מנהלת הסוכנות למודיעין אותות: אתגרי המחר של הביון האוסטרלי

רייצ'ל נובל, מנהלת הסוכנות למודיעין אותות (ASD) של אוסטרליה, הופיעה היום בפני הקולג' לביטחון לאומי של האוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה והתייחסה לאתגרים הנוכחיים בראי ההיסטוריה של ארגון הביון שהוקם לפני 73 שנה.

נובל, האישה הראשונה בתפקיד, הדגישה כי יש חשיבות רבה לשקיפות בפני האזרחים, כאשר מאז 1977 ניתן לומר מהן המשימות של הסוכנות, אולם הדגישה כי סוגיית הכלים – "איך" נאסף המודיעין – חייבת להישאר סוד כמוס.

"זה דבר אחד לאפשר ליריב לדמיין מה היכולות עשויות להיות. זה משהו אחר לחלוטין כשמאשרים את זה", אמרה. "אם היריבים שלנו ידעו בוודאות מה אנחנו עושים, קרוב לוודאי שהם ינקטו בצעדים כדי למנוע מאתנו לעשות את זה. בדיוק כמו שאנחנו היינו עושים".

נובל הוסיפה כי "חלק מהיכולות שלנו ייחודיות בעולם. הן יקרות ובעלות ערך. הן מעניקות לנו יכולת התבוננות לתוך האיומים שנשקפים למדינה שלנו ולבעלות הברית הקרובות שלנו". "ככל שאנחנו הפכנו ליותר מתוחכמים – כך גם היריבים שלנו", הדגישה. "היתרון שלנו הוא שהם לא יהיו בטוחים לגבי מה שאנחנו יכולים לעשות באמת. אנחנו רוצים שיחשבו שאנחנו הסיוט הגרוע ביותר שלהם בתקווה שהם יורתעו מלכתחילה".

היא ציינה כי בעוד שבתקופה שבה היא החלה לשרת בסוכנות בתחילת שנות התשעים, ההתמקדות הייתה בהגנה על תקשורות צבאיות וממשלתיות מול איומים של יריבים זרים, כיום הסוכנות מעניקה שירותי אבטחת מידע וסייבר לכל המדינה, כולל למגזר הפרטי, ובכך היא גם לומדת כיצד להגן על עצמה.

גם אופי האיומים התרחב, וכיום מדובר בשילוב מורכב שנע משחקנים מדינתיים ועד פושעים קטנים, כאשר היעדים הם לא רק הצבא והממשלה, אלא גם המגזר הפרטי, עסקים קטנים, משפחות ובודדים. "פעם האיומים האלה הגיעו רק משחקנים מדינתיים רבי עוצמה. כעת זה התחום של כל מי שיש לו טלפון נייד".

נובל הדגישה כי החוק אוסר על הסוכנות לבצע איסוף מידע המוני נגד אזרחי המדינה, אולם הוא מעניק סמכות לרגל אחרי אזרחים שיש חשד שהם מהווים איום, וזאת על פי אישור ממשלתי.

"מצער אותי אם אלה חדשות, אבל לא כל האוסטרלים הם אנשים טובים", אמרה. "יש אוסטרלים שהם סוכנים של מדינה זרה, יש אוסטרלים שהם טרוריסטים, יש אוסטרלים שלוקחים כלי נשק ומכוונים אותם לעברנו ולעבר הצבא שלנו".

את דבריה היא סיימה במשפט מפתח עבור אנשי מודיעין: "שתיקה תמיד הייתה חלק של אומץ".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם

כתיבת תגובה