נפוליון השלישי נופל למלכודת של קנצלר הברזל ומובס במלחמה נגד ביסמארק

היום לפני 150 שנה נפל נפוליון השלישי למלכודת של קנצלר הברזל ביסמארק והכריז מלחמה על פרוסיה.

בדימוי שלו, ושל אירופה ,צרפת עדיין היתה המעצמה הצבאית שהטילה חתיתה משך מאתיים שנה.

אבל נפוליון ה-3 לא היה בדיוק דודו, נפוליון ה-1, וצרפת עבר לא היתה המדינה שלחמה נגד 7 קואליציות שונות, והביסה רבות מהן והובסה בסופו של דבר רק בשיתוף פעולה של רוסיה, פרוסיה, אוסטריה ובריטניה, בין השאר.
וכך צרפת נפלה לפרובוקציה, הכריזה מלחמה והובסה בקלות מעוררת השתאות, בקרב סדאן שבו נשבה הקיסר הצרפתי. פרוסיה השלימה 3 ניצחונות בזק בפחות מעשור – על דנמרק, אוסטריה וצרפת.
הרייך הגרמני השני הוכרז בוורסיי – השפלה רבתי, צרפת איבדה את אלזס ומחצית לוריין, והוכרחה לשלם פיצויי עתק. ראש הממשלה גמבטה אמר על אבדן שטחי המולדת – לעולם אל תדברו על כך, לעולם אל תפסיקו לחשוב על כך.
צרפת התאוששה מהר מהצפוי. ביסמארק הקפיד לשמר יחסים טובים עם רוסיה, וחשש תמיד ממלחמה בשתי חזיתות. יורשיו היו פחות אינטליגנטים. ההמשך היה ברית צרפת – רוסיה, שהובילה לברית גרמניה – אוסטריה, לתכנית שליפן הצבאית, לעלייתה של גרמניה המאוחדת – למעשה פרוסיה סיפחה את שאר מדינות גרמניה בפועל, ולבסוף לתקרית בסרייבו.
גרמניה וצרפת יילחמו 3 פעמים ב70 שנה, וכיום משתפות פעולה באיחוד האירופי. ומנהיגות אותו במשותף. ועדיין סדן, ואלזס לורין נושאות מטען היסטורי כבד.

קרדיט: אורן נהרי – עיתונאי, פרשן, מחבר ספרי עיון וכותב

כתיבת תגובה