סקנדל בסלובקיה לאחר זיכוי 2 נאשמים בהזמנת רצח כפול

תדהמה בסלובקיה אחרי שבית המשפט זיכה את איש העסקים, מריאן קוצ'נר, הנאשם המרכזי בהזמנת החיסול של העיתונאי יאן קוציאק, שנרצח יחד עם ארוסתו לפני כשנתיים וחצי, אירוע שטלטל את הפוליטיקה המקומית.

גופותיהם של קוציאק ומרטיה קוסנירובה התגלו בביתם שבכפר קטן במערב סלובקיה ב-2 בפברואר 2018. קוצ'יאק היה בעיצומו של תחקיר על קשרים בין הנדרנגטה, המאפיה של חבל קלאבריה באיטליה, לבין אנשי עסקים ומפלגת השלטון. בעקבות הרצח, פרצו הפגנות נגד הממשלה, שהואשמה בשחיתות, ובעקבות זאת התפטרו רה"מ רוברט פיצו, ושרי הפנים והתרבות. לפני כחצי שנה הצליחה האופוזיציה בהנהגתו של איגור מטוביץ' לבצע מהפך בבחירות.

חמישה בני אדם נעצרו בפרשה והועמדו לדין. מירוסלב מרצ'ק נידון ל-23 שנות מאסר אחרי שהודה שהוא רצח את השניים, בעוד שזולטן אנדרושקו, ששימש המתווך בהזמנת הרצח, נידון ל-15 שנה אחרי ששיתף פעולה עם החוקרים. החייל לשעבר, תומאס סאבו, ששימש הנהג בהתנקשות, נידון ל-25 שנות מאסר בכלא שמור.

שני הנאשמים המרכזיים בהזמנת הרצח היו מריאן קוצ'נר, אחד מאנשי העסקים הבולטים והחזקים במדינה שמקושר לפוליטיקאים רבים, ואלנה זוזסובה, שהייתה העוזרת והמתורגמנית של קוצ'נר, הסנדק של בתה.

אחרי שמונה חודשים של משפט, קבע היום בית הדין הפלילי המיוחד כי התביעה לא הצליחה להוכיח שהשניים אכן אשמים בעבירה. "הפשע בוצע, אבל לא הוכח שהם הזמינו את הרצח", אמרה השופטת רוזנה סבובה. "על כן, השניים זכאים".

עם זאת, בית המשפט הורה לקוצ'נר לשלם קנס של 5,000 אירו על אחזקת נשק בלתי חוקי אחרי שהתגלו ברשותו עשרות קליעים. למרות הזיכוי, איש העסקים יישאר מאחורי הסורגים מאחר שבפברואר האחרון הוא נידון ל-19 שנות מאסר על זיוף בפרשה אחרת.

התביעה צפויה לערער לבית המשפט העליון, אולם הפסיקה עוררה תדהמה, כאשר בני משפחותיהם של קוציאק וקוסנירובה יצאו מהאולם עוד לפני סיום הקראת פסק הדין. "אני מאוכזב מאד, ציפיתי ליותר ממערכת המשפט", אמר האב, ג'וזף קוציאק. "אבל אנחנו לא מוותרים".

"אנחנו המומים מפסק הדין. זיכוי הוא ראייה לכישלון עצום של גופי החקירה ומערכת המשפט", אמר כריסטוף דלוואר, מנהל ארגון "עיתונאים ללא גבולות". "ציפינו שסלובקיה תציב דוגמה חיובית בנוגע לתביעה של פשעים נגד עיתונאים. במקום זאת, נותרנו במצב של חסינות. מי הורה על החיסול? למה הוא נרצח? אנחנו צריכים לקבל תשובה ברורה".

Cattleman case: a new corruption scandal in Slovakia | | European Pirate  Party

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם