פומפאו למוהב"ט: תבחרו בין חימוש טרוריסטים לעמידה לצד מדינות המפרץ

פומפאו נתן למועצת הביטחון לבחור בין חימוש טרוריסטים (איראן) לבין עמידה לצד מדינות המפרץ

פומפאו מחדש את דרישתו, להארכת אמברגו הנשק המוטל על איראן.
בזמן שארצות הברית מתכוננת להציג השבוע, טיוטת החלטה למועצת הביטחון, שמטרתה להאריך את אמברגו הנשק על איראן, אמר שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, כי  "מועצת הביטחון חייבת לבחור, בין חימוש טרוריסטים על ידי איראן, או לעמוד לצד מדינות המפרץ", והיא משבחת את הצהרת מדינות מועצת שיתוף הפעולה במפרץ. שדרשו מהאו"ם, להאריך את האמברגו על איראן עקב תמיכתה בארגוני הטרור.

שש מדינות מועצת שיתוף הפעולה במפרץ ביקשו מהאו"ם, ביום ראשון, להאריך אמברגו נשק בינלאומי על איראן, ולתמוך בצעד שארה"ב לוחצת עליו בחוזקה.

המזכירות הכללית של המועצה, הכוללת את בחריין, כווית, סולטנות העומאן, קטאר, איחוד האמירויות וסעודיה, אמרה בהצהרה, ביום ראשון, כי המשך התערבותה של איראן בענייני מדינות שכנות הופכת את הארכת האמברגו לנחוצה.

פומפאו תיאר בציוץ שלו בטוויטר, את הודעת המפרץ למועצת הביטחון, להאריך את אמברגו הנשק על איראן, כ"הצהרה נועזת , והוסיף כי מועצת הביטחון" חייבת להקשיב, ולבחור בין חימוש טרוריסטים, או עמידה לצד מדינות המפרץ.

אמברגו הנשק הנוכחי על איראן, אמור להסתיים ב -18 באוקטובר, על פי הסכם הגרעין , שסיכמה טהרן עם המעצמות בשנת 2015, וושינגטון נסוגה ממנו ב -2018.

הצעת החלטה שנוסחה על ידי וושינגטון, זקוקה לתמיכה של לפחות תשעה קולות במועצת הביטחון, בכדי לאשר אותה, ובתנאי שאף אחד מחמשת חברי המועצה הקבועים, כלומר צרפת, בריטניה, רוסיה וסין, יחד עם ארצות הברית, ישתמשו בזכות הווטו שלהם.

רוסיה וסין רמזו כי ישתמשו בזכות הווטו בהקשר זה. אבל יש דיפלומטים המסופקים אם ארצות הברית יכולה אפילו לגייס את תשעת הקולות האלה במועצה.

לעומת זאת ארצות הברית איימה, במקרה שלא תצליח להאריך את אמברגו הנשק, אזי היא תחזיר את כל הסנקציות של האו"ם על איראן, כמות שהיו לפני שנחתם הסכם הגרעין עם איראן בשנת 2015.

New U.S. Sanctions on Iran and Europe's Response – LobeLog

קרדיט:עמרם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה