דיווח: ישראל תקים בסיסי מודיעין באי סוקוטרה בשיתוף עם האמירויות

בשנת 2016 פרסמו מקורות זרים מפי מקור אריתריאי בכיר כי ישראל החלה לבנות את בסיס המודיעין הקדמי שלה הגדול ביותר באגן הים האדום ובאזור האסטרטגי המשקיף על אזור מיצרי באב אלמנדאב . מטרת הבסיס "לפקח" (אלקטרונית) על כוחות ברית המדינות האיסלמיטיות בראשות סעודיה והפועלים בתימן .
המקור הדגיש ,אז, בפני " המרכז הפלסטיני למחקר" – "المركز الفلسطيني للإعلام" – כי בסיס התצפית המודיעינית הקדמי הישראלי נבנה על פסגתו של הר אמבאסוירא – "أمباسويرا" – EMBA SOIRA הנמצא בקרבת העיירה "צנעפי" – صَنْعَفي , כ-135 ק"מ דרומית לבירת אריתריאה -אסמרא . הפסגה נמצאת בגובה של יותר מ-3000 מטר מעל פני הים .
המומחה לענייני מזרח אפריקה – הד"ר אוסמה אלאשקר טוען כי בסיס המודיעין הקדמי הישראלי מטרתו לפקח על מצרי באב אלמנדאב האסטרטגים ולהשגיח שהמצרים לא יהפכו איום לאינטרסים הישראלים בדרום הים האדום ובמיוחד לתנועת אניות הסוחר הישראליות.
המומחה אלאשקר טוען גם כי בסיס המודיעין הישראלי יעסוק גם בתצפית (אלקטרונית) על כוחות ברית המדינות האיסלמיסטיות הלוחמות בתימן נגד הנשיא המודח צאלח והמיליציות השיעיות וכן לפקח על תנועות הצי האיראני באזור שהפכו לאינטנסיביות על רקע האירועים בתימן והניסיונות אירן להגביר פעילותה באריתריאה לאחר שסולקה מסודן השכנה.
כמו כן יעסוק בסיס המודיעין הישראלי הקדמי בניתוח התנועה הימית והתנועה האווירית בדרום הים האדום ובמיוחד לאחר שכוחות ברית המדינות האיסלמיסטיות בראשות סעודיה שכרו נמל באריתריאה שישמש לחיזוק המערך הלוגיסטי שלהם וכן בסיס לפעולות של פינוי חירום שלהם.
כמו כן יעסוק הבסיס הישראלי ב"פיקוח" על סודן שישראל מאשימה אותה בסיוע באספקת נשק להתנגדות הפלסטינית (החמס בעזה).

בשבועות האחרונים , לאחר שישראל והאמירויות,בתיווך אמריקאי , הודיעו רשמית כי הם החליטו לנרמל את היחסים ביניהן וכי כרגע הם דנים בחוזה שלום כין 2 המדינות.

שיתוף הפעולה המתחדש בין 2 המדינות כבר הניב "פירות" אסטרטגיים ,לפחות אליבא ד'מקורות בתימן המקורבים לאיראן .

לטענת אותן מקורות תימנים , שמסרו את המידע למקורות סורים , ישראל והאמירויות עושים את כל ההכנות הלוגיסטיות על מנת להקים בסיסי מודיעין לאיסוף מידע בכל אזור מפרץ עדן בואכה מצרי באב אלמנדב באי סוקוטרה,מדרום לתימן, הנמצאת בשליטת האמירויות.

 

סוקוטרה (בערביתسُقُطْرَى) היא קבוצת איים קטנה באוקיינוס ההודי הנקראת על שם האי הגדול שבהם. סוקוטרה נמצאת כ-350 ק"מ דרומית לתימן וכ-250 ק"מ מזרחית לסומליה. האיים הם שטח תחת ריבונות תימן. שטחו של האי המרכזי הוא 3,650 קמ"ר והאיים האחרים הם קטנים וחלקם אינם מיושבים. בשנת 2008 הוכרז הארכיפלג כאתר מורשת עולמית.

ב-2 במאי 2018, כחלק ממלחמת האזרחים בתימן, נחתו באי כוחות צבא של איחוד האמירויות הערביות והשתלטו על נקודות מפתח בו.

האוכלוסייה באי מונה כ-50,000 נפש. ברצועת החוף מתגוררת אוכלוסייה, חדשה יחסית, ממוצא ערבי. בהרים מתגוררים הסוקוטרים המקוריים, כנראה ממוצא שמי גם הם, והם דוברים את השפה הסוקוטרית שהיא ייחודית ועתיקה. רמת החיים נמוכה ואין חשמל ומים זורמים. (וויקיפדיה)

Topographic map of Socotra-en.svg

אותן מקורות תימנים יודעים אף לפרט בנושא הקמת בסיסי המודיעין החדשים של ישראל והאמירויות  כדלקמן:

לדבריהן ממש בתקופה האחרונה הגיעו לקבוצת איי סוקוטרה משלחת משותפת של קציני מודיעין של ישראל , כשהם מלווים בקצינים מודיעין של האמירויות וביחד הם בחנו מיקומים שונים עבור בסיסי המודיעין המיועדים להיות מוקמים שם .

לדברי התימנים האזורים שנבחנו , בגלל היותם באזורים המתאימים, טופוגראפית , לאיסוף מידע אלקטרוני מול דרום תימן , המפרץ הפרסי,מפרץ עדן,מצרי באב אלמנדב וקרן אפריקה באופן המיטבי ביותר, הם:

*- מרכז ג'מגמוה – جمجموه באזור מומי – مومي במזרח האי .

*- מרכז קטנאן – قطنان שבמערב האי שם נמצאים רכסי הרים גבוהים המאפשרים שליטה תקשורתית על נתיבי השייט הבין לאומיים העוברים באזור.

רכס ההרים במערב האי  : 

האי סוקוטרה ומרחקו ממצרי באב אלמנדב:

האי סוקוטרה ומרחקו ממפרץ עדן שבדרום תימן:

מצגת האי סוקוטרה:

כתיבת תגובה