היחסים בין איראן לארה"ב בתקופה הקרובה. דעה

להלן הערכת מצב שפרסם מכון מחקר סורי בנושא היחסים בין איראן לארה"ב לקראת הבחירות בארה"ב שיערכו בחודש נובמבר השנה:

ארצות הברית כמעט בוודאות תנקוט בצעדים דרסטיים משלה, כמו סנקציה על חברות רוסיות או סיניות שינסו למכור נשק לאיראן. דאגה גדולה יותר היא שארצות הברית עלולה להתחיל לעצור אוניות המובילות סחורות לאירן או ממנה, דבר שעלול להוביל לעימות צבאי לקראת הבחירות בארה"ב בנובמבר.

הטרגדיה בגישתו של ממשל טראמפ היא שהוא הרחיק את בעלות הברית האירופיות שחולקות את המטרה המשותפת לבלום את ההתנהגות המדאיגה ביותר של איראן. פעם ארצות הברית עמדה כתף אל כתף לא רק עם צרפת, גרמניה ובריטניה – אלא גם עם רוסיה וסין – כדי לבודד את איראן. עכשיו, ארצות הברית היא המבודדת.

השאלה הגדולה יותר היא האם המאמצים האמריקאים להפעיל snapback יהרוג סופית את הסכם הגרעין, שהצדדים האחרים ניסו נואשות להחזיקו בחיים. איראן נתפסה, באופן כללי, כמקיימת את התחייבויותיה במסגרת העסקה עד ליציאת ארה"ב. לאחר מכן, היא הגדילה את ייצור החומר הבקיע, כתגובה ממדודה לנסיגה האמריקאית מההסכם.

כעת, ההסכם התנפץ. אם מר טראמפ ייבחר מחדש, הסיכוי להחיות את ההסכם הוא קלוש עד בכלל לא. איראן תוכל להתרחק לחלוטין מהסכם הגרעין ולחדש את רמות הייצור הקודמות של החומר הבקיע, שלטענתה ישמש כדלק לכור גרעיני למטרות שלום. זה יחזיר את המדינה למסלול התנגשות עם ארצות הברית וישראל.

העסקה עדיין עשויה לחזור למסלול. מעשיה של איראן אינם בלתי הפיכים. החומר הבסיסי, שכבר ייצרו, עדיין יכול להיות מאובטח ולהישלח אל מחוץ למדינה. יש גם סיכוי שמאמצים דיפלומטיים מאחורי הקלעים עשויים להוביל להסכמים בלתי פורמליים להימנע ממכירות נשק משמעותיות לאיראן שישפרו את המצב. אמברגו הנשק  מסתיים רק באוקטובר, לכן יש עדיין זמן לדיפלומטיה לעבוד.

אבל ממשל טראמפ בזבז את האחדות שהייתה פעם בקהילה הבינלאומית מול איראן. הוא גם בזבז את הסיכוי לתקן את הפגמים בהסכם מתקופת אובמה בכך שלא שילב את היציאה הדרמטית שלו מההסכם עם מסע דיפלומטי משמעותי שעשוי לאפשר משא ומתן מחדש. באותה תקופה, דיפלומטים אמריקאים התרברבו בפני עמיתיהם האירופיים כי האיראנים יובלו בקרוב על ברכיהם, ובאו להתחנן לפתוח מחדש בשיחות. זה לא קרה.

ללא ספק העם האיראני סובל מהסנקציות של ארה"ב, על אחת כמה וכמה במהלך המגיפה, שהשאירה אותם ללא תרופות. אבל המשטר לא בא להתחנן להסכם עם מר טראמפ. למעשה, מדיניות ממשל טראמפ גרמה למתונים באיראן להראות שוטים לאחר שטענו כי ניתן לסמוך על ארצות הברית שתשמור על בדל של קשר. המנהיג העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי, כינה בפומבי את העסקה "טעות". עם זאת, הנשיא  טראמפ הציג את עצמו שוב ושוב כמסוגל להשיג במהירות עסקה עם איראן. "אל תחכו עד לאחר הבחירות בארה"ב בכדי לבצע את העסקה הגדולה," הוא צייץ בפני מנהיגי איראן ביוני. "אני הולך לנצח. תעשו עסקה טובה יותר עכשיו! ".

כמו כל כך הרבה מאומנות המשא ומתן  של מר טראמפ, אין לו תוכניות חלופיות לימי סגריר. כיום, איראן קרובה יותר להחזיק מספיק חומר בקיעי לבניית פצצה גרעינית ממה שהיה עם כניסתו של טראמפ לתפקיד.