כך בונים מיתוס פלסטיני: ''ברגותי: אמות כשהיד'' .

( על רקע התעסקות כלי התקשורת הערבים המקומיים, וגם הזרים בשאלת בריאותו הרופפת של מרואן ברגותי)

על פי הדיווחים האחרונים קיימת ירידה חדה בלחץ הדם ורמת הסוכר של האסיר ששוהה בימים האחרונים בבית מעצר קישון המכונה "ג'למה".

על פי הדיווחים השונים "חלה הדרדרות בריאותית חמורה" במצבו של האסיר. על פי הדיווחים המגיעים מתוך הכלא, מפקד בית המעצר פנה לברגותי להתפנות לקבלת טיפול רפואי אך האחרון סרב. לפי עדכון "מועדון האסיר" ו"הועדה הממונה על הגוף האחראי על האסירים ו(האסירים) המשוחררים) הנהלת הכלא פנתה לאסיר נאצר אבו חמיד שישכנע את ברגותי להתפנות לטיפול רפואי, והלה סרב ואמר שאם חייו של ברגותי אבודים "אז הוא ימות כשהיד". בעקבות סירובו של אבו חמיד לסייע, הוא הועבר לכלא "אשל" בנגב, כך דווח.

ברשתות הערביות חלק מהדיווחים מפנים את האמירה הזו לברגותי עצמו והוא מצוטט כאומר: "אמות כשהיד".

אמירה זו, הייתה או לא, כבר מלהיטה את הרחוב הערבי, המקומי ומחוץ לגבולות המדינה. רשתות ערביות כמו אלג'זירה ואלמיאדין עוסקות בכך בהרחבה ומעדכנות באופן שוטף על ההתפתחויות במצבו ובנושא שביתת האסירים בכלל, ועל פי הדיווחים האחרונים הגיע מספר השובתים ל-1500 אסירים. גם הציוצים "הפרטיים" עוסקים בכך, ואחד מהגולשים קרא "לזעוק את זעקתו של ברגותי כמו שצרחנו ב-'קלאסיקו' שהיה אתמול" (למי שלא הספיק להתעדכן ברצלונה ניצחה 3:2 את ריאל מדריד במשחק נפלא).

תנועת פתח מיהרה להגיב באמצעות הודעה שהוציא דובר התנועה אוסאמה קואסמה, שאמר כי "לכיבוש אחריות מלאה על חיי האסיר", וכי בכוונת התנועה לפנות לגורמים בינ"ל ללחוץ על ישראל להיענות לדרישות האסירים ולפעול "על פי האמנות הבינלאומיות".

התקשורת הערבית מגויסת לשביתת האסירים, כך גם התנועות האחרות שלא יכלו לעמוד מנגד ולסרב לרכב על הגל, ונראה שמצבו הבריאותי של ברגותי, בין אם הוא תקין או רופף, משפיע מאוד על הלך הרוח הערבי, ועשוי להשפיע בהמשך, בהתאם להתפתחויות, גם על הסדר הציבורי בגדה, ואולי גם בקרב ערביי ישראל שכעת בא לידי ביטוי בעריכת משמרות מחאה מצומצמות בלבד.
בכל מקרה, ציטוטו של ברגותי כמי שמוכן למות למען "המאבק ההרואי של האסירים", כבר נכנס לפנתאון הציטוטים של המיתוס הפלסטיני.

הכותב: גיל- בוגר לימודי היסטוריה של המזרח התיכון, ובעל רקע מודיעיני וביטחוני עשיר בארץ ובחו"ל, חוקר תקשורת ערבית ומרצה בתחום.

 

 

כתיבת תגובה