השבוע שבין ה-3.7.20 ל- 9.7.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- החמא"ס והפת"ח מציגים מפגן של התקרבות ופיוס, על רקע יוזמת הריבונות. ברחוב לא מתרשמים מהמחוות. במקביל מבצעים אנשי הגא"פ ירי רקטות לעבר עוטף עזה בעקבות הפגיעה במתקני הגרעין באיראן ומעוררים את חמת החמא"ס.
*- הקורונה ממשיכה להכות באיו"ש בדגש על גזרת חברון. הרש"פ מתקשה לשלוט בתופעה, ומנסה להסתיר חלק מהנתונים כדי למנוע פאניקה ונזקים כלכליים.
*- שורת מקרי התאבדות ברצועה , על רקע הלחץ הכלכלי והמצוקה.
*- הרש"פ משלמת קצבאות מלאות למשפחות האסירים באמצעות הבנקים, אך לא דרך העברה לחשבונות.
*- תחילת הערכות לחג הקרבן המוסלמי שיחול בסוף יולי.

ובהרחבה:

לאחר מסיבת עיתונאים משותפת של ג'בריל רג'וב וצאלח עארורי, מכריזים דוברי הפת"ח, כי יו"ר הרש"פ הנחה את אנשיו לקדם מהלך של שת"פ ותיאום מול החמא"ס, נגד תכנית הריבונות, כשהעיכוב במימוש המהלך מפיח תחושה של אופטימיות מסוימת בשורות הפלסטינים והערכה שמדובר בהשפעת הלחץ הדיפלומטי המופעל על ישראל וארה"ב. בד בבד, קוראים פלגי האופוזיציה למאבק מזוין נגד הריבונות, ואילו בפת"ח מביעים קו "מתון יותר" ומסתפקים באיום ב"אינתפאדה" מחודשת.
על רקע זה בלטה תקרית שבה מנגנוני הרש"פ פיזרו בכוח קבלת פנים לאסיר אמג'ד קבהא מג'נין, אחיו של וצפי קבהא, מי ששימש שר האסירים בממשלת חמא"ס הראשונה. אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס שוחח עם קבהא בטלפון והבטיחו שהפרשה מטופלת בערוצי ההידברות שבין החמא"ס לרש"פ. בהמשך ביקרה משלחת פת"ח בראשות ג'בריל רג'וב בביתו של קבהא כדי להביע צער על האירוע. הנה

תמונות מפיזור קבלת הפנים.

פיוס או לא פיוס בין החמאס לפתוח. הרש"פ מראים לחמאס לחגיגה על שחרור מחבל בג'נין זה מונופול שלהם.

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום ראשון, 5 ביולי 2020

ובאיו"ש נרשמו גם השבוע לא מעט אירועים של הפרות סדר ועימותים בין פורעים פלסטינים לחיילים ומתיישבים במקומות שונים, אם כי הרוב הגדול של התושבים אינו מעורב באירועים אלה.

הנה תמונות מחברון השבוע:

ברקע נרשם השבוע ירי רקטות לעוטף עזה כשאנשי הגא"פ נטלו אחריות, למעשה הציגו כאזהרה מפני מימוש תכנית הריבונות. בפועל, נראה שאנשי הגא"פ פעלו בהשראה איראנית, וכתגובה על הפגיעה במתקני הגרעין האיראניים. בעקבות הירי, שיגר המנהיג הרוחני האיראני ח'מינאי איגרת לאסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס איגרת בה הביע את תמיכתה המלאה של איראן במאבק הפלסטיני. נראה שתגובה זו נבעה ממורת הרוח של החמא"ס מכך שהאיראנים גוררים את הרצועה לעימות בלא תיאום עם החמא"ס.

הנה תמונות מהפצצת התגובה הישראלית:

הג'יהאד האיסלאמי יורה רקטות לעטוף עזה ולא מצליח לפגוע, אז חיל האויר מראה להם שגם אצלנו יודעים לא לפגוע

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום ראשון, 5 ביולי 2020

לצד זאת, פרסמו בחמא"ס דיווח על מעצר חוליה של פעילים סלפים שהופעלה ע"י בשב"כ הישראלי במטרה לחתור כנגד שלטונה ברצועה ואף לבצע פיגועים נגד מוסדות ומתקנים של התנועה. במקביל המשיכה החמא"ס בירי ניסיוני/ הרתעתי של רקטות לעבר הים.
ואחרי כל זה, הרש"פ מאבדת שליטה על התפשטות הקורונה באיו"ש, ובעיקר באזור חברון. מאות חולים מתגלים באזור זה מדי יום, ואיתם נרשמים גם לא מעט הרוגים וחולים קשים, כשלרש"פ כמעט שאין משאבים לטפל בהם, ובמקביל נאלצת הרש"פ לסגור בתי חולים, כדי לקלוט את חולי הקורונה.
בהקשר זה דווח, כי מספרי החולים בקורונה שמפרסם משרד הבריאות ברצועה אינם אלא קצה הקרחון, ובאזורים שלמים כמעט לא נערכים בדיקות, מתוך חשש להתמודד עם המציאות. עוד נטען, כי ברש"פ חוששים שגילוי חולים נוספים בחלק מהאזורים יחייב סגירת בתי חולים חיוניים, ולא ניתן יהיה לטפל בחולים במחלות שאינן קורונה. לפיכך, חלק ניכר מהחולים ברש"פ הם חולים עם תסמיני מחלה ברורים, ורבים מהם סובלים ממחלות רקע מה שעלול להגביר את שיעורי התמותה.
מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ קרא לפועלים העובדים בישראל שלא לחזור לבתיהם, ובמקביל, קרא לישראל לסגור את המעברים כדי לבלום את התפשטות הנגיף. אשתיה קרא להתערבות של גורמי האו"מ על מנת להביא למימוש מהלך זה, שהרש"פ אינה מסוגלת לאכוף בעצמה.
בד בבד, הכריז יו"ר הרש"פ על הארכת מצב החירום ברש"פ בחודש נוסף, ובמקביל הוטלו סגרים על חלק מהמחוזות ובראשם חברון, אך גם העיר ראמאללה נסגרה ל-5 ימים, ואז הוארכה הסגירה ל- 5 ימים נוספים. אנשי מנגנונים נשלחו לפזר חתונות וכנסים, כמו גם לסגור חנויות, ונתקלו לא אחת בהתנגדות אלימה, כמו בעיירה קבאטיה שבגזרת ג'נין שם נפתחה לעברם אש והתנהלו קרבות, שבסיומם נאלצו אנשי המנגנונים להתקפל.
בהקשר זה נציין, כי האנרכיה בשטחי איו"ש נמשכת. בכפר בזאריה שבגזרת שכם נהרג אדם בסכסוך חמולות, ובכפר בית רימא שמצפון לראמאללה ירו חמושים לעבר סניף בנק, וכתבו סיסמאות בשבח האסירים.

הנה תמונות:

כדי לשחרר אסירים בטחוניים בישראל, המחבלים בכפר בית אימא שמצפון לרמאללה יורים בכספומט המקומי. נכון שעם כזה אומץ חייבים לשחרר את כל המחבלים?

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום ראשון, 5 ביולי 2020

ובשכם ילדה בת 12 נפצעה באורח בינוני מכדור תועה שפגע בה.
ובעזה: 4 מקרי התאבדות נרשמו בתוך שבוע, כשבמקרה אחד הותיר המתאבד פוסט כואב בפייסבוק בו פירט את מצוקת החיים ברצועה, טרם שירה בעצמו. עיתונאי עזתי שהגיב לדברים טען שרעיון ההתאבדות פושה בקרב רבים מהצעירים חסרי התקווה ברצועה. במקביל נמצאה גופת אדם מת, ועל פי בדיקות מדובר באדם שנפטר לפני מספר ימים בלא שאיש שם לב לכך. על רקע זה,

הנה דרשה של שיח' עזתי המציין שהמתאבדים מתו מאות פעמים לפני שנקטו בצעד היאוש הנובע מהמצוקה ברצועה.

לצד זאת, פרסם משרד הפנים של החמא"ס ברצועה גילוי דעת בו הוא מזהיר, כי מי שייתפס יורה באוויר, ייעצר מידית לחצי שנה וייגבה ממנו קנס של אלף ₪, ונשקו יוחרם גם כן. יישום ראשוני של האזהרה בוצע כבר השבוע כאשר נעצר אדם שירה באקדח במהלך סכסוך חמולות בשכונת זיתון בעיר עזה.
במישור הכלכלי: הרש"פ שילמה השבוע קצבאות למשפחות המחבלים, בהיקף מלא וללא קיצוצים כמו עובדי המנגנון הציבורי. כדי לעקוף את המגבלות של הפיקוח על הבנקים, נעשה התשלום בסניפי הבנקים, אבל לא דרך החשבונות. למרות זאת 4 בנקים סירבו לשתף פעולה עם הרש"פ במהלך זה.
ואילו אונר"א מחלקת 2 מליון דולר סיוע למשפחות נזקקות מהרצועה לקראת חג הקרבן. יצוין, כי החג יחול השנה במקביל לתשעה או עשרה באב (29/ 30 יולי) בהתאם למולד הירח.
ולסיום. לקראת שבת אנו צפויים למטחי זיקוקים, ירי באוויר ותהלוכות שמחה עם פרסום תוצאות מבחני הבגרות. שכנים מוזרים יש לנו אבל כבר מכירים אותם, ולא מופתעים.

שבת שלום ובריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה