עירק מנסה לרסן המתקפות על כוחות ארה"ב המתבצעות בהוראה איראנית

שר החוץ של עיראק הגיע בדחיפות הבוקר לטהראן (שבת) לביקור בן יומיים לשיחות בכמה נושאים על רקע איומים על כוחות ארה"ב בעיראק ואזהרתה כי היא עלולה לסגור את שגרירות בגדד עקב איומים בלתי פוסקים  המגיעים ממיליציות הנתמכות באיראן על אנשיה.

פואד חוסין העיראקי ושר החוץ האיראני ג'וואד זריף דנו ביחסים דו-צדדיים, כולל יישום ההסכמים שהושגו במהלך ביקורו של ראש ממשלת עירק מוסטפא אל-קאזימי בטהראן ביולי.

על פי מקורות דיפלומטיים, ההתפתחויות האזוריות תפסו מקום בולט בשיחות בין שני הבכירים, כולל המצב הביטחוני בעירק ושורת התקפות על כוחות ארה"ב.

הביקור מגיע לאחר שארה"ב איימה לסגור את שגרירותה בבגדאד אם ממשלת עיראק לא תצליח לפעול כנגד קבוצות מיליציות המכוונות לפגוע בכוחות ארה"ב בעיראק.

כלי תקשורת בעירק דיווחו כי שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, העביר מכתב אזהרה לנשיא עירק, ברהם סאליח, ואיים לסגור את שגרירות ארה'ב בבגדאד.

במכתב מזהיר שר החוץ מייק פומפאו כי ארה"ב "תחסל" את האחראים לתקיפת האינטרסים של ארה"ב בעיראק, בהתייחסו לקבוצות מיליציות כמו קטאיב חיזבאללה ואסייב אח אל אל-חק, הפועלים על ידי איראן.

על פי הדיווחים ארה"ב אף איימה לעצור את הסיוע לעיראק מהבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית, מלבד הטלת סנקציות, אם שגרירות ארה"ב תיאלץ להיסגר.

בעקבות המכתב, אמרו מקורות כי חוסין הגיע לטהרן עם מסר לפיה איראן צריכה להשתמש בהשפעתה על קבוצות אלה כדי למנוע התקפות נוספות על כוחות ארה"ב.

ביקורו של חוסין בטהרן מגיע לאחר שסאליח כינס פגישה עם מנהיגי הפלגים הפוליטיים השונים וסיפר להם על המכתב האמריקני.

The Iraqi military won't survive a tug of war between the United States and  Iran | Foreign Policy – SOFX

האשמות בתמיכה האיראנית
ממשלת ארה"ב מאשימה את טהרן בתמיכה בקבוצות המיליציה הללו שתקפו בסיסים צבאיים אמריקניים ושיירות המובילות אספקה למתקני ארה"ב וקואליציה בעירק בחודשים האחרונים.

ההתקפות התחזקו מאז הריגתו של הגנרל סולימני בתקיפה אווירית של ארה"ב בבגדאד בינואר. בהתקפה נהרג גם סגן ראש אלחשד אלשאעבי, קבוצת מיליציות עירקיות הנתמכות על ידי איראן.

אף שאיראן לא אישרה ולא הכחישה את מעורבותה בהתקפות אלה, פקידים שלה קראו שוב ושוב לסלק את כוחות ארה"ב מהאזור, כולל עירק.

במהלך הביקור בן היומיים אמור חוסין לפגוש בכירים איראנים רבים במדיניות וביטחון, כולל ראש הביטחון הלאומי של איראן עלי שמחאני ביום ראשון.

Top Iraqi diplomat in Iran after US Embassy warning

קרדיט:מאיר בר מקבוצת נציב