ניסיונות טיוח בחקירת השריפה הקטלנית ביוון שגבתה מעל 100 קרבנות

התביעה באתונה הורתה היום על פתיחת חקירה אחרי שתחקיר עיתונאי חשף ניסיונות לכאורה לטייח את הכשלים סביב שריפת הענק באתרי נופש במזרח המדינה שהותירה יותר ממאה קורבנות בדיוק לפני שנתיים.

השריפה פרצה במדרונות של הר פנטלי והתפשטה במהירות לעיירות רפינה ומאטי באזור אטיקה, כ-30 ק"מ ממזרח לאתונה. 102 בני אדם נהרגו באסון, כאשר רבים מהם היו תיירים ומטיילים שנספו באתר נופש פופולרי או טבעו בעת שנמלטו מהלהבות לים.

תחקיר של היומון קטימריני שבחן את תגובת הרשויות חשף ראיות שמצביעות על ניסיונות לכאורה לשבש את החקירה של קצין כיבוי האש שמונה לבדוק את נסיבות האסון. בין השאר, פורסמו הקלטות שבהן ראש שירותי הכיבוי לשעבר, וסיליס מטאיופולוס, מאיים על החוקר, דמיטריס ליוטיוס, כי "אם תכתוב שלממונים עליך יש אחריות כלשהי, אנחנו מתאחד ונקרע אותך לגזרים".

"תשמור את זה פשוט מאד או שיתייחסו אליך כמו אידיוט", אמר מטאיופולוס לליוטוס. "חמישה דברים קטנים: רוח, חומר דליק, שילוב של עצי אורן ובתים, אנרכיסטים, בנייה בלתי מתוכננת. והתוצאה הייתה שהאש יצאה מכלל שליטה בתוך שעה. חמישה קווים, חמש מילים, ותגיש את זה. והתובעים? כמה אנשים ישלמו את המחיר ואתה תידפק. ככה מתנהל המשחק ביוון".

עוד עלה מהתחקיר כי גם אחרי שהוגש הדוח, קיבל התובע באתונה הוראה להקפיא את ההליכים, ורק בשל ביקורת תקשורתית וציבורית נטען שההוראה הובנה שלא כהלכה והוחלט להגיש כתבי אישום בשנה שעברה נגד 20 בכירים ברמה המקומית והממלכתית. למרות זאת, בכירים ברשות הכיבוי המשיכו בסירובם לספק מסמכים לשופט החוקר ואף היו ניסיונות להדיח אותו.

בעקבות הפרסום, הורה היום התובע הראשי של בית המשפט באתונה לפתוח בחקירה ראשונית לבירור הפרטים. התחקיר גם עורר חילופי האשמות בין מפלגת דמוקרטיה חדשה שמנהיגת כעת את המדינה לבין מפלגת האופוזיציה סיריזה ששלטה לפני שנתיים, כאשר ראש הממשלה, קיריאקוס מיצוטקיס, אמר כי "החשיפה מחרידה. ברור שהיה ניסיון לטייח. הכרחי לברר את המקרה ולהטיל אחריות".

50 הרוגים בשריפות ביוון: עשן כבד מעל האקרופוליס - כלכליסט

קרדיט:אתר הטלגרם מבט עולמי

 

כתיבת תגובה