השבוע שבין ה-25.9.20 ל- 31.9.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- החרפה ביחסים בין הרש"פ והחמא"ס למצרים, בעקבות התיווך התורכי בין הארגונים. שני דייגים עזתים נורו למוות בגבול רפיח. המצרים סירבו להיפגש עם משלחת הפת"ח בראשות ג'בריל רג'וב. במקביל קורא צאיב עריקאת להדחת המזכ"ל המצרי של הליגה הערבית אחמד אבו אלע'ית'.
*- הרש"פ משלמת חצי משכורת לעובדיה, בצל לחצים לסיים את סאגת ההימנעות מקבלת כספי המיסים מישראל. ברקע ביקורת על בכיר ברש"פ שטען שאין לשלם לעובדי הרש"פ העזתים עבור נסיעות והעלאות בדרגה.
*- אירועי אלימות קשים בסכסוכי חמולות הן באיו"ש והן ברצועת עזה.
*- למרות התפשטות מגפת הקורונה באיו"ש, הרש"פ נוקטת במדיניות של התעלמות והימנעות מכל הגבלה על שגרת החיים. גם ברצועה מתחילה פתיחה מדורגת של החיים, בצל ירידה מסויימת בהתפשטות הנגיף.

ובהרחבה:

ההתקרבות בין הפת"ח לחמא"ס בחסותן של תורכיה וקטר מעוררת זעם במצרים, וניסיון פלסטיני להרגיע זאת, באמצעות שיגורם של ג'בריל רג'וב ורוחי פתוח, נדחה על הסף, כשאנשי המודכ"ל המצרי סירבו להיפגש עם השניים, ורק שר החוץ המצרי קיים עימם מפגש נימוסין טקסי. המצרים גם החזירו מטוס של פלסטינים שביקשו להגיע לרצועה מאלג'יר, ועצרו פעיל חמא"ס מח'אן יונס שהגיע למצרים.
הזעם המצרי, בא לכלל ביטוי גם בירי של חיל הים המצרי לעבר סירת דייג עזתית שהתקרבה לגבול הימי המצרי, ושניים מאנשי צוותה, אחים ממשפחת זעזוע, מאזור דיר אלבלח, נהרגו, והשלישי נעצר. הלוויית השניים הפכה למפגן שנאה לנשיא המצרי מחמד אלסיסי, שכללה קריאות "סיסי הוא אויבו של אללה". סיסי מצדו לא נותר חייב, ואחמד מוסא עתונאי החצר שלו יצא באזהרה לכל דייגי עזה, אל תתקרבו לגבול המצרי. הנה תמונות מההלויה:

ברקע לדברים התייצב אחמד אבו אלע'ית', שר החוץ המצרי לשעבר וכיום מזכ"ל הליגה הערבית, לימינה של איחוד האמירויות וטען שהסכמתה לנירמול היחסים עם ישראל הביאה לביטול ההחלטה בדבר החלת ריבונות באיו"ש. בתגובה קרא צאיב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ לפטר את אבו אלע'ית', משום שהפר את עיקרון הניטרליות לו מחוייבים מזכירי הליגה.
לעומת זאת, יצאו הפלסטינים מגידרם להביע אבל על מות אמיר כווית, וזאת, בניסיון ל"חשק" את בנו ולמנוע ממנו ללכת בדרכן של האמירויות ובחרין, בכל הנוגע לנירמול היחסים עם ישראל.
בד בבד, נמשכים המגעים בין הפת"ח לחמא"ס ושאר הפלגים, במגמה לקדם הליך של בחירות פנימיות בהמשך לשיחות בתורכיה. הצדדים מדווחים על אוירה חיובית, אך עד לרגע זה, טרם ננקטו צעדים מעשיים, וניכר שיו"ר הרש"פ מהסס, ומבין שמהלך כזה יסמן את ירידתו מהמפה הפוליטית הפלסטינית.
לצד זאת, נמשכת מגמת ההתרחבות בהיקף ההתנגשויות בין מתפרעים פלסטינים לחיילי צה"ל במספר רב של מוקדים, תוך ניסיון מובהק לנתב את האירועים לאזורים הסמוכים להתיישבות היהודית. נציין, כי אנו מתקרבים לעונת מסיק הזיתים, אשר בהיעדר פעילות של תיאום בטחוני ואזרחי, טומנת בחובה פוטנציאל ללא מעט אירועים אלימים. חופשת חג הסוכות בשבוע הבא, מביאה לא מעטים מהפלסטינים המועסקים בישראל וההתיישבות להקדים את עונת המסיק, ולבצע את המסיק כבר עתה, למרות שבפועל, תתחיל העונה הרשמית רק בעוד כשבועיים.
ממשלת הרש"פ הודיעה השבוע, כי ב- 30 לספטמבר תשלם לעובדי המנגנון הציבורי מחצית משכרם, במינימום של 1750 ₪ לכל אחד. בד בבד, הודיעה הממשלה, כי הבנקים הסכימו שלא לגבות מעובדי המנגנון הציבורי את תשלומי החוב עבור הלוואות שנטלו עד שהעובדים יחזרו לקבל משכורת מלאה.
במקביל, פירסם האיחוד האירופי גילוי דעת הקורא לישראל להעביר לרש"פ את כספי המיסים שהיא גובה עבור הרש"פ, ולרש"פ להתחיל לקבל את הכספים הללו, למרות הצורך בביצוע עבודת תיאום לשם כך.
בתוך כך, התקיימו שורה של הפגנות מול סניפי הבנק הערבי באיו"ש, במחאה על החלטת הבנק לסגור חשבונות של חלק מהאסירים, שכספיהם הופקדו בסניפיו. אמנם ממשלת ישראל חדלה לאיים על הבנקים באיו"ש בשל הטיפול בכספי האסירים, אך הבנק הערבי שכבר נדרש ע"י בית המשפט האמריקאי לפצות קרבנות טרור, החליט כנראה שלא לקחת סיכונים נוספים.
ואונר"א, שראשיה טענו שאין להם כסף למשכורות, גילו לפתע מקור תקציבי להחזרה לעבודה של 43 עובדים שפוטרו בעקבות משבר הקורונה. כפי שציינתי באונר"א מומחים ביצירת אווירת משבר לצורך גיוס כספים.
לצד זאת, תקפו אנשי דחלאן, וכן חלק מפעילי הפת"ח האחרים שאינם נמנים על מחנה זה (דוגמת תופיק טיראוי, חבר הנהגת הפת"ח באיו"ש), בחריפות את אחמד מג'דלאני, שר הרוווחה ברש"פ, אחרי שטען שהרש"פ אינה צריכה לשלם לעובדים מהרצועה אשר יושבים בבתיהם ואינם עושים דבר, מאז השתלטה החמא"ס על האזור, דמי נסיעות והעלאות בדרגת שכר. אנשי דחלאן הזכירו, שהרש"פ היא שהורתה לעובדים להישאר בבתיהם, תוך התחייבות להמשיך ולשלם להם את שכרם.
ברקע לדברים, נמשך העימות בין מחנה דחלאן למחנה אבו מאזן, כאשר אנשי דחלאן קיימו מספר הפגנות ברצועת עזה, במחאה על המשך מעצר פעיליהם באיו"ש.
בתחום הפנימי: השבוע האחרון עמד בסימן של שורת קרבות בין חמולות הן באיו"ש והן ברצועה. בשכונת סג'עיה בעזה פרץ קרב יריות קשה בין שתי חמולות גדולות וותיקות, במהלכו נפצעו 4 מהמשתתפים, אחד מהם קשה. ובמחנה הפליטים נוציראת הסתפקו הניצים בנשק קר בלבד, ושם נפצעו 5 מהמעורבים.
במקביל, דווח על סכסוך קשה ומתמשך בין שתיים מהחמולות הגדולות בח'אן יונס: שוראב וברבח', כאשר בני משפחת שוראב יצאו בגילוי דעת הדורש משלטונות החמא"ס להתערב להגנתם.
ברקע לדברים, סערה ח'אן יונס בעקבות רצח אחד מחלפני הכספים הגדולים בעיר, בן משפחת בשיתי, ע"י עמית שהזמינו למפגש. הרוצח נעצר, ובני משפחת הנרצח קיימו הפגנה סוערת בדרישה להטיל עונש מוות על הרוצח שנלכד זמן קצר לאחר מכן.
באיו"ש, בלט קרב חמולות שכלל ירי בעיירה אלזעים שממזרח לירושלים. אחד מנכבדי האזור שביקש לתווך בין הניצים נורה למוות במהלך ניסיון זה, ובהמשך נקבעו 3 ימי הפסקת אש להרגעת הרוחות, אך הפסקת האש הופרה כעבור יממה בלבד. קרב חמולות עם שני הרוגים, ומספר בתים וכלי רכב שרופים נרשם גם בקבאטיה שבגזרת ג'נין. סרטון המתעד את הריגת אחד מההרוגים בתקרית פורסם ברשתות החברתיות, אך מפאת כבודכם נמנענו מהבאתו. הנה תמונות מהעימותים באלזעים.

בתוך כך, דווח על 5 הרוגים בכפר סמוך לעיירה דורא שבגזרת חברון, לאחר שנפלו לבור ביוב, וכל המאמצים לחלצם בחיים כשלו. כן דווח על מציאת גופה של תושב העיירה עצירה אלשמאליה שבגזרת שכם, על גג מבנה מסחרי בראמאללה, שם כנראה הוא התגורר. לטענת המש"פ אין חשד לפלילים במקרה זה. יצויין, כי גם בח'אן יונס שברצועה נפלו 3 אנשים לבור ביוב. במקרה זה הם חולצו עם פציעות קלות בלבד.
ועוד מעזה: חלק ממפעילי הגנרטורים הפרטיים הודיעו על השעיית פעילותם, במחאה על החלטת רשות האנרגיה הדורשת מהם להוזיל את תעריפי החשמל שהם מוכרים ל- 2.5 ש"ח לקוט"ש, לעומת 3.5 ש"ח לקוט"ש עד כה. רשות האנרגיה טוענת שגם בתעריף המוזל, הפעלת הגנרטורים רווחית למדי.
ולסיום: גם השבוע נמשכת התפשטות מגפת הקורונה הן באיו"ש והן ברצועה, אם כי לפחות ברצועה ניכרת בלימה מסויימת של המחלה, מה שמביא להקלות ופתיחה חלקית של העוצרים. השבוע גם נפתח מסוף רפיח ל- 3 ימים לכניסה מוגבלת של חוזרים לרצועה.
באיו"ש, למרות שמספר החולים גבוה בהרבה, החיים כמעט רגילים ואין שום ניסיון למנוע אירועים, חתונות ובוודאי שלא הפגנות או פעילות מסחר וגם בתי הספר פועלים כבשגרה.

הנה תמונות מפסטיבל לעידוד הצרכנות בשכם שנערך השבוע, למרות שמושל המחוז מטופל בטיפול נמרץ בשל מחלת הקורונה:

בשבוע הבא לא תופיע סקירה. ניפגש בעז"ה בעוד שבועיים.
חג סוכות שמח, שבת שלום ובריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש