצבאות למשפחות האסירים וה-"שהידים" ברצועה. זאת, על רקע ביקורת קשה על אי תשלום משכורות לרבים מעובדי המנגנון הציבורי הישן ברצועה. על רקע עצירת התשלום מתארגנת ברצועה פעילות מחאה בדרישה להתפטרות ממשלת מחמד אשתייה.

הנה תמונות מהפגנה ברצועה על רקע זה:

במקביל, דווח על תרומה סעודית בסך 25 מיליון דולר לאונר"א הטוענת כל העת שהיא סובלת ממצוקה כלכלית, ולמרות זאת, מצאה מקורות כספיים לממן בניה מחדש של 120 בתים שנהרסו במהלך מבצע "צוק איתן".
ועוד בעזה. אנשי החמא"ס החלו להקים חוות מכלים תת קרקעיים לאחסון מלאי חירום של דלקים בגבול מצרים, מתוך הערכות למצבי משבר אפשריים. יכול להיות בסיס למדורה נפלאה לל"ג בעומר.

שבת שלום וחורף של בריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש