האם סוללת הנ"מ אס-400 הרוסית יודעת לגלות את מטוס החמקן אפ-35 ?

עיתון רוסי דיווח כי טורקיה בדקה את מערכת ההגנה האווירית הרוסית החדשה שאך רכשה נגד מטוסים אמריקניים למרות איומי וושינגטון שלא לעשות זאת.
העיתון מגלה כי בטורקיה נבדקו תיפקודיה של מערכת ההגנה האווירית הרוסית S-400 על מטוסים אמריקאים כשהתקרבו לבסיס האוויר האמריקאי בטורקיה. הבדיקה נערכה למרות אזהרת ארה"ב מפני סנקציות אפשריות.

האם אחד החששות של ארה"ב מטורקיה התממש?
האמריקאים ממש לא אהבו את המצב שנוצר בו טורקיה מחזיקה מטוסי חמקן מדגם אפ-35 ואף שותפה בייצור חלקים ממנו בעוד היא מפלרטטת עם רוסיה ורוכשת מערכת הגנה אווירית מתקדמת מסוג אס-400.

המצב בו טורקיה מחזיקה גם במטוס המתקדם והמוביל וגם במערכת הטילים המתיימרת להתמודד מולו מהווה כשל ובעיה שייתכן והתממשה.
לאחרונה דווח על ניסוי שערכו הטורקים (ייתכן אף ביוזמה רוסית) כשהם מטיסים את החמקן מול מערך המכ”מים של סוללת ה-אס-400 בניסיון לבחון האם המכ"מים מגלים את החמקן? באיזה גובה ומרחק? ובאיזה מתאר?.

ניסוי כזה יכול לשרת גם ארה״ב ומדינות המערב המחזיקות במטוס המתקדם, כולל ישראל שעל פי דיווחים בעבר אף ערכה ניסויים דומים מול מערכת האס-300 של יוון.

הידיעה האם המטוס מתגלה במערכת הס-400 או לא היא מידע חשוב ודרמטי במלחמה והיכולת לפעול בחופשיות עם החמקן ומצד ההגנה האם היא אפקטיבית או חדירה לחמקן – אפ-35 שיהיה הגל הראשון בהשמדת מערך ההגנ"א.

מומחה צבאי רוסי טוען כי המערכת הצליחה לזהות ולעקוב אחר מטוסי האפ-35 בטווח 200 ק״מ על בסיס הניסוי הטורקי אך בפועל ייתכן והטווח גדול יותר אך לא נבדק.

האם המערכת הרוסית באמת איתרה ועקבה אחר מטוס הדגל של ארה"ב? קשה לדעת. השאלה מעסיקה את מיטב האנליסטים. גם אם המערכת יכולה לאתר או לזהות את החמקן במתארים שונים, זה עדיין לא מבטיח יכולת יירוט מוצלחת כך שבהחלט יכול להיות מצב בו המטוס נחשף אך לא נפגע.

לכאורה לרוסים אינטרס לשמור על המידע בסוד מאחר ואם יש יכולת כזו הרי שעדיף להפתיע בה את היריב. מצד שני הרוסים מחזיקים מערכות מתקדמות יותר, כוח אדם מיומן ומערך מכ״מים אדיר שאותו הם כמובן לא מוכרים ולא חולקים. מה שבעיקר מעניין אותם בדיווח כזה הוא שיווק. יכולת מכירה של המערכת היקרה לכמה שיותר לקוחות תוך צורך לשכנע שהיא טובה יותר מהאס-300 שנכשלת בסוריה כמעט מידי חודש או מערכות אחרות שחוטפות מישראל וטורקיה בזירה הסורית והלובית. אם יתברר שהמערכת לא מסוגלת לאתר את החמקנים אף מדינה לא תשקיע מיליארדים ברכישה שלה.

קרדיט:גיא א. – הפרשן הצבאי של האתר

כתיבת תגובה