בחירות לפרלמנט הסורי- מיקרו קוסמוס של מאבקי הכוחות במדינה

בחירות בסוריה-למה צריך לשים לב?
מחר ייערכו בסוריה בחירות לפרלמנט בצל משבר כלכלי חסר תקדים ונגיף קורונה. הדעה הרווחת היא כי אין לייחס לבחירות הללו חשיבות רבה שכן התוצאות "מכורות" ויבטיחו רוב מובהק למפלגת הבעת' השלטת ובני בריתה בפרלמנט המונה 250 חברים.

עם זאת, מבט מעמיק יותר לקראת האירוע יכול להבהיר מדוע לא ניתן להקל בבחירות האלה ראש. בפועל עוד בטרם החל תהליך ההצבעה, כבר ניבטים סימנים להעמקת הקרע בין המחנה הפרו רוסי לבין המחנה הפרו איראני בצמרת משפחת אסד.

רוסיה נגד איראן, בשאר נגד מאהר
ביום שישי פרש במפתיע מהמירוץ מוחמד חמשו, איש עסקים בולט ומקורב ביותר למאהר אסד, אחיו של הנשיא בשאר. ההערכה הייתה שחמשו יזכה במושב במחוז דמשק, אבל פרישתו מעידה ככל הנראה על הקרע המעמיק בין מאהר לבין אחיו בשאר. לפי חלק מההערכות, חמשו נאלץ לפרוש בלחץ רוסי לאחר שמוסקבה טענה כי בחירתו לפרלמנט תעורר זעם בוושינגטון שכן חמשו מופיע ברשימת הסנקציות האמריקאית. טיעון זה קצת חלש שכן ישנו מספר לא מבוטל של מועמדים המופיעים ברשימה השחורה של האמריקאים. אז למה דווקא חמשו בחוץ? העובדה כי בעבר מקורבו של מאהר היה מעורב בשחיתות ונאלץ לשלם כופר של 100 מיליון דולר למדינה הגבירה את הלחץ עליו שיפרוש שכן המשטר בנקודת הזמן הנוכחית מנסה להציג עצמו כמי שמנהל מלחמת חורמה במושחתים, בייחוד בהנהגת אשת הנשיא, אסמא.

הסיפור המעניין הוא שחמשו נחשב איש עסקים המקורב לאיראן והוא לא היחיד. כ-180 מושבים בפרלמנט צפויים להיות מאוישים על ידי המפלגה השלטת ובני בריתה. זה אומר שעל עוד כ-70 מושבים מתנהל מאבק פתוח. מרבית המתמודדים בעלי הסיכויים הם סוחרים ואנשי עסקים המקורבים לאיראן והם יתמודדו כנגד מועמדים של שבטים מקומיים ומועמדים עצמאיים אחרים. אם איראן תצליח להכניס לפרלמנט החדש את אנשיה יהיה זה הישג נוסף שלה במאמצי ההתבססות בסוריה, דבר שהרוסים מנסים למנוע בכל מחיר.

הפופולריות של בשאר
יצוין כי הבחירות נערכות בדיוק 20 שנה מאז עלה בשאר אסד לשלטון וכשנה לפני בחירות חדשות לנשיאות, בהן הוא מתכנן לפחות נכון לעכשיו להתמודד. במידה רבה הבחירות של יום ראשון הן מבחן כוח לפופולאריות של אסד. הבחירות הללו ייערכו כשהצבא הסורי שולט ברוב חלקי המדינה, בניגוד לבחירות הקודמות. שיעור הצבעה נמוך יחסית של הסורים יהווה אינדיקציה לכך שהנשיא מאבד פופולאריות. במדינה בה הנשיא זוכה בדרך כלל ברוב של 99% מהקולות כל ירידה באחוז ההצבעה בבחירות לפרלמנט מחר תהווה מדד חשוב לאי שביעות הרצון של הסורים.

ובכלל מידת ההתעניינות של הסורים בבחירות הללו נראית נמוכה. הלחץ הכלכלי על האזרח הפשוט הוא מחניק, דבר הבא לידי ביטוי ברשתות החברתיות. אבל לא רק. מספר המועמדים לבחירות מחר ירד בכ-20% בהשוואה למספרם בבחירות הקודמות. לא צריך להתפלא על הנתון הזה שכן לפי הערכות קמפיין בחירות אפקטיבי בסוריה (שלטי חוצות, רשתות חברתיות) נאמד בלפחות בכ-10000 דולר וזה במדינה בה השכר הממוצע הוא כ-20 דולר בחודש.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין

כתיבת תגובה