״יום ראשון העקוב מדם״- מוביל מצעד הזיכרון הלך לעולמו

חבר הקונגרס ופעיל זכויות האזרח, ג׳ון לואיס, שהלך לעולמו לפני יותר משבוע, חצה היום בפעם האחרונה את גשר אדמונד פטוס באלבמה, יותר מ-55 שנה אחרי אירועי ״יום ראשון העקוב מדם״ שבו שוטרים תקפו אותו ומשתתפים נוספים במצעד המחאה למען שוויון זכויות לאפרו-אמריקאים.

לואיס בן ה-25 הוביל ב-7 במרץ 1965 מאות משתתפים במצעד מסלמה למונטגומרי בדרישה להעניק זכויות הצבעה לשחורים. בצדו השני של הגשר, המתינו לצועדים כוחות של משטרת מדינת אלבמה והמשטרה המקומית שהסתערו לעברם עם אלות. לפחות 17 מפגינים נפצעו, בהם לואיס שסבל משבר בגולגולת. ״חשבתי שאני עומד למות, חשבתי שראיתי את המוות״, סיפר לימים. לפני חמש שנים, במלאות יובל לאירוע ״יום ראשון העקוב מדם״, הוביל לואיס מצעד זיכרון, כאשר לצדו הנשיא השחור הראשון, ברק אובמה.

היום, אחרי טקס קצר בכנסיית בראון צ׳אפל בסלמה, נשאה כרכרה את ארונו של לואיס, עטוף דגל ארה״ב, על הגשר. דקת דומיה התקיימה מתחת לשלט עם שמו של הגשר לפני שבני משפחתו של חבר הקונגרס הצטרפו לכרכרה להמשך המסע על הגשר. לאורך המסלול התייצבו צופים רבים, שחורים ולבנים, שעטו מסכות פנים לבקשת המשפחה.

מאוחר יותר יגיע הארון לגבעת הקפיטול של אלבמה במונטגומרי ובהמשך השבוע יוצב בגבעת הקפיטול בוושינגטון לטקס פרידה רשמי. משם הוא יועבר לגבעת הקפיטול באטלנטה, בירת ג׳ורג׳יה, המדינה שאותה ייצג בבית הנבחרים מאז 1987, לפני שייטמן בבית קברות באטלנטה.

יותר מחצי מיליון בני אדם חתמו עד כה על עצומה שמפצירה במושל אלבמה לקרוא את שמו של הגשר על שמו של לואיס במקום שמו של אדמונד פטוס, קצין בצבא הקונפדרציה במלחמת אזרחים שגם היה מנהיג הקו קלוקס קלן באלבמה. לואיס עצמו התנגד בעבר לשינוי השם ואת על מנת לשמר את המורשת שקשורה אליו.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ, ערוץ מבט עולמי בטלגרם

כתיבת תגובה