"האקונומיסט": עידן הנפט של מדינות המפרץ יסתיים בקרוב

מאמר שפרסם המגזין הנחשב "אקונומיסט" לפני ימים אחדים בישר בכותרתו כי עידן הנפט של מדינות המפרץ יסתיים בקרוב. המאמר ציין כי נגיף קורונה והתרסקות מחירי הנפט מהווים את הסימן הראשון להתרסקות הצפויה מאחר שמדינות אלה יצברו גירעונות ענק.

מדינות המפרץ הכוללות את ערב הסעודית, איחוד האמירויות, כווית, קטאר, בחריין ועומאן אחראיות על כ-20% מתפוקת הנפט העולמית. מבלי להתמקד יותר מידי במאמר הספציפי רק אציין כי אין זו הפעם הראשונה שהמגזין עוסק בנושא סיום תור הזהב של הנפט. כבר באוקטובר שנת 2003 הדפיס המגזין כותרת דומה על עטיפת אחד מגיליונותיו, כך שיש להתייחס לעניין בזהירות הנדרשת. ההיתלות בנגיף קורונה כסנונית הראשונה המבשרת את סיום עידן הנפט של מדינות המפרץ נראית מוגזמת.

העיסוק בסיום עידן הנפט וירידת השפעתן של היצרניות על המערכת העולמית אינו חדש והוא החל עוד בסוף שנות המאה הקודמת. לקח לאנושות לצרוך את טריליון החביות הראשונות של הנפט במשך 125 שנה אבל את הטריליון השני הוא יצרוך כבר ב-30 שנה בלבד. זה מלמד כי בשלב זה העולם "מכור" לנפט למרות כל החלופות המוצעות.

אם מסתכלים קדימה, העולם לא הגיע לשיא מבחינת הביקוש לנפט וזה צפוי להגיע כנראה לקראת שנת 2040. אבל האם עד אז יישאר למדינות המפרץ הערביות נפט? זו כבר שאלה אחרת שהמומחים חלוקים עליה. לפחות שתיים מהמדינות – בחריין ועומאן צפויות בתוך כעשור או קצת יותר מכך להתחיל ולהפוך יבואניות לאור העתודות הקטנות יחסית שלהן. לגבי שאר היצרניות התמונה מורכבת יותר וקשה להעריך. למשל ערב הסעודית אחת מיצרניות הנפט הגדולות בעולם לגביה העתודות אמורות להספיק עד 2040, צפויה להגביר את החיפושים אחרי שדות נוספים, באזורים שעד כה לא נבדקו.

אבל אם ייגמר הנפט או לא, מדינות המפרץ כבר החלו להיערך. בתקופות של הכנסות צנועות יותר עקב מחירי נפט נמוכים מתחילות הרפורמות הכלכליות. את זה כבר ראינו בשנים האחרונות בכל המדינות ובדגש על סעודיה עם "חזון 2030" שלה שאמור לגוון את מקורות ההכנסה. כרגע למדינות המפרץ הון של 2 טריליון דולר ויש להן את אורך הנשימה להתאים עצמן לתקופה שאחרי הנפט, כולל פיתוח מקורות אנרגיה מתחדשת. אין לשלול כי חלק מהרפורמות שימומשו כבר במהלך השנים הקרובות ייצרו אי יציבות גיאופוליטית שתשנה את מאזני הכוח במזרח התיכון אליו הורגלנו, דבר שישראל צריכה להיות מוכנה לקראתו.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין

How Oil Prices Went Subzero: Explaining the COVID-19 Oil Crash

כתיבת תגובה