רכבת הנורמליזציה

בעוד הדיו בחתימת הסכם השלום בין ישראל לאמירויות ובחריין טרם התייבש, האזור נושא עיניים להסכמים חדשים.

ע"פ הדיווחים תיתכן הכרזה על כינון יחסים בין סודאן לישראל ואף עומאן כבר בשבוע הבא (אם כי טראמפ אוהב לצייץ בטוויטר לפני כניסת שבת -א"כ) וכי ראש הממשלה נתניהו ומקבילו בסודאן- אל בורהאן צפויים להיפגש בקרוב באוגנדה. אמש דווח במערכת 'אל ערבי אל ג'דיד' כי במסגרת ההטבות שתקבל סודאן מארה"ב, ישנן בן היתר דרישות לסיוע כלכלי בהיקף יוצא דופן של שבעה מיליארד דולר, הוצאה מרשימת המדינות הנותנות חסות לארגוני טרור והסרת סנקציות אמריקניות המונעות אשרות עבודה בארה"ב לאזרחי סודאן.

יחסי ישראל עומאן-
מראשית שנות ה70 מתנהלים מגעים בלתי רשמיים בין שני המדינות, זאת למעט אתנחתה קלה לאחר חתימת הסכמי אוסלו ב1993 אשר הביאה לכינון יחסים מסחריים שהופסקו בפרוץ האינתיפאדה השנייה. לאחר פטירתו של הנשיא שמעון פרס ז"ל שלחה עומאן נציג דיפלומטי להלוויתו, שנתיים לאחר מכן בשנת 2018 נרשם ביקור חשאי של ראש הממשלה נתניהו בעומאן במהלכו נעד עם הסולטן בן סעיד שהביע את הסכמתו לפתיחת המרחב האווירי של ארצו לטובת 'אל על'. לאחר חתימת הסכם השלום בווישנגטון ניפקה עומאן הודעה רשמית בה היא מברכת על הסכם הנורמליציה עם ישראל.

דבר אחר- הבוקר דווח באופן מוזר בעיתון אלאח'באר הלבנוני כי ארה"ב מפעילה מאמצים לחתימת הסכם נורמליזציה בין עיראק לישראל, במסגרתם הציעה כי תסיג את כל כוחותיה מהאזור בתמורה לחתימת הסכם שכזה. בעיראק כזכור לא אוהבים בלשון המעטה את נוכחותה של ארה"ב במדינה, (מישהו אמר ירי כמעט יום יומי לעבר ריכוזי אוכלוסיה צבאיים/מדינים של האמריקנים/ הפעלת מטעני צד למכולות לוגיסטיקה אמריקניות?) אך גם לא יתלהבו כנראה מלנרמל יחסים עם ישראל שתרוויח מכך בהפעלת קו H ולחץ מול ירדן (תודה לibn). נמשיך לעקוב.

בינתיים באזורנו- החמא"ס והפת"ח ממשיכים "לנרמל יחסים" .

אמש הודיע באופן פומבי האחראי מטעם הפת"ח לקידום הפיוס מול חמאס- ג'יבריל רג'וב כי בתוך שבוע יוכרז מועד הבחירות. ע"פ הדיווחים בקרוב תגיע משלחת פת"ח ללשכתו של אבו מאזן לפגישה בנושאי הפיוס ובסיומה יחתום אבו מאזן על מועדי הבחירות שיתקיימו בצורה הבאה-

1.ראשית יתקיימו בחירות למועצה המחוקקת המונה 132 מושבים, אשר מחצית מהם נבחרים בבחירות מקומיות לפי חלוקה לאזורים (כדוגמת נפת חברון, ג'נין, נפת דיר אל בלח, נפת ח'אן יונס וכן הלאה..). המועצה לא התכנסה מאז 2007 בשל הקרע בין חמא"ס לפת"ח.

2. בחירות ליו"ר הרשות הפלסטינית- זה מכבר 14 שנה שאבו מאזן יו"ר הרשות בשל הקרע בין חמא"ס לפת"ח. הבחירות הקודמות ב2005 הוחרמו על ידי חמא"ס והגא"פ ואבו מאזן נבחר ברוב מוחץ.

3.בחירות למועצה הפלסטינית של אש"ף, המועצה תתכנס כל שנתיים.

בימה | "פריצת דרך אדירה": הסכם שלום בין ישראל לאיחוד האמירויות • בשביל זה נתניהו עזב

קרדיט: ערוץ הטלגרם – המוח'אבראת