"מחיר הגז גבוה מדיי במצרים" והנקודה הישראלית

מאז החל משבר קורונה, המגזר העסקי במצרים זועם על מחירי הגז הטבעי שמספקת לו המדינה. בעלי המפעלים ואנשי העסקים טוענים כי המדינה גובה מחיר של 4.5 דולר למיליון יחידות אנרגיה בעוד המחיר בשוק העולמי מגיע לכל היותר ל-1.8 דולר. בצירוף עלויות ההובלה, מחיר מיליון יחידות אנרגיה מגיע ל-6.5 דולר. המחיר הנוכחי (4.5 דולר) הוא אחרי הפחתה שביצעה הממשלה המצרית עם תחילת משבר קורונה שגרם עד כה נזק של 8 מיליארד דולר למשק המצרי.

בעלי המפעלים ובייחוד אלה שהגז מהווה כ-70% מעלויות הייצור (כמו דשנים), טוענים כי המחיר הגבוה של הגז המסופק על ידי המדינה פוגע בתחרותיות ומביא להשבתת קווי ייצור בשל אי כדאיות כלכלית. עשרות אלפי מצרים יושבים בבית מובטלים עקב המחיר הגבוה של הגז, כך נטען. הזעם של בעלי המפעלים גובר בייחוד לאור הצהרות הממשלה המצרית כי המדינה הגיעה לאספקה עצמית בתחום הגז הטבעי.

האשם המיידי: ישראל
וכשיש צרות מבית, ישראל הופכת לחשוד המיידי וחוגים שונים במצרים מייחסים את המחיר הגבוה של הגז לעסקת הייבוא עם ישראל. הטיעון הזה למרות חוסר המידע על המחירים בהסכם מקודם על ידי התקשורת המתנגדת למשטר א-סיסי, בעיקר זו הממומנת על ידי קטאר.

כך למשל ד"ר חסן א-שאע'ל, מומחה לביטחון אנרגיה, צוטט כאומר שהמחיר הגבוה נובע מהמחיר אותה גובה ישראל על הגז אותו היא מוכרת למצרים – 6.5 דולר למיליון יחידות. עם ההובלה מגיע המחיר ל-9 דולר. לדברי המומחה, הייבוא מישראל נעשה כחלק מהרצון המצרי להפוך למרכז אזורי להפצת הגז. עם זאת, האיחוד האירופי כרגע לא זקוק לגז הישראלי ולכן הממשלה בקהיר בלית ברירה מזרימה את הגז הישראלי "היקר" לשוק המקומי.

מומחה אחר בשם ד"ר עאדל דובאן מודה כי המחיר אותו גובה ישראל על הגז מעולם לא פורסם בציבור אך הוא נוטה לקבל את ההערכה כי הוא מגיע ל-6.5 דולר למיליון יחידות ובתוספת עלויות ההובלה המחיר יכול להאמיר ל-9 דולר. לפי דובאן, זהו מחיר סביר במונחי השוק העולמי אך לא כדאי כלכלי לשימוש בשורק המצרי.

מומחה אחר טוען כי מצרים משלמת לשותפים הזרים המפיקים גז 4.5 דולר לכל מיליון יחידות כשהכמות הנרכשת מהווה 40% מסך כל הגז המופק. את 60% הנותרים מצרים מקבלת ללא תמורה כך שהעלות הממוצעת שמשלמת מצרים עבור הגז מגיעה ל-2.3 דולר למיליון יחידות.

בשורה התחתונה, מחיר הגז הטבעי במצרים גבוה מידי מבחינת המפעלים המקומיים, אך הדבר נעוץ ככל הנראה יותר ברצונה של הממשלה המצרית למקסם הכנסות ופחות להסכם הגז עם ישראל. אבל מה קל יותר כדי לנגח את הממשלה מאשר קידום תיאוריות לגבי חלקה של ישראל בעניין….

קרדיט:ערוץ הטלגרם של הד"ר דורון פסקין

כתיבת תגובה