מה הקשר בין דגלים בחצי התורן וכדורגל?

הורדת הדגל לחצי התורן

לא מזמן ב 11 בספטמבר, הורדו הדגלים בארה"ב לחצי התורן, לסמל את זיכרון קורבנות התקפת הטרור הרצחני של ארגון אל-קאעידה, בתאירך זה בשנת 2001, ואשר היוותה נקודת המוצא לתחילת המלחמה העולמית בטרור באשר הוא, שאחד משיאי הלחימה הסיזיפית בטרור, היה ב 2 במאי 2011, שנקרא "מבצע חנית נפטון”, בעיר אבוטאבאד בפקיסטן, כאשר "צוות 6" של יחידת "אריות הים" האמריקאית הביא לחיסולו של אוסאמה בן לאדן, מנהיג אל-קעידה.

באותו היום, ב 11 בספטמבר, גם בפקיסטן מורידים את הדגלים לחצי התורן, לציון יום מותו של מוחמד עלי ג'ינאח, אבי האומה הפקיסטנית, שמת בתאריך זה בשנת 1948.

במדינת ישראל מורידים את הדגל לחצי התורן ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, וביום הזיכרון ליצחק רבין.
כמו כן נהוג בישראל להוריד הדגל לחצי התורן, גם ביום לוויות של: נשיא המדינה, ראש ממשלה או יושב ראש הכנסת.

ומה לגבי השכנים?

הידעתם שישנן ארבע מדינות שאת דגליהן, לא מורידים לעולם לחצי התורן? בכולן מאותה הסיבה.

המדינות שאת דגליהן לא מורידים לחצי התורן הן:
ערב הסעודית, עיראק, אפגניסטן, וסומלילנד.

הסיבה לכך היא בדגל ערב הסעודי, דגל סומלילנד ודגל אפגניסטן, מופיעה השַׁהַאדָה – אין אלוהים מלבד אללה, מוחמד הוא שליח של אללה( (لا إله إلاَّ الله محمد رسول الله) היא הכרזת האמונה האסלאמית, המהווה את אחד מחמשת עמודי האסלם, בדגל אפגניסטן בנוסף לשהאדה, מופיע מתחתיה גם התכּבּיר, שהו הקריאה לרוממות שמו של האלוהים – "אללה אכבר" (اللهُ أَكْبَر = אלוהים גדול יותר) ובדגל עיראק מופיע רק התכביר.

במדינות אלו לא מורידים את הדגל לחצי התורן לאות אבל, היות ויש חשיבות וקדושה דתית לכתוב, והורדת הדגל לחצי התורן עלולה להיתפס כפחיתות כבוד לשמו של האלוהים ואף לחילול הקודש.

מסיבה זו דגלים אלו לא ייתלו כשהם במאונך, ובערב הסעודית לדוגמה, מייצרים דגלים מיוחדים למקרים הנדירים בהם ייתלה הדגל במאונך, ובדגלים אלו יהיו הכתוב וגם החרב, “בכיוון הנכון" ובניצב כמו בדגל הרגיל.

Vertical-Saudi-Flag

האם יש דגל הנושא את שם האל, את השַׁהַאדָה, או התכביר, ובכל זאת מורד לחצי התורן?

אוסיף גם את הדגל האיראני, שבו מופיע התכביר 11 פעמים בפס העליון הירוק, ועוד 11 פעמים בפס האדום התחתון, ובסך הכל 22 פעמים, הכתוב בקליגרפיה בכתב כופי (הנגזר משם העיר כופה בעיראק, שבה נוצר הכתב העתיק) שהתפתח מכתב "אל-חירי", אחד מארבעת הכתבים הערביים הקדם-אסלאמיים, והיה הכתב ששימש לכתיבת העותקים הראשונים של הקוראן, ובנוסף הסמל במרכז הדגל האיראני, מופיעה המילה אללה, בכיתוב מסוגנן, שנראית כמו ארבע קשתות וקו אנכי במרכז ולמעשה מסמל את התווחיד, המונח המצהיר כי האלוהים הוא אחד,لَا إِلَٰهَ إِلَّا ٱللَّٰهُ, שמהווה את החלק הראשון שפותח את השַׁהַאדָה.

בניגוד לארבעת הדגלים שהוזכרו, את הדגל האיראני מורידים לחצי התורן, לציון ימי אבל רשמיים, על מותם של אישים רבי מעלה איראנים.

ומה הקשר לכדור רגל?

היו שני מקרים בהם כדורגל ודגל הביאו לחיכוכים.
האחד היה לקראת משחקי גבי העולם בכדורגל בשנת 2002, כאשר FIFA רצו להוציא כדורגל רשמי למשחקים, שעליו יהיו מודפסים דגלי המדינות המשתתפות, סעודיה שהייתה אחת מהמדינות שעלו למשחקים, התנגדה נחרצות שהכדור ישא את דגל המדינה, ולכן בסופו של דבר הכדור הרשמי היה נטול דגלים כלל ונשא רק את סמל השחקים באותה השנה.
ומה נגמר בתחרות? סעודיה שאמנם שיחקה שלושה משחקים, ספגה 12 שערים בלי שהבקיע ולו שער אחד, וסיימה במקום ה 32 והאחרון.

המקרה השני היה במחוז חוסט באפגניסטן חיילי ארה"ב רצו לשמח ילדים, וחילקו להם כדורי רגל, הילדים שמחו והתחילו לשחק, אבל אז גילו המבוגרים שעל הכדורים מודפסים דגלי מדינות, שאד מהם הוא דגל ערב הסעודית, התוצאה היו הפגנות ומהומות, בגלל פגיעה בשמו של אללה…

קרידט: אביעד, קבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון