הפצצה המתקתקת של ים סוף – החשש מאסון אקולוגי חמור בים האדום גובר

לפני יותר משנה פרסם האתר נציב נט אודות  מכלית נפט אירנית שנתקעה מול חופיה המערביים של תימן ליד עיר הנמל הגדולה – חודיידה כשעל סיפונה כמיליון חביות נפט. לאחר שהתברר שלא ניתן לחלצה במחיר סביר היא ננטשה יחד עם מטענה.

מיקום האנייה הדולפת בחופי תימן:

אלא שבתקופה האחרונה מדווח האו"ם כי הספינה החלה לדלוף וכרגע כמויות קטנות של נפט מהאנייה נשפכים ליד אך יש חשש כי לאור זאת שאין מי שדואג לתחזק את האניה יש חשש להצטברות גזים במכלי הנפט הדולפים וצריך רק ניצוץ קטן שיפוצץ את המכלית לרסיסים ויגרום למיליון חביות נפט להישפך לים. אם זה יקרה,להערכת האו"ם אסון סביבתי עצום ממדים,שטרם נראה על פני כדור הארץ יקרה לאורך כל חופי הים האדום וים סוף עד נמל אילת וכן החופים עד תעלת סואץ.

האו"ם הודיע כי השיג תקציבים לתיקון הדליפה במכלית הנטושה וכן לביצוע מספר פעולות מניעה שינטרלו את הפצצה המתקתקת הזאת ,אך המיליציה החות'ית בתימן לא מאפשר לצוותי תיקון להגיע על האניה. מיותר לציין כי מאחורי הסירוב החות'י ישנה הוראה איראנית שלא לאפשר זאת ולהשאיר את "הפצצה האטומית הסביבתית" לתקתק ולאיים עד שגורם כלשהו "ינדב" ניצוץ אש שיעלה השמימה את המכלית ויגרום לאסון סביבתי שיהיה גדול פי 4 מהאסון וואלדז שבאלסקה שנגרם ע"י חברת הנפט האמריקאית-אקסון.

הכתבה : 

ערוץ הטלגרם של הד"ר דורון פסקין עדכן היום בנושא כדלקמן :

הפצצה המתקתקת של ים סוף – החשש מאסון אקולוגי חמור בים האדום גובר

"כתם נפט" זוהה בסמוך למכלית נטושה מול החוף המערבי של תימן, כך הזהירה אמש ערב הסעודית את האו"ם. מכלית ה- FSO Safer, שבעבר שימשה לייצוא הנפט הגולמי המופק בתימן, עוגנת מול חופי נמל עיסא בעיר אלחודיידה כשבמטענה כ- 1.1 מיליון חביות נפט. הספינה בת ה-45 ננטשה מאז תחילת מלחמת תימן בשנת 2015 והמורדים החות'ים הנאמנים לאיראן מסרבים לתת למומחי האו"ם גישה אליה. באחרונה דווח כי המכלית ללא פעולות תיחזוק נמצאת במצב רע עם צינורות רבים חלודים ומים בחדר המנועים. במידה שהנפט ידלוף לים הנזק האקולוגי בתימן אך גם בסעודיה יהיה אדיר וייקח שנים רבות לשקמו.

אין ספק שהפיצוץ בנמל ביירות בחודש שעבר ביחד עם הלחץ שמפעילה סעודיה בנושא, מגביר את ההתעניינות העולמית במכלית הנטושה ומקרב את הפתרון. לפני מספר שבועות החות'ים אף הסכימו כי משלחת מומחים בינלאומית תבדוק את המכלית אך בסופו של דבר ביטלו את הביקור.

Photos from Hugo Clément's post