האם טורקיה תספוג סנקציות קשות של הקונגרס ? ולא משנה מי יבחר לנשיא?

שנה חלפה מאז שטורקיה פרסה את מערכת ההגנה הרוסית S-400, גם אם לא הפעילו אותה, והלחץ מצד הקונגרס והאליטה הצבאית האמריקאית הולך וגובר, באופן המאיים על שיתוף פעולה ביטחוני, בין וושינגטון לאנקרה מצד אחד, ושל נאט"ו והצד הטורקי מאידך.

השבוע הודיע משרד ההגנה האמריקני, על רכישת 8 מטוסי F-35 מחברת "לוקהיד מרטין " שנרכשו על ידי טורקיה, לאחר עסקת מערכות ההגנ"א של רג'פ טייפ ארדואן עם רוסיה, החלטה זו באה עקב ההצבעה בקונגרס, וברוב שאין ממנו חזרה לפי החוקה האמריקאית, שאפילו הנשיא לא יוכל לשנות,מה שיגרום לבית הלבן להעניש את טורקיה, על רכישת מערכת הטילים, ומכריח את הממשל להטיל סנקציות על טורקיה.

It's official: US Air Force to buy Turkish F-35s

ההימור של ארדואן ביצירת איזון בבריתותיו, בין רוסיה במזרח, אמריקה ונאט"ו במערב , נדון לכישלון צורב. כיום טורקיה נחלשת, בגלל אבדן הסיכוי לרכוש מטוסי- F-35, והיא מהדקת את מערכת היחסים הרעה שלה עם הקונגרס. טורקיה, שהייתה המדינה המזרח תיכונית היחידה שיכלה לרכוש, ולהשתתף בייצור מטוסים אלה, מאז 2002 לצד קנדה, ארצות הברית, אוסטרליה, דנמרק, בריטניה ונורבגיה, חיכתה לקבל 100 מטוסי F-35.

חישובי ארדואן העלו, כי הצורך הכלכלי והצבאי בין טורקיה לארה"ב, יעלה על רכישת מערכת ההגנה s400,והוא טעה טעות קשה בחישוביו, שיתאפשר לו להשתלט על המערכת הרוסית, ובמקביל לקבל מטוסי f-35 אמריקאים.

הנוסחה לפריסת ה- S-400, ורכישת ה- F-35 בלתי אפשרית עבור צבא ארה"ב. שתי המערכות מתנגשות, ורוסיה עשויה להשתמש במערכת שלה, כדי לרגל אחרי טכנולוגיה אמריקאית, ופריסתה ההגנתית שם. כתוצאה מכך, המסלול הזה הוביל לגירושין בין טורקיה לארצות הברית.

בית הנבחרים האמריקני הצביע ברוב גדול (295 קולות) להעניש את טורקיה, ולהסיר אותה לחלוטין מכל תפקיד בייצור עבור מטוסים אלה. רוב זה עולה על המספר הנדרש, שגם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ והבא אחריו, לא יוכלו לבטל הצבעה זו , ובכך נסללה הדרך להפוך את זה לחוק. המועצה גם הצביעה להטיל סנקציות על אנקרה, בגלל מעצר הכומר האמריקאי, בטענה שהשתתף בהפיכה שלא צלחה, משנת 2017.

Turkey vs USA: lessons for Venezuela - LatinAmerican Post

מה המשמעות של זה לטורקיה?
הצבעת הקונגרס קוראת להאיץ את הסנקציות, ולקצץ את הקשר בין אנקרה לתכנית ה-F-35, והיא משקפת את גודל קללת החקיקה האמריקאית על ארדואן,נוסיף לזה את המתח עם יוון וארמניה, החיזור עם רוסיה, התערבותה בלוב וצפון סוריה עם הכורדים ונוסיף לכך גם את הפלישה לעיראק ,לחבל הכורדי, ואז ההחלטה להפוך את האתר ההיסטורי אגיה סופיה למסגד, הגדישה את הסאה בין ארדואן לקונגרס.

הצבעת הקונגרס תגביר את הלחץ על משרד ההגנה האמריקני, ועל הבית הלבן להאיץ את גלגל הסנקציות על טורקיה. האליטה הצבאית ניסתה לעצור את ייצורם של כמה מטוסי F-35 עד 2022, אך הקונגרס לא יחכה עד למועד זה. יציאתה המלאה של טורקיה מתכנית זו, תקשה על שיתוף הפעולה הביטחוני, ועל שילובה הטכני לא רק עם וושינגטון, אלא גם עם נאט"ו.

כמובן שלארדואן יש אפשרות לחפש אלטרנטיבות רוסיות או סיניות ל- F-35, אך זה יעמיק את המשבר שלו עם המערב ולא יפתור אותו. הוא עשוי להמר על פיתוי וושינגטון בעסקת הסחר הדו-כיוונית, על יציאתו מסוריה ותמיכה בעימות עם סין. אלה קווי פעולה החביבים על פקידים בממשל האמריקני, אך הם איבדו את תוקפם כיום, ככל שהמשברים החמירו בין שתי הבירות, והקונגרס איחד את הרוב הדו-מפלגתי בגלל מדיניות זו.

נקודת המפנה היחידה האפשרית של טורקיה ממשבר הגנה זה עם המערב, היא לנטוש או לשבש את מערכת ההגנה הרוסית שרכשה בשנת 2019. תחרות טכנולוגית ומודיעין ביטחוני הוא קו אדום לאמריקאים ולנאט"ו, וההשלכות שלו לא ישנו את הדיבורים המתוקים בין ארדואן למנהיגים המערביים, וגם חוקי הקונגרס לא יושפעו מהבזאר הפוליטי הזמני בין הבית הלבן לאיסטנבול.

כך, ללא קשר לבחירות האמריקאיות בסתיו הבא, אנו עומדים בפני תקופת מתוחה בין טורקיה לארצות הברית, מוקפת בפחדיו של הפנטגון מפני חדירת מודיעין רוסי לאדמת נאט"ו, והתמדת מעורבותו של ארדואן בסכסוכים אזוריים, ובעיות גוברות עם מדינות שכנות,רק יגבירו את המתח עוד יותר.

منظومة الدفاع الصاروخي الروسية إس-400

קרדיט:עמרם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה