מושלת קנדה, אסטרונאוטית לשעבר, במרכז סערה ציבורית על בזבוז כספי ציבור

המושלת הכללית של קנדה, ג'ולי פאייט, נמצאת במרכזה של סערה על רקע פרסומים על בזבוז של כספי ציבור והאשמות על הטלת אימה על אנשי הצוות שלה, כאשר גם בממשלתו של ג'סטין טרודו נמנעים מלצאת להגנתה.

פאייט, אסטרונאוטית לשעבר שהשתתפה בשתי משימות של מעבורות חלל של נאס"א, מונתה על ידי המלכה אליזבת השנייה לנציגתה הרשמית בקנדה לפני שלוש שנים, וזאת על פי המלצתו של ראש הממשלה טרודו. מרבית סמכויותיה הן טקסיות, כולל ייצוג המדינה בביקורים בחו"ל, קבלת כתבי האמנה משגרירים זרים וייצוג המלכה בפתיחת מושב הפרלמנט.

אולם בשבועות האחרונים פרסם תאגיד השידור הקנדי (CBC) תחקירים מטרידים על התנהלותה של פאייט. הראשון שבהם התפרסם ב-21 ביולי, וכלל עדויות של כתריסר מקורות שהתלוננו על "אווירה רעילה" במעון הרשמית באחוזת רידו עם צעקות והשפלות נגד אנשי צוות, וכתוצאה מכך התפטרו מספר עובדים בכירים. "זה הפך מאחת מסביבות העבודה המהנות ביותר והקולגיאליות ביותר עבור רבים מאנשי הצוות לבית הזוועות", צוטט גורם ממשלתי. "מדובר בבריונות ובהטרדות באופן החמור ביותר".

שלשום פורסם תחקיר נוסף, שלפיו כרבע מיליון דולר של כספי ציבור הוצאו על מנת למלא אחרי דרישה של פאייט "לפרטיות" באחוזת רידו, וזאת על אף שהיא עדיין לא עברה לשם למרות שנותרו לה עוד שנתיים בתפקיד. בין השאר נטען כי 140 אלף דולר נוצלו לטובת עיצוב של גרם מדרגות פרטי שמעולם לא נבנה ועוד 117,500 דולר הושקעו בגדר ובסדרת דלתות שנועדו להרחיק אנשים מלשכתה של המושלת.

על אף שפאייט היא מינוי שמזוהה עם ממשלת טרודו, עד כה היא לא זכתה לתמיכה כלשהי מצד ראש הממשלה ושריו. סגנית ראש הממשלה, כריסטיה פרילנד, אף הצהירה אתמול כי "לקנדים יש כבוד רב למשרת המושל הכללי וגם לי יש כבוד". אולם כאשר היא התבקשה להביע דעתה על פאייט עצמה, ענתה פרילנד בכלליות: "משרד המושלת הכללית ממלא תפקיד חשוב במערכת הזו. ולי, כמו למרבית הקנדים, יש כבוד רב למשרד הזה ולתפקיד הזה".

מאמר פרשנות שפורסם היום בגלובל ניוז הבהיר שטרודו יכול לבקש מפאייט להתפטר, אולם היא לא חייבת לקבל את הבקשה, כאשר היחידה שיכולה להחליף את המושלת היא המלכה עצמה ומדובר בצעד חריג ביותר. "לטובת המדינה, לטובת התפקיד עצמו ואפילו למען המוניטין המורשת שפאייט בנתה עד שנת 2017, היא צריכה להתפטר", קרא המאמר.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם

כתיבת תגובה