הזדמנויות ההשקעה בבחריין. ספוילר-לא משהו! אפשר להישאר בבית!

השאלה המעניינת את אזרחי ישראל בעקבות ההודעה על כינון יחסים דיפלומטיים עם בחריין היא מה  הן הזדמנויות ההשקעה במדינה שהיא גם שכנתה של איחוד האמירויות במפרץ איתה נחתם גם הסכם נורמליזציה ?

בבחריין רק 1.5 מיליון תושבים, יותר ממחציתם עובדים זרים, כמעט כולם מאסיה. התוצר הלאומי הגולמי של בחריין הוא קטנטן יחסית לאיחוד האמירויות וגם יחסית לישראל. התוצר של איחוד האמירויות הוא 421 מיליארד דולר, של ישראל 395 מיליארד דולר ושל בחריין רק 38 מיליארד. 70% מהכנסות הממשלה מגיעות מנפט, כשהנפט מהווה 60% מהיצוא. בגלל הירידה במחירי הנפט, לבחריין צפוי גרעון של כ 15% בתקציב הממשלתי השנה. המטבע המקומי, הדינאר, מקובע במחירו מול הדולר כבר עשרות שנים.

באשר לבורסה. ב 5 השנים האחרונות הניב מדד המניות בבחריין תשואה שנתית בשקלים של 4.7% בהשוואה למדד ת"א 125 שירד ב 0.9% לשנה ומדד ת"א 90 שעלה ב 10.0% לשנה.

במדד המניות בבחריין 38 חברות בלבד. ניתן היה לחשוב שיש שם הרבה חברות אנרגיה – אבל לא נמצאה אפילו אחת.

32% מהמדד הוא בנק אהלי. הבנק נסחר ב- 1.6 ההון העצמי שלו, תשואה על ההון של 6.5% ותשואת דבידנד של 6.3%. אהלי נסחר בדולרים. ב-5 השנים האחרונות נתן הבנק תשואה של 15.9% לשנה, יותר מכפול ממדד המניות של בחריין. בתימחור הנוכחי שלו ניתן לוותר. בשביל מספרים כאלה אפשר להישאר בבית.

9 בנקים יש בבורסה בבחריין, 4 חברות ביטוח, ושלושה מלונות. משהו מעניין?

רק שתי חברות נמצאו: האחת היא חברתAPM Terminals המתפעלת את הנמל של חליפה בן סלמאן על בסיס בלעדי. הכנסות החברה צפויות להגיע השנה ל 100 מיליון דולר. המניה נסחרת במכפיל 12.7 אך במכפיל תזרים חופשי של 9.6 בלבד. תשואת הדבידנד היא 7.8%. התשואה על ההון המושקע היא מעל 27%. מאז הונפקה בדצמבר 2018 הניבה המניה תשואה שנתית ממוצעת של 67%. לא פלא שההנפקה הראשונית היתה פתוחה לאזרחי בחריין בלבד. רוב המניות מוחזקות בידי חברת APM Terminals ההולנדית שהיא מהמובילות בעולם בתחומה.

החברה השניה היא חברת הדיוטי פרי של בחריין. גם לחברה זו יש בלעדיות. ב- 3 השנים האחרונות החברה מראה צמיחה יפה במכירות, אבל לאחרונה גם היא נפגעה מהקורונה. המניה ירדה ב25% מתחילת השנה. המניה נסחרת במכפיל 10.8 ובתשואת דבידנד של 10.5%. התשואה להון המושקע היא 12%. לאורך 10 השנים האחרונות הניבה המניה תשואה של 12.1% לשנה.

כדאי להזכיר שגם בבחריין, למרות הסכם השלום הצפוי, ישראלים יתקשו להשקיע ישירות במניות בגלל העדר סליקה בבנקים שלנו של המטבע המקומי.
המקור לנתונים: בלומברג.

Bahrain Bourse Lists BD150 Million Government Development Bond – 21st Issue

קרדיט:ערוץ הטלגרם הראל פיננסים