ארה"ב: כניסת סין לאיראן יכול לערער את היציבות במזרח התיכון

ביום ראשון פתח שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, במתקפה חדשה נגד סין ואיראן, בה האשים את שתי המעצמות המזרחיות בערעור היציבות במזרח התיכון, תוך האשמת איראן כספונסר הגדול ביותר של טרור בעולם.

חשבון משרד החוץ האמריקני בטוויטר ציטט את פומפאו באומרו כי כניסתה של סין לאיראן תהרוס את היציבות במזרח התיכון, והסבירה כי היכולת של טהראן להשיג נשק וכסף מהמפלגה הקומוניסטית הסינית תסכן את האזור.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אישר בחודש שעבר כי ארצו לא תעניק לסין או לאף מדינה ברחבי העולם את הזכות ליהנות באופן בלעדי מכל חלק בשטח איראן, הצהרה שבאה לאחר דיווחים בעיתונות על פרטי מסמך השיתוף האסטרטגי בין טהראן לבין בייג'ינג, שרמזה על אפשרות של הענקת בסיסים צבאיים לסין על אדמת איראן.

דיווחים בעיתונות נגעו בתנאי ההסכם שהודלף ,לכאורה, בין איראן לסין, הכולל מתן איים ובסיסים צבאיים ואוויריים לסין תמורת השקעה בכל המגזרים הכלכליים, הביטחוניים והצבאיים, ותשלומים לטהראן תמורת רכישת נפט גולמי איראני.

Iran-China Probable Deal Should Not Be Viewed Politically - | iran ...

ממשל ארה"ב פועל עם כל כוחותיו הפוליטיים והדיפלומטיים בכדי לדחוק את איראן לפינה ולמנוע ממנה להשיג כל נשק מתקדם, במיוחד טילים גרעיניים ובליסטיים, באמצעות הטלת סנקציות רחבות היקף.

לכן, ארצות הברית הטילה סנקציות על גורמים בולטים באיראן, כולל המנהיג העליון, איתאללה עלי חמינאי.

ארה"ב עובדים כרגע על הארכת אמברגו הנשק נגד הרפובליקה האסלאמית באמצעות מועצת הביטחון של האו"ם, שמסתיימת באוקטובר הקרוב, ובנוסף לכל שאיראן מערערת שת המצב המזרח התיכון  ומתערבת באופן בוטה בענייני הפנים של מדינות שכנות.

מאיראן נמצאת תחת סנקציות של האו"ם, כולל בתחום שיתוף הפעולה הצבאי הבינלאומי, מאז אמצע שנות האלפיים.

ההגבלות הוסרו באופן חלקי לאחר החלטת מועצת הביטחון של האו"ם בשנת 2015. עם זאת, האיסור על אספקת אמצעי לחימה פוגעניים יהיה בתוקף עד אוקטובר 2020.

 

כתיבת תגובה