מדענים: נוגה (ונוס) עדיין מתפתח מבחינה גיאולוגית

צוות מדענים בינלאומי זיהה לראשונה עשרות אתרים וולקניים פעילים על פני כוכב הלכת נוגה (ונוס), כאשר ההערכה היא כי מדובר בעדות לכך שהכוכב השני בקרבתו לשמש עדיין מתפתח מבחינה גיאולוגית.

החוקרים מאוניברסיטת מרילנד ומהמכון לגיאו-פיזיקה בציריך יצרו סימולציות תלת ממד ברזולוציה גבוהה של התפתחות אתרים וולקניים על פני נוגה, מעבר לאטמוספרה הסמיכה של הכוכב, וזאת בהתבסס על המידע שאספו גשושיות מחקר של נאס"א ושל סוכנות החלל האירופית בשלושים השנים האחרונות.

התצפיות בעבר זיהו כי על פני הכוכב, שם מגיעה הטמפרטורה ל-470 מעלות, ישנם מבנים גיאולוגיים בשם "קורונה" (בשל הדמיון שלהם לכתר, כמו הנגיף המשתולל), אשר מוקפים בסדקים ובקווי שבר שיוצאים מהמרכז ומהם נפלטים ענני מאגמה חמה שמגיעה מעומק הכוכב.

אולם הממצאים שפורסמו היום בכתב העת Nature Geoscience הראו כי הסימולציות אפשרו למדענים לזהות מאפיינים של קורונות שעדיין פעילות והם איתרו 37 אתרים כאלה על כוכב נוגה. כעת הם מקווים שניתן יהיה לחקור את האזורים הללו במשימות עתידיות לכוכב הלכת בשנים הבאות.

"זו הפעם הראשונה שאנחנו יכולים להצביע על מבנים ספציפיים ולומר 'תראו, זה לא הר געש עתיק אלא הוא פעיל היום. אולי הוא רדום, אבל לא מת", אמר פרופ' לורן מונטסי מהמחלקה לגיאולוגיה באוניברסיטת מרילנד, אחד ממחברי המחקר. "המחקר הזה משנה לחלוטין את התפיסה של נוגה מכוכב לכת שאינו פעיל במיוחד לכוכב שהחלק הפנימי שלו עדיין נע בחוזקה ויכול להזין הרי געש פעילים רבים".

קרדיט : ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם

כתיבת תגובה