המתיחות בצפון והחשש מהידרדרות להסלמה- דעה

חיזבאללה ניסה פעמיים לבסס את משוואת התגובה 'הרוג תחת הרוג ' בעזרת שתי ניסיונות צליפה (שכשלו).
*- 27.7 בהר דב. חוליית מחבלים של חיזבאללה ניסתה לבצע צליפה ע"מ להרוג חייל – נכשלה ע"י סיכול של צה"ל הודות לאחיזה מוקדמת בחולייה.
*- ליל ה25 באוגוסט. חוליית מחבלים ניסו לצלוף ולהרוג חייל/ים באזור מנרה – כשלו.
לישראל יש הוכחות של ממצאים בשטח וסרטונים כי שני האירועים אכן קרו, חלק מההוכחות פורסמו וחלק יפורסמו בהמשך במקרה הצורך/ישמרו בארכיון.
מנגד, חיזבאללה וכתבי החצר מתנהלים במרחב ההכחשה.
בשעת האירועים, מצוטטים בעיקר התקשורת הישראלית ונמנעים מלנדב פרטים על האירוע עד שמתבררת התמונה – הפיגוע צלח או לא.
באירוע בהר דב הפיגוע סוכל לפני הוצאתו לפועל כך שלחיזבאללה היה קל יותר להתנער מאחריות ולהגיד שישראל המציאה אירוע.
באירוע ליד מנרה הקליעים כבר נורו וישראל ניסתה לגרום לחיזבאללה להודות באירוע ע"י הפצת דיסאינפורמציה כאילו יש פינוי פצועים מהזירה כך שחיזבאללה ייקח אחריות על האירוע ולבסוף יתברר שהכול הייתה הצגה (ע"ע "בין המיצרים"). אך נראה שחיזבאללה למד ולא מיהר לצאת בהצהרות, כך שלמרות שצה"ל שמר על איפול האירוע עד לבוקר המחרת ע"מ לגרום לחיזבאללה להודות באירוע – הדבר לא צלח וחיזבאללה מתנער מהאירוע.

נסראללה מצא שיטה דיי נוחה בהתנהלות בניסיון הוצאת פיגוע.
צלח – מודים וחוגגים.
לא צלח – שומרים על זכות השתיקה ובמקרה הצורך מכחישים בידיעה שגם בצד הישראלי יש אנשים שקונים את השקרים של הארגון (15% ממשתפי הסקר כאן בערוץ, תוצאה מאכזבת).
מכיוון שנצראללה חישק את ארגונו לביצוע תגובה (בנאומיו האחרונים ובניסיונות הוצאת המתווים בשטח) ומאחר שעפ"י חזבאללה הארגון כלל לא ניסה להוציא פיגוע – ניסיון פיגוע נוסף של חיזבאללה צפוי להגיע.
כמו בניסיונות האחרונים, חיזבאללה מנסה לתחום את העימות ולא להיגרר להסלמה – הרוג תחת הרוג. צליפה ע"מ לגרום להרוג אבל לא נ"ט שקשה לשלוט על הנפגעים מאירוע כזה והסיכוי להידרדרות גדול יותר.
נסראללה לא מנסה להגיב כי הוא להוט לנקום את מותו של פעיל זוטר משורותיו כאילו היה בכיר. אלא הרצון הוא לבסס משוואה של הרוג בהרוג. לא משנה כמה זמן זה ייקח.
בשל כך הכוננות בצפון תימשך בימים-שבועות הקרובים, עד שהאירועים יהיו מאחורינו.

**לכל המתלוננים על רפיסות צה"ל – באירועים האחרונים וכן בחודש האחרון בצפון חיי התושבים בצפון בקושי (אם בכלל) הושפעו מהמתיחות בגבול. צה"ל הצליח לשמור על שגרת חיים אזרחית מלאה וזה מה שחשוב. כשחופי הכינרת נסגרים בגלל תפוסה מלאה, הצימרים ואתרי הנופש מלאים והמתיחות היחידה היא בין תושבי ניר דוד לבית שאן בגלל נחל האסי – צה"ל יכול להיות מרוצה והאזרחים צריכים להעריך זאת.

תמונה

קרדיט: ערוץ הטלגרם – האיש החושב

כתיבת תגובה