העיתונות האמריקאית סוקרת :האם ישראל עומדת מאחורי הפיצוצים של איראן?

התצלומים מראים את היעלמותם של חלקים מהמתקן הגרעיני האיראני, כשהריסות משני צידי הבניין .
בוושינגטון פוסט נמסר, כי מספר גורמים נותנים משקל לדיווחים, כי ייתכן שישראל מצאה את הזמן לתקוף מתקנים איראניים, ועלולים לפתוח בקמפיין גדול יותר בעתיד.

איראן ספגה סדרת פיצוצים, במהלך השבועות האחרונים, כשהיא פונה למתקנים רגישים, כולל מתחם העשרה גרעיני, מפעלים, צינורות וצינורות גז.

אנליסטים ודיפלומטים רבים אומרים, כי "ישראל, ארצות הברית או כוח חיצוני אחר, היו מאחורי התקריות הללו", לפי העיתון.

הגורמים סוכמו בארבע נקודות, שהוזכרו במאמר שפרסם העיתון, ביום רביעי, על ידי החוקרת הפוליטית דליה דסה קאי, מנהלת המרכז למדיניות ציבורית במזרח התיכון בחברת ראנד, שבסיסה בקליפורניה.

הכותבת אומרת, "גורמים רשמיים בישראל מאמינים, כי איראן חלשה נכון לעכשיו, לנוכח קמפיין הלחץ המקסימלי שביצעה וושינגטון על טהראן, לאחר שפרשה מהסכם הגרעין בשנת 2018, והסנקציות שבאו לאחר מכן."

בנוסף, המגיפה החדשה של קורונה, והריגתו של קאסים סולימאני, וההפגנות ההמוניות שהתרחשו בסתיו האחרון באיראן, "מילאה תפקיד בהפיכת המשטר האיראני לפגיע ומבודד ממקודם."

הגורם השני שאליו התייחסה הכותבת הוא מה שמכונה עקרון "התמנון" שישראל אימצה לאחרונה, הכולל התייחסות ישירה לאיראנים כראש התמנון ולא לפגוע בשכנים שלה  באזור, כפי שהיה עד עתה. "

כותבת המאמר, שכותרתו "האם ישראל פגעה באיראן? הנה מה שאנחנו יודעים, שהגורם השלישי שעשוי לעמוד מאחורי התקריות האחרונות היא ישראל שבהיסטוריה שלה ידוע כי בצעה פיגועים דומים, כפי שקרה בהפצצת הכור העיראקי בתמוז בשנת 1981, וכור גרעיני סורי בבנייה בשנת 2007 ".

הגורם הרביעי הוא "כישלונה של ארצות הברית, לרסן את ישראל במהלך פעולותיה במזרח התיכון, וישראל הבינה זאת כאור ירוק לבצע פעולות דומות."

מתחם "נטנז" נפגע קשה, בשני ביולי, לאחר שריפה, לפי ההערכה, כתוצאה מפיצוץ בבניין הכולל צנטריפוגות.

התאונה הגיעה בסוף שבוע בה נראו שני פיצוצים בטהראן, שאחד מהם היה סמוך לאתר צבאי. גורמים רשמיים אמרו כי הפיצוצים היו בשני אירועים מתקלות שונות, אולם איראנים רבים חושדים כי הם היו תוצאה של שני פעולות ישראליות חשאיות.

ישראל וארצות הברית מאשימות את איראן בניסיון לפתח פצצת גרעינית.

העיתון "ניו יורק טיימס" אמר בכתבה שפורסמה ביום שישי האחרון כי ככל הנראה ישראל היא שעומדת  מאחורי הפיצוץ במתחם הגרעיני ב"נתנז".

קרדיט: עמירם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה