פיצוץ מחסן האמוניה בנמל ביירות – דעה ודעה אחרת

הדו"ח הרשמי של הרשויות הלבנוניות קובע כי מחסן שהכיל 2,750 טון של אמוניה חנקתי התפוצץ.
עם כל הכבוד לרשויות הלבנוניות אני לא קונה את הסיפור הזה. ניטראט אמוניה הוא חומר יציב ולא מתפוצץ מעצמו, גם לא בטמפרטורה גבוהה.
אני מאמין שחומרי נפץ, תחמושת ודלק טילים, אוחסנו על ידי חיזבאללה במחסן הזה לאחר שנשלחו מאיראן, מכמה סיבות:

1. הייתה סדרה של לפחות שלושה פיצוצים, שלכל אחד מהם הייתה תוצאה שונה. הראשון יצר עשן אפור שנשאר מספר דקות. השני, עשן אדום שנשאר גם מספר דקות, בעוד השלישי, יצר ענן פטריות לבן שהתפוגג תוך שניות. הדבר מעיד על לפחות שלושה חומרים שונים שהיו מאוחסנים במחסן הזה.

2. מי שמכיר איך פועל נמל, יודע שהשורה הראשונה של המחסנים, הקרובים ביותר למים, משמשים לאחסון לטווח קצר. מטען שנועד לאחסון לטווח ארוך מועבר למחסנים שנמצאים רחוק יותר מהמים.

3. כל מי ששולח מטען רגיש ולא רוצה שיראו אותו, ושאף אחד לא יצלם אותו, מנסה להסתיר אותו הכי קרוב למים, במחסן הקרוב ביותר, וזה המחסן שהתפוצץ.

4. נמל ביירות החליף את שדה התעופה בדמשק כיעד לחיזבאללה לייבוא תחמושת וחומרי נפץ מאיראן. הדבר קרה לאחר שישראל, על פי מקורות זרים, תקפה את המחסנים בשדה התעופה בדמשק מספר פעמים. כלומר מה שהיה מגיע לנמל התעופה בדמשק הובא כעת לנמל של ביירות בספינה.

תמונה

5. מה שכנראה קרה ב- 4 באוגוסט זה פיצוץ של חומרים נדיפים ודליקים, שאוחסנו בצורה לא נכונה על ידי חיזבאללה במחסן מתכת ולא ממוזג, כשהטמפרטורות גבוהות ביותר. אדי דלק של טילים התאדו ממיכל, וכשהם נגעו בקיר החם או בתקרה, הם הציתו ויצרו תגובת שרשרת שגרמה לשלושת הפיצוצים.

6. פחות משעה אחרי הפיצוצים, חיזבאללה הודיעו כי החומר המפוצץ חנקתי. חיזבאללה היה הראשון לדווח על כך מסיבה פשוטה. חיזבאללה חיפש דרך להסתיר את רשלנותו ולבסס גרסה הרשמית, כי אף אחד בממשלה לא יעז לסתור אותם.

7. לדעתי מעט מאוד אנשים בלבנון קונים את הסיפור החנקתי. אני חושב שהאיראנים וחבריהם בחיזבאללה, רואים את נסראללה כאחראי באופן אישי לאסון הזה. לא אתפלא לשמוע שהוא סבל מ-'התקף לב' ובכך סיים את תפקידו כמזכ"ל חיזבאללה. אולי אפילו 'התקף הלב' יהיה קטלני.

קרדיט: הד"ר מרדכי קידר

תמונה

הפרשן הצבאי של האתר נציב.נט העיר על הדברים דלעיל כדלהלן : 

המחסן הזה שימש כמחסן חומרים רגישים שכנראה הוחרמו ע"י המכס ולא רק לניטראט.
על חלק מדלתות המחסן היו מדבקות עם סימון של חומרים מסוכנים, דליקים ורעילים.
המחסן היה לא פעיל בשגרה ולראייה חניית מנופי נמל שחסמו באופן קבוע 5 פתחים לכיוון הים ובצד השני חנייה קבועה של משאיות שבאו לקחת חיטה מהממגורות.

כמות הניטראט שנפרקה מהאנייה המוחרמת הייתה 2,700 טון בשקים של טון. במחסן זה תופס בערך שליש שטח אם מערימים בקומות כמקובל.

אחסנה לא מתאימה וחום במחסן המתכת היו גם בשנה שעברה ולפני שנתיים.
ניטראט מתפוצץ בהחלט כשהוא נחשף לטמפרטורה גבוהה של מעל 200 מעלות. זה קרה במהלך השרפה שפרצה במחסן מסיבה כלשהי (קצר, ריתוך רשלני, הצתה של חומר אחר שאוחסן במחסן החרמות כמו זיקוקים וכו').

נשארת בכל מקרה הזיקה האפשרית של חיזבאללה לחומרים כשסיפור הגעת האנייה בדרכה לזמביה בגלל תקלה נשמע "מסריח". ייתכן והחומר נכנס ככה ללבנון ואף נלקח חלקית מהנמל לצרכים של חיזבאללה. חיזבאללה לא יאחסן תחמושת וטילים במחסן זמין לכל פועל נמל ללא סיפור כיסוי ושמירה ,לא היה מאפשר לכבאים לפרוץ דלתות ללא פיקוח, לא היה מאפשר לפועלים לעבוד על דלתות המחסן ולצלם את תוכו הרבה לפני שהאירוע קרה. זה לא יכול לקרות לעולם באווירה הביטחונית של הארגון.

 

כתיבת תגובה