מאבקי הכח על גבו של העזתי הקטן

בקבוצת הדיון של ערוץ הטלגרם, נשאלתי ע"י אחד הקוראים, לפני כשבועיים, האם מגיעים חולי קורונה מעזה לטיפול בישראל?
עכשיו אני יכול סוף סוף לענות. אתחיל בסיפור מקרה אנושי ונוגע ללב אחד:

אולי זכור לכם מקרה בתחילת ספטמבר, בו דובר על ילדה בת 6 שמתה מקורונה בבית חולים שיבא בתל השומר, היה בלבול בערוצי התקשורת, בדבר זהות הילדה, וסיבת המוות, ובלבול זה יצר דיווחים שונים.
הסיפור שמאחורי הכותרות הוא, שזו היתה ילדה פלסטינית מעזה, שאמנם היא הועברה לטיפול בארץ אך ללא קשר לקורונה, היות והייתה חולה סופנית בסרטן, וימיה היו ספורים גם ללא נגיף הקורונה שאיכשהו נדבקה ממישהו, ולא ידוע איך, היכן וממי נדבקה, ומותה לא ממש בטוח שקשור לנגיף הקורונה.

ואמשיך בתיאור מצב בעייתי של מאבק כוחות פלסטיני על גבו של הפלסטיני החולה:

כיודע ראש הרש"פ, אבו מאזן, החליט לעצור את העברות הכספים לרצועה, משכורות עובדי הרשות וכן כספים לסולר ומוצרי צריכה חיוניים אחרים.
ומה זה צרכים חיוניים אחרים? לדוגמה תרופות מכל הסוגים, כולל אינסולין לחולי סכרת ותרופות כימוטרפיות לחולי סרטן.

בנושא התרופות היה תהליך מוסדר ובו רופא במשרד הבריאות של חמאס בעזה, היה מעביר רשימת תרופות, לרופא במשרד הבריאות של הרש"פ ברמאללה, וזה היה מאשר את הרשימה, הרש"פ היו רוכשים את התרופות, בתקציב של 2.5 מיליון ש"ח בחודש, מעבירים לישראל להעברה לרצועת עזה, והמשלוח היה מגיע לשערי הרצועה.

אבל כשאבו מאזן החליט להראות לחמאס מי יותר גבר, גם הכסף לתרופות קוצץ.
אבל לא רק תרופות, הטיפול בחולים ברצועה, היה מוסדר מבחינה כספית, שהרש"פ היו משלמים לישראל על הטיפול בחולים מרצועת עזה, בבתי החולים בישראל, וכמובן שגם הכסף הזה נעצר.

כדי שלא יגידו בחמאס שאבו מאזן לא רק מרעיב את העזתים, מונע מהם חשמל, ושבגללו הביוב זורם ברחוב, וכשהם חולים הוא פשוט הורג אותם, אז אבו מאזן הרחום אישר יציאת חולים מעזה לצורכי אבחון בבתי חולים בירדן, אבל רק אבחון, לא טיפול, נגמר האבחון? חוזרים לרצועה, אבל לפחות אולי יודעים במה חולים… כמובן שזה לא חל על חולים משטחי יהודה ושומרון, שיכולים להמשיך לקבל טיפול כרגיל, ואם נוסעים לאבחון בירדן, אין בעיה לקבל טיפול.

אז אחרי שהבנו מדוע פתאום הפסיקו כמעט להגיע חולים מרצועת עזה לטיפול בישראל, נשאר להסביר מה זה כמעט:

יש כיום טפטוף של מעט חולים המגיע לטיפול בישראל, ברוב מוחלט של המקרים, ניתן להניח כי יהיו אלו מרשימות שאושרו לא רק ע"י ישראל (בנוהל הרגיל) אלא גם ע"י גורמי חמאס, שאולי ידאגו למי שמקורב, אבל קשה להניח שפשוטי העם, העזתי הקטן שלא מחובר יזכה לקבל אישור מחמאס…
מתוך אותם חולים, השמועה אומרת שישנם גם חולי קורונה.

וברשותכם מילה על הכסף הקטרי הנכנס לרצועה:

בחודש אוקטובר 2018 ניצן אישור של ישראל להעברת כסף קטרי, לרצועת עזה, והחל מה 8 בנובמבר 2018 החלו מזוודות עם כסף מזומן להיכנס לרצועה.
אזכיר כי קטר החלה להעביר מיליוני דולרים לרצועת עזה, כתחליף לכסף שהרשות הייתה מעבירה, עד שהרש"פ החליטו שלא להעביר יותר כסף לרצועה, כחלק "מתחרות למי יש יותר גדול”, בין הרש"פ לחמאס.

יש שכינו זאת שישראל מעבירה תשלומי פרוטקשן לחמאס, ויש הרואים זאת כדרך למנוע אסון הומניטרי בסדר גודל שהם ויתפוצץ, הוא יתפוצץ על מדינת ישראל, על כל הרע המשתמע מכך, צבאית, מדינית, ותמונות של עשרות אלפי רעבים שאין להם מה לפהסיד, עולים על גדרות הרצועה, ולא משנה אם האסון הוא באשמת הנהגת הרש"פ או הנהגת חמאס (או יותר נכון שניהם כאחד) ולא משנה שמי שידחוף את ההמון לגדרות, יהיו מחבלי חמאס, התוצאה היא אסון הומניטרי לפתחה של מדינת ישראל. (שגם מצטלם רע…)

אישית לא אכפת לי אם הרש"פ תחזור להעביר כסף לכל ההוצאות השונות והמשכורות בעזה, או שיהיו אלו קטר, האלטרנטיבה של עצירת תשלומים מוחלטת, משמעותה אסון הומניטרי שיוביל לסיבוב לחימה שחמאס יתחיל, ולא ידוע איך ייגמר, כאשר חלק "מהתחמושת" של חמאס, זה עשרות אלפי רעבים על הגדרות.

ואם תשאלו אותי מדוע הכספים שמעבירה קטר, שבאים במקום הכסף שהרש"פ – אבו מאזן, החליטו לעצור ולייבש את הרצועה על תושביה, לא מיועדים גם לתשלום לתרופות ולחולים?

אין לי תשובות, אבל אולי אם תפנו לדוברי חמאס, הם ידעו טוב ממני מדוע הם מקבלים כסף מקטר, עבור דלק לתחנת הכח, כדי שיהיה חשמל, כסף למשכורות עובדי "המדינה" העזתים, של משרדי הממשלה, וכסף לחלוקה לחלכאי ונדכאי עזה המדוכאים ע"י חמאס ורש"פ כאחד, אבל לא עבור חולים…
אולי זה מה שנקרא היגיון עזתי – חמאסי.

* תודה לקורא "המרגל", על השאלה

קרידט: אביעד, קבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון