ניסיונות לפתור את המשבר הממשלתי בפולין

האיש החזק של הפוליטיקה בפולין, מנהיג מפלגת חוק וצדק השלטת ירוסלב קצ'ינסקי, צפוי להיכנס לממשלה בימים הקרובים בתור סגן ראש הממשלה וראש ועדת הביטחון, וזאת על מנת לסיים את המשבר שאיים על עתידה של ממשלת הימין השמרנית.

ראש סיעת חוק וצדק בפרלמנט, רישרד טרלצקי, אישר היום את הדיווחים בפולין כי קצ'ינסקי, ששימש ראש הממשלה בין יולי 2006 לאוקטובר 2007, ימונה לסגנו של מתאוש מורבייצקי ולראש ועדת הביטחון עם אחריות ישירה על שרי המשפטים, ההגנה והפנים.

הערב גם נערכה ישיבה של שלוש שעות של הנהגת המפלגה, בהשתתפות קצ'ינסקי ומורבייצקי, ונמסר כי יש רצון "לעבוד יחד ולמען סולידריות עבור פולין". כמו כן, דובריו של הנשיא אנדז'יי דודה אישרו כי הוא מודע לפרטים ונתן את הסכמתו למינוי.

מאז שסיים את כהונתו בראשות הממשלה, נמנע קצ'ינסקי מלהתמודד שוב לתפקיד, אולם בתור מנהיג מפלגת החוק והצדק הוא קידם את האידיאולוגיה השמרנית, במיוחד מאז שהמפלגה שבה לשלטון לפני חמש שנים ונחשב למושך בחוטים האמיתי של הפוליטיקה הפולנית.

השינוי בעמדתו כעת נובע מהמשבר העמוק בתוך הקואליציה הימנית בשבועות האחרונים. הצעת חוק של הממשלה למען זכויות בעלי חיים – שכללה איסור על גידול חיות עבור פרוות והפסקת יבוא של בשר כשר עבור יהודים ומוסלמים – אושרה בפרלמנט בשבוע שעבר, אולם עוררה זעזוע בקואליציה כאשר 15 מצירי מפלגת השלטון הושעו אחרי שהתנגדו להצעה, וכך גם כל חברי פולין מאוחדת, אחת משתי השותפות הקטנות, כולל המנהיג, שר המשפטים, זביגנייב זיוברו.

בעקבות זאת, איימו במפלגת חוק וצדק כי הקואליציה, שהוקמה אחרי הבחירות באוקטובר אשתקד, הגיעה לסוף דרכה וכי בחירות חדשות או הקמת ממשלת מיעוט עומדות על הפרק. מנגד, בפולין מאוחדת הזהירו כי אם זיוברו יפוטר, הם יצביעו עם האופוזיציה בעד הקדמת הבחירות. אחרי סבב שיחות אתמול בין קצ'ינסקי לבין זיוברו, גובש ההסכם על כניסתו של מנהיג חוק וצדק לממשלה שזכה לברכת המפלגות החברות.

Poland′s government seeks total control of the court system | Europe| News  and current affairs from around the continent | DW | 14.07.2017

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם