מחאת "חיים שחורים נחשבים" בבריטניה ממשיכה לעורר סערה

מחאת "חיים שחורים נחשבים" בבריטניה ממשיכה לעורר סערה גם אחרי שההפגנות ההמוניות ברחובות נרגעו: חברים בוועדה להענקת אותות הכבוד של מסדר האימפריה הבריטית תומכים בהסרת המילה "אימפריה" מהתארים, בעוד שצופים של התוכנית "Britain Got Talent" כעסו על ששניים מהשופטים הביעו תמיכה פומבית במחאה.

עיטורי מסדר האימפריה הבריטית, שנוסדו בשנת 1917, מוענקים לנתיני הממלכה מכל תחומי החיים על תרומתם (לרוב באומנויות ובמדעים), שירותם למען האומה ומעשי גבורה. העיטורים המפורסמים ביותר הם של חבר המסדר (MBE) שמוענק על "הישג יוצא מן הכלל או שירות למען הקהילה" וקצין של המסדר (OBE) שמוענק על "תפקיד מקומי משמעותי בפעילות כלשהי, כולל אנשים שעבודתם הפכה אותם למוכרים במדינה בתחום הנבחר שלהם".

לאורך השנים, היו אישים שסירבו לקבל את העיטור בשל ההקשר לימי האימפריה והקולוניאליזם. "אני מעריץ של 'מלחמת הכוכבים' – האימפריה היא רעה", הסביר הראפר ג'ונזי די את התנגדותו לפני שמונה שנים.

כעת, על רקע המחאה הגזעית בבריטניה, במקביל לארה"ב, הביעו חברים בוועדת התארים של הפרלמנט את תמיכתם בשינויים בתיאור העיטורים. "זו סוגיה פעילה במשך זמן מה, אבל היו דיונים מוגברים לגבי זה בקרב חברי הוועדה מאז ההפגנות", אמר אחד החברים לסאנדיי טיימס. "חלק מהחברים תומכים בהסרת המילה 'אימפריה' מהתארים הקיימים, אבל אחרים מעדיפים השקה של מדליה חדה שמשקפת טוב יותר את בריטניה המגוונת של המאה ה-21".

חבר הוועדה העריך כי בסופו של דבר הממשלה תבחן את הסוגיה לעומק, אולם דובר מטעם הממשלה הכחיש זאת. "אין תוכניות לעשות את זה", אמר. "הייתה רפורמה משמעותית במערכת התארים ב-25 השנים האחרונות כדי להבטיח שהיא כוללנית. כמו כן, פועלים במשך כל השנה כדי להבטיח שיהיו מועמדים מכל הרקעים ואנחנו מחויבים להבטיח שמערכת התארים מייצגת את כל החברה הבריטית".

בתוך כך, גם תוכנית הכישרונות "Britain Got Talent" נמצאת בעין הסערה. חברת הרכב השופטים, אלישה דיקסון, הופיעה בתוכנית חצי הגמר אמש כשהיא עונדת שרשרת עם ראשי התיבות של Black Lives Matter וצופים רבים מחו על כך ברשתות החברתיות. דיקסון לא התרגשה ושיתפה היום באינסטגרם תמונות נוספות שלה עם התכשיט, כולל צילומי תקריב.

לפני שבועיים, כאשר התוכנית שבה לאוויר אחרי פגרת הקורונה, הופיע הרכב הריקוד Diversity, שזכה בעבר בתוכנית, עם ריקוד תמיכה במאבק, במהלכו גם הרקדן הראשי, אשלי בנג'ו, שכב על הבמה כשרקדן אחר רוכן על צווארו, בדומה לסצנה של ג'ורג' פלויד. בנג'ו עצמו החליף בצוות השופטים את סיימון קאוול שנפצע בתאונת קורקינט חשמלי.

המופע הוביל ליותר מ-24,500 תלונות לרשות התקשורת הבריטית שהודיעה כי היא לא תפתח בחקירה. דיקסון הזהירה כי אם מנהלי ערוץ ITV, שם משודרת התוכנית, יפעלו נגד בנג'ו, היא תפרוש באופן מיידי. בסוף השבוע, פרסמה הרשת מודעות תמיכה בעיתוני הממלכה, שם נראו בנג'ו והרקדנים במופע השנוי במחלוקת ונכתב: "מה שאנחנו רואים משנה אותנו. בדיוק כמו שאנחנו משתנים כאשר רואים אותנו".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם

מסדר האימפריה הבריטית – ויקיפדיה

קרדיט לתמונה:ויקיפדיה