בזמן קורונה: השקעות בסטארט-אפים בעולם הערבי

למרות שבדרך כלל כשאנו מדברים על העולם הערבי נושא ההיי טק והסטארטאפים לא קופץ לנו ראשון לראש, המציאות מתחילה להשתנות והעליה בהשקעות בהתאם.

עלייה בגיוסים מקרנות הון סיכון
מעניין לציין כי למרות Covid-19 חלה עלייה של 35% בסך המימון במהלך המחצית הראשונה של 2020 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. סטארט-אפים בעולם הערבי גייסו 659 מיליון דולר בששת החודשים הראשונים של 2020. נתון זה מהווה 95% מסך כל המימון שהושג לכל אורך שנת 2019.

מעל כולן בולטת סעודיה, שבין ינואר ליוני 2020 רשמה עליה של 102% בשווי המימון שניתן על ידי קרנות הון סיכון וזאת בהשוואה לינואר – יוני 2019. יתרה מזאת, בעוד שברמת האזור נרשמה ירידה של 8% במספר העסקאות בין המחצית הראשונה של השנה הנוכחית לעומת ששת החודשים הראשונים של השנה שעברה, בערב הסעודית דווקא חלה עלייה של 29%.

אפקט קורונה
העלייה במימון דווקא בזמן משבר עולמית דורשת הסברים. ראשית, ההשפעה המלאה של משבר הנגיף צפויה להופיע ככל הנראה ביתר שאת בהמשך השנה. תהליך גיוס כספים אינו קל ובדרך כלל מצריך בין 9 ל- 12 חודשים. במילים אחרות, עסקאות שהושלמו ברבעון הראשון של 2020 כבר היו בשלבים מתקדמים כשהנגיף פרץ לחיינו. שנית, מסתמן שינוי באופי ההשקעות – מעבר לסטארט-אפים מבוססים יותר, פחותי סיכון, שיכולים לספק לקרנות אופק ארוך יותר ויכולת גבוהה יותר להתמודד עם האתגרים הלא פשוטים שמזמנים לשוק השנים הקרובות.

זו הסיבה שבמהלך המחצית הראשונה של 2020, נרשמו מספר סבבי גיוס גדולים שכללו את הסטארטאפים הבאים: ג'אהז (36.5 מיליון דולר), נענע (18 מיליון דולר) ואקדמיית "נון" (13 מיליון דולר). כל אחד מהסטארטאפים הללו פועל בתחומים משמעותיים בעידן זה של קורונה. ג'אהז ונאנה פעילים בתחום המסחר האלקטרוני והמשלוחים בענף המזון והמכולת, בהתאמה. ככלל, ענף המסחר האלקטרוני תפס את המקום הראשון מבחינת המימון עם 67% מסך הכל והן מבחינת מספר העסקאות (22%). לעומת זאת, אקדמיית נון מתמקדת בתחום טכנולוגית החינוך (EdTech).

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין

כתיבת תגובה