חה"א הישראלי מסייע למצרים להשתלט מחדש על אזור בסיני שנכבש ע"י דאעש

חה"א הישראלי מסייע למצרים להשתלט מחדש על אזור בסיני שנכבש ע"י דאעש

השבוע פורסם באתר נציב.נט כתבה נרחבת אודות אוזלת היד הקשה של הצבא המצרי בלחימתו בטרור בסיני.

מתברר כי מצרים דאגה היטב להסתיר את המצב האמיתי בשטח והוא מביש בכל צורה שלא נסתכל עליו .

המזרחן ד"ר דורון פסקין טוען בערוץ הטלגרם שלו כי " באופן די מדהים מזה למעלה משבוע שולטים אנשי דאעש בסיני ("וילאית סינאא') בחמישה כפרים באזור ביר אלעבד שבמחוז צפון סיני במצרים. ההשתלטות על הכפרים החלה לאחר מתקפה על בסיס צבאי מצרי באזור".

לדברי ד"ר פסקין "יש חשיבות אסטרטגית וכלכלית לעיר ביר אלעבד. היא ממוקמת על כביש החוף בין אלקנטרה לאלעריש, בסמוך לימת ברדוויל. חשיבותה נובעת בין השאר מקרבתה לתעלת סואץ ולנמלי פורט סעיד ואלעריש. האזור נחשב למרכז החקלאי של צפון סיני ולכן קיים חשש שאי השקט והיעדר השליטה יפגע באספקת המזון לכפרים סמוכים. בנוסף בביר אלעבד עוברים צינורות הגז עד לגבולות המזרחיים של סיני".

אזור ביר אלעבד במפה

והוא מוסיף כי "התקשורת המצרית שכמובן נשלטת על ידי משטר א-סיסי אינה מדווחת על הנעשה באזור שכמובן מהווה מבוכה גדולה לא רק למשטר אלא גם לצבא המצרי. הדיווח היחיד שיצא בנושא בתקשורת המצרית היה אתמול אודות סיוע מידי שיוענק לתושבי הכפרים בשווי של 2 מיליון לירות (כ-125 אלף דולר). הסיבה לסיוע לא נמסרה. מספר התושבים בכפרים האלה נאמד בכ-10,000 וחלק מהם ברח עם הגעת נושאי הדגלים השחורים. מה הסיבה שאותם תושבים ברחו כמובן לא נמסר בעיתונות המצרית.

יצוין כי לפי הודעות של תושבי הכפרים באמצעות הרשתות החברתיות, השלטונות המצריים מנעו מהם לחצות למחוז איסמאעיליה שבצד השני של התעלה, ככל הנראה כדי למנוע תמונות שיכולות להגביר את המבוכה."

ד"ר פסקין שואל : "מדוע דאעש מרכז את מאמציו באזור ביר אלעבד? "

ועונה כי "ככל הנראה הדבר קשור לכל מה שפורט לעיל – קרבה לנכס אסטרטגי כמו תעלת סואץ, אבל ישנן עוד סיבות. אחת הסברות היא שהצבא המצרי ריכז בשנים האחרונות את מאמציו במשולש הטרור "אלעריש – רפיח – שיח' זוויד" בין השאר כדי למנוע זליגה של נשק ופעילים מהרצועה לסיני. דחיקת הג'יהאדיסטים מאזור זה הובילה אותם להתמקד באזור האסטרטגי של ביר אלעבד. סיבה נוספת היא העובדה שבאזור ביר אלעבד ישנם שבטים שנחשבים לנאמנים למשטר בקהיר. רבים מבני שבטים אלה משרתים בצבא המצרי ובכוחות הביטחון ולכן נחשבים למטרה מועדפת עבור אנשי דאעש. בחודש מאי אף פורסמה על ידי דאעש בשיני רשימת חיסול של קצינים מתוך שבטים אלה המתגוררים באזור ביר אלעבד".

לסיכום, אומר המזרחן ד"ר דורון פסקין כי "הרמת הראש של דאעש באזור ביר אלעבד היא נורת אזהרה אדומה ובוהקת עבור המשטר המצרי. לא מדובר באזור מבודד ומרוחק יחסית כמו שיח' זוויד או בגבול עם רצועת עזה. מדובר בשטח שפסע מפריד בינו לבין תעלת סואץ והמשטר חייב להסיר את האיום הזה לפני שהוא חושב על מערכה צבאית בלוב או כנגד אתיופיה".

יש לציין כי אתרי חדשות ערביים טוענים כי חיל האוויר הישראלי מסייע לחיל האוויר המצרי בתקיפות על מטרות דאעש באזור ביר אלעבד בניסיון להחזיר את השליטה על תא שטח זה לצבא המצרי.

כתיבת תגובה