"הניו יורק טיימס": אפשרות למלחמה בין איראן לישראל באוקטובר

המגזין "הניו יורק טיימס" האמריקני לא שלל את האפשרות, להתפרצות המלחמה בין איראן לישראל, בגלל ההתקפות על מתקנים איראניים.
בשבועות האחרונים אירעה סדרה של שריפות ופיצוצים, במספר מתקנים אזרחיים וצבאיים איראניים, כולל מתחמי ייצור הטילים העיקריים במדינה.

בעוד שמעט מהתקריות הללו עלולות להיות מקריות, התזמון והיעדים הספציפיים מצביעים על כך, שלפחות חלקם היו תוצאה של תקיפה חיצונית, והתקפות אלו מעלות את האפשרות לסכסוך מזויין במזרח התיכון עוד לפני הבחירות הקרובות לנשיאות ארה"ב, כך עולה מדו"ח שפרסם המגזין "הניו יורק טיימס".

לאחר פיצוץ במתחם העשרת הדלק הגרעיני בנתנז בתחילת החודש זה, מה שעשוי  לעכב את התקדמותה של איראן בדרך לייצור ראש נפץ גרעיני, למשך חודשים או שנים, אמר אז גורם מודיעיני במזרח התיכון  לניו יורק טיימס כי ישראל עומדת מאחורי הפיגוע.
ח"כ אביגדור ליברמן האשים באופן מרומז את ראש המוסד יוסי כהן  כמקור שהדליף מידע זה, מה שמעיד כי הדלפת החדשות הייתה חלק ממסע הבחירות של כהן, הרואה את עצמו מחליף לראש הממשלה הנוכחי נתניהו בהקמת ממשלה חדשה ברשותו.

כהן אינו לבד בקעדת המדליפים , בכיר לשעבר בממסד הצבאי  אמר ל- Insider, כי ידוע בשירותי הביון הישראליים, כי חלק מאותם תקריות היו אכן פעולות של המודיעין הישראלי.

גורם מודיעין של האיחוד האירופי אישר גם מידע זה, ותיאר אותו כחלק ממסע הפרעה לתכנית הגרעין של איראן.

Israel vs Iran in Armageddon By marian kamensky | Politics Cartoon ...

המגזין הדגיש כי ישראל אינה לבדה בביצוע הפיגועים הללו. ונעזרת בקבוצה מתוך הצבא האיראני. גורמים מכוחות הביטחון האיראנים שקראו לעצמם "פנתרים של האומה" הודיעו, כי הם פתחו במתקפה על המתקן הגרעיני בנתנז, והקבוצה אף שלחה הודעה ל- BBC, זמן קצר לפני הפיגוע, ולפני שהתקשורת הבינלאומית פרסמה אותה, בטענה כי תקפה את המתקן, כחלק ממסע מתמשך, נגד אתרים אסטרטגיים איראניים.

במכתב נכללו כמה פרטים התואמים את האמת של הפיצוץ, והצביעו כי הכותבים היו מודעים לתקיפה מראש, וזו לא הפעם הראשונה, שישראל יוצאת בפעולות משותפות, נגד איראן עם גורמים אנטי-משטריים מקומיים, כך לפי הדיווח במגזין.

המגזין הדגיש כי ההדלפות הללו, משירותי הביון הצבאיים בישראל, מאשרות כי ההערכות שישראל עומדת מאחורי הפיגועים הללו הן סבירות מאוד, וציין כי ישראל באופן כללי, היא רק אחת מהמתנגדות האזוריות של איראן, שיש לה יכולות מודיעין, לפתוח במתקפה בסדר גודל כזה על מתקן כה רגיש.

המשטר האיראני חוטף פגיעות קשות, בגלל המשבר הכלכלי, כתוצאה מהסנקציות האמריקניות, והתפשטות נגיף הקורונה, שהביא לפרוץ ההפגנות , כתוצאה מהתדרדרות בכלכלה, והתמוטטות המטבעות לרמות שיא מול הדולר, וישראל רואה בחולשה זו, הזדמנות לפגוע בשאיפות הצבאיות והגרעיניות של טהרן.

המדיניות הנוכחית של ישראל כלפי איראן, מכונה "המערכה שבין המלחמה", והיא מנסה להגביל את יכולתה של איראן, לאיים עליה באמצעות מיליציותיה בסוריה, לבנון ועיראק, והצעדים הננקטים בתקופה הקצרה לפני פרוץ המלחמה, נועדו למנוע מאיראן להקים אתרים אסטרטגיים, במקרה של התפרצות מעשי איבה עם ישראל.

קמפיין זה התרחב במהלך השנים האחרונות, בברכתו של הנשיא דונלד טראמפ, החולק אינטרס משותף עם נתניהו בצורך לשנות את המדיניות האיראנית, אך הוא מעדיף שלא לערב ישירות את צבא ארה"ב בפרויקט זה.

Israel Vs. Iran - A Military Power Comparison · Israel Video Network

האנליסטים מאמינים, כי התקופה הנוכחית חשובה לישראל, לפני הבחירות לנשיאות בנובמבר הקרוב, שיגרמו לעליה של הדמוקרטים , מה שעלול לשנות את מדיניות החוץ של וושינגטון, ולכן ישראל מבקשת להשיג את הנזק הגדול ביותר האפשרי בטהרן.

המגזין ציין כי פעולות אלה עשויות להידרדר למלחמה כוללת, שכן דיווחים לא מאושרים מראים כי איראן נערכת להגיב צבאית נגד ישראל וארה"ב כנקמה על התקפות אלה.

הבכיר האירופי, שדיבר עם "Insider", אישר כי התכנית הישראלית היא, לעורר תגובה איראנית, שעשויה להפוך להסלמה צבאית כל עוד טראמפ מכהן, ואילו מומחים הביעו ספקות אם טהראן בכלל תגיב צבאית למבצעים אלה בגלל חולשת המשטר.

ברמה הפוליטית, נתניהו רואה במלחמה עם איראן כלי שיוביל להצלחה פוליטית פנימית, לעומת זאת, מפקדי הצבא רואים במלחמה עם איראן צעד  שנועד להכשיל את פיתוח תכנית הנשק הגרעיני ותכנית הטילים הבליסטיים.

המגזין הצהיר כי אם ישראל תמשיך במתקפותיה על מתקנים צבאיים איראניים בשלושת החודשים הקרובים, הסבירות למלחמה תעלה, ולא מוציאים מהכלל מלחמה הרסנית במזרח התיכון במהלך חודש אוקטובר.

Israels Kampf um den Iran-Krieg | Online-Magazin Pârse&Pârse پارسه ...

 

קרדיט: עמרם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה