היפראינפלציה בלבנון

לבנון הפכה למדינה הראשונה באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה הסובלת מהיפראינפלציה, קרי עליית מחירים מהירה עבור סחורות ושירותים. זו המסקנה של סטיב ה האנקה, פרופסור מוערך לכלכלה יישומית מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס. היפראינפלציה מתרחשת כאשר שיעור האינפלציה עולה על 50% בחודש במשך פרק זמן שמוגדר על ידי האנקה כ 30 יום ברציפות. תנאי זה התקיים השבוע בלבנון.

"לבנון היא המדינה הראשונה בהיסטוריה של המזרח התיכון וצפון אפריקה שחוותה היפר-אינפלציה," צוטט האנקה כאומר. מתום מלחמת העולם השנייה נרשמו 61 מקרים של היפר-אינפלציה. "הגורמים הבסיסיים לאינפלציה הם תמיד זהים," אמר האנקה. "ממשלות מתחילות לצבור גירעונות כספיים גדולים יותר ויותר וקוראים לבנק המרכזי לממן את הגירעונות הללו מכיוון שמימונם באמצעות מיסים ואג"ח אינו מספק", הוא הסביר.

מחירי המזון והביגוד בארץ הארזים זינקו ב -190% ו -172% בהתאמה בחודש מאי לעומת השנה שעברה, כך על פי נתונים רשמיים שפורסמו בביירות מוקדם היותר החודש. המצב של לבנון גרוע יותר מאשר מדינות הנמצאות תחת סנקציות ואי שקט פנימי מזה שנים. לפי המומחה האמריקאי, סוריה, סודן ואיראן מתמודדות עם אינפלציה גוברת, אך אף אחת מהן איננה סובלת מהיפר-אינפלציה.

מה ניתן לעשות?
כדי לפשט את העניין משמעות ההיפר-אינפלציה היא שמה שיש ללבנוני בארנק בבוקר שווה פחות בערב. בהיסטוריה מציאות כזו התרחשה בעיקר במדינות שעברו מלחמות (הונגריה, יוגוסלביה, גרמניה). כדי להיחלץ מהמצב הזה וכדי לא להגיע למציאות הכואבת של ונצואלה תחת מאדורו לבנון צריכה תכנית ייצוב מידית. בדרך כלל תכנית זו כוללת גם החלפת המטבע. כרגע כמו שהדברים נראים לבנון רחוקה מתכנית ייצוב. המגעים עם קרן המטבע תקועים בשלב זה בשל חילוקי הדעות הפוליטיים. בנוסף, מדינות המפרץ מסרבות לסייע ללבנון כספית כל עוד חיזבאללה מושך בחוטים. במצב דברים שכזה לבנון צועדת לקראת קריסה כלכלית שייקח שנים לשקמה.

קרדיט:ערוץ הטלגרם דורון פסקין

 

כתיבת תגובה