אזהרה:ארגוני טרור עלולים לנצל את משבר הקורונה לקדם שימוש בנשק ביולוגי

קן מקאלום, המנהל החדש של ה-MI5, הסוכנות הבריטית לביון פנים, תיאר היום כיצד מגפת הקורונה הציבה אתגרים חדשים בפני אנשי המודיעין והזדמנויות חדשות בפני יריביה של בריטניה.

בשיחה ראשונה עם עיתונאים מאז נכנס לתפקידו באפריל האחרון, התייחס מקאלום לאיומים השוטפים, החל מפעילות עוינת מצד מדינות כדוגמת רוסיה וסין ועד הטרור שעדיין מהווה סכנה משמעותית, בייחוד טרור בדלני מצפון אירלנד וטרור אסלאמי אך גם טרור גזעני.

ראש MI5 חדש אומר כי בריטניה עומדת בפני 'תמהיל מגעיל' של איומים | News1 עִברִית

מקום נרחב בשיחה הוקדש לפעילות של הסוכנות בצל מגפת הקורונה. מקאלום כי הארגון עסק בסוגיות שקשורות למשבר, כולל ייעוץ על בנייה בטוחה של בתי החולים שהוקמו לטפל בנשאי המגפה, מחקרים על כימיקלים רעילים כדי להבין כיצד הנגיף עלול להתפזר בסביבות מסוימות וסיוע שוטף למערכת הבריאות הציבורית.

לדבריו, צעדי הסגר ושאר מגבלות התנועה הקשו על טרוריסטים לפעול מאחר שישנם פחות אנשים במקומות שהומים בדרך כלל. במקביל, הסוכנים נאלצו להתאים את השיטות שלהם על מנת שלא לבלוט בשטח הריק. "העברנו ימים ולילות בהכנסת מיקרופונים לעליות גג – עם צווים – ופגישה עם מודיעים סמויים", אמר. "לכן אנחנו כבר רגילים לפעול בסודיות עם זהירות רבה".

עם זאת, הוא הזהיר כי ארגוני טרור ויריבים אחרים עלולים לנצל את המשבר כדי לקדם שימוש בנשק ביולוגי. "הגיוני לדמיין שבשנה שבה מגפה עולמית הפכה את העולם על ראשו, חלק מיריבינו ישימו לב לזה בבירור ואולי יחשבו אם ניתן ליישם את זה בתחום שלהם", אמר. "אבל אני לא אומר שהאיום ניצב כעת בפנינו, אפשרי שגם בעוד דור נעמוד מול זה, ולכן אנחנו ניצבים מול גרסה מגוונת במקצת השנה".

Portrait Of Man With Gas Mask Stock Image - Image of dark, rebellion:  109704731

גם המאבק העולמי על פיתוח החיסון נגד הנגיף סיפק משימה חשובה עבור הסוכנות. "הפרס העולמי של מי שיחזיק בחיסון השמיש הראשון נגד הנגיף הקטלני הזה הוא גדול במיוחד, ולכן אנחנו מצפים שמגוון של שחקנים מסביב לעולם יתעניינו מאד במחקר הזה", הסביר. "אנחנו מסתכלים על ניסיונות לגנוב קניין רוחני ייחודי שפותח עבור המחקר הזה או ניסיון לשבש את המידע. הסיכון השני הוא האפשרות שמישהו ינסה להטיל ספק ביושרה של המחקר הזה".

נושא מעניין נוסף שמקאלום התייחס אליו הוא השימוש בבינה מלאכותית. הוא ציין שכיום לכל חשוד יש כמויות אדירות של מידע ברשותו בשל המכשירים האלקטרוניים, ולכן יש צורך לדלות כמה שיותר ראיות במסגרת הזמן של 14 הימים המותרים להחזקת חשודים במעצר, וכאן הבינה המלאכותית מסייעת לעבור על כמויות החומרים.

כמו כן, בינה מלאכותית מאפשרת ללקט מידע חיוני מתוך שעות ארוכות של תיעוד במצלמות במעגל סגור. "כבר לא צריך מפעיל אנושי שצופה באין ספור שעות של דלת שלא נפתחת", אמר. "אתה רוצה רק להתמקד ברגע שבו הדלת נפתחת ומכונה יכולה לעשות את זה די טוב בשבילך".

Home | MI5 - The Security Service

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם