מבזקי חדשות כלכליות מהעולם ליום 8-7-2020

*- כשבוחנים את תיק ההשקעות של ברקשייר התוואי, הייתם מנחשים שהוא תיק רחב המכיל מספר רב של מניות-
ואכן, תיק ההשקעות הענק בשווי 214 מיליארד דולר מכיל 46 ניירות ערך בתיק, אך בבחינה מעמיקה תופתעו לגלות מנייה בודדת שמהווה 43% מכלל תיק ההשקעות של באפט: מניית חברת אפל.

באפט מחזיק לא פחות מ91 מיליארד דולר במניית אפל והוא אף אמר בנושא: ״אני לא חושב על אפל כמניה. אני חושב על זה כעסק שלישי שלנו״ הוא הוסיף וציין כי לדעתו, זה כנראה העסק הטוב ביותר שהוא מכיר בעולם.

כפי שפרסמנו לפני יומיים (https://t.me/financenewsbyharel/392), אפל מחזיקה בשווי השוק הגבוה בעולם ועלתה מתחילת שנה למרות המשבר כמעט 27%+.

*- לאחר ההודעה הדרמטית של בנק ישראל, להערכתנו, העליות בשוק המניות תהיינה עוד יותר חדות מאשר בשוק האג"ח.
הרחבה כמותית = הדפסת כסף.
כשכמות הכסף בידי הציבור עולה, הוא מחפש אלטרנטיבות השקעה, בטווח הקצר זה אג"ח ממשלתי, אג"ח קונצרני או מניות.
לשם השוואה: מנקודת השפל ב 23.3 מדד ה S&P500 עלה ב 43% ואילו מדד ת"א 125 עלה ב 24% בלבד. הפער להערכתנו צריך להצטמצם מול שווקי העולם בחודשים הקרובים.
ולמה? מאחר שפיגרנו אחרי העולם, השוק בת"א הפך לזול יחסית. מכפיל הרווח של חברות ה S&P500 הוא 22 ואצלנו הוא 13.

עד היום שוק האג"ח ושוק המניות בישראל התנהגו פחות טוב מהעולם. מהיום (בזכות רכישות בנק ישראל, תמחור זול ותוואי ריבית שלא עתיד להשתנות), יש סיכוי טוב שיתנהגו טוב מהעולם. אנחנו רואים שיש הרבה נקודות השקה בין ישראל וארה"ב; ריביות נמוכות, עקומי אג"ח חיובים ותלולים ותמיכה ממשלתית בשווקים דרך רכישות.

*- מי הן החברות הגדולות ביותר כיום בארה"ב? מי זוכר מי היו החברות הגדולות בעשורים האחרונים? ומדוע?

אם נחזור מספר עשורים אחורה נראה שדווקא הסקטור בעל מספר הנציגות הרב ביותר בעשיריה הראשונה של החברות הגדולות, היה סקטור האנרגיה. בשנות ה70 החל משבר האנרגיה שאותותיו הורגשו גם בתחילת שנות 80, כמובן שמחירי האנרגיה הגבוהים בחסות קרטל אופ"ק עשו טוב לשווין של חברות האנרגיה. בתחילת המילניום כבשה מיקרוסופט את הפסגה עם חדירתו של המחשב השולחני ומערכת ההפעלה חלונות. כעבור עשור הצטרפה גם אפל לרשימה המכובדת עם האייפון ששינה לכולם את הדרך שבה השתמשנו בטלפון.

בשנים האחרונות התפתחות הטכנולגיה מלווה את חיינו בכל תחום ולא מפתיע כי כיום חמשת החברות הגדולת ביותר בארה"ב הם מתחום זה, בעוד שהאנרגיה, השליטה הבלתי מעוררת של התקופות הראשונות נחלשה מאד על רקע מחירי האנרגיה הנמוכים, האנרגיה המתחדשת והטכנולוגיה שמקטינה את הביקוש.

*- האפיק הקונצרני בארץ המשיך להתחזק בעקבות הודעת בנק ישראל אמש על רכישת אג"ח קונצרני בדירוגי A ומעלה.
שוק המניות הושפע לשלילה מהמסחר מעבר לים כשאירופה גם כן במימושים ובארה"ב פתיחה מעורבת.
מדד מניות הבנקים בארץ בלט בהמשך לעליה החדה מאמש.

*- איך מתנהגים הריטים בארה"ב מתחילת השנה לפי סוג הפעילות שלהם?
(נתוני תשואות נכונים ליום המסחר הקודם)

במדד הS&P500 יש 31 חברות ריטים המהווים את כל סקטור הנדל"ן במדד. הם מהווים רק 2.9% מהמדד, משקל קטן מאד בהשוואה לנעשה אצלנו. אנחנו מעדיפים להסתכל על נתונים חציוניים כדי לא לקבל עיוותים של נייר כזה או אחר. המניה החציונית במדד הS&P500 ירדה מתחילת השנה ב10.9% בהשוואה לירידה של 2.1% במדד עצמו. בהשוואה, המניה החציונית בקבוצת הריטים ירדה כמעט כפול, ב19.7%.

ההבדלים בתוך קבוצת הריטים היו משמעותיים. ריטים העוסקים בתחום המשרדים ירדו ב36% (הכל נתונים חציוניים) ואילו ריטים העוסקים בתחום מרכזי הקניות ירדו ב 32%. מצד שני ריטים העוסקים בתחום הלוגיסטיקה עלו מתחילת השנה ב7.3%. הקבוצה שכיכבה מבין הריטים היו הריטים המתמחים שעלו ב15.9%. בין אלה אפשר למצוא את חברת Digital Realty ואת חברת Equinix המתמחות בהשכרת מבנים עבור Data Centers לחברות טכנולוגיה. החברות עלו ב24% ו23% בהתאמה מתחילת השנה.

הריטים המתמחים במרכזי הקניות סובלים מהקשיים העוברים על לקוחותיהם, ובראשן חברות הכל בו הגדולות המאבדות נתח שוק לאמזון ולשחקניות אחרות בתחום המכירות באינטרנט.
החברה הגדולה ביותר בארה"ב בתחום זה היא סיימון פרופרטיס שירדה ב54% השנה. לרשת הכל בו מייסיס היה שווי שוק של 21 מיליארד דולר ב2007, והיום היא "מגרדת" שווי שוק של שני מיליארד בלבד. לרשת J C Penny היה שווי שוק של 19 מיליארד באותה שנה. החברה פשטה רגל לאחרונה. מעבר לאובדן נתח שוק למכירות באינטרנט סובלים מרכזי הקניות מירידה במספר הלקוחות עקב החשש מן הקורונה.

*- הגירעון המצטבר ממשיך לשבור שיאים ומתחילת השנה זינק ל-58.2 מיליארד ₪, וכאחוז מהתוצר עלה ל-6.4 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים.
להערכתנו, הגירעון צפוי להגיע לסביבת ה-12 אחוזים בסוף השנה (בהנחה שהממשלה תממש את כל תוכנית הסיוע). בעקבות העלייה בגירעון ראינו שיא בגיוס החודשי המתוכנן של הממשלה במהלך יוני וכך גם צפוי בחודשים הבאים.
המשך הרכישות העקביות של אג"ח הממשלתיות ע"י בנק ישראל בשוק המשני ממשיכות למנוע עלייה מהירה בתשואות בעקבות הגידול בהיצע.

קרדיט:ערוץ הטלגרם הראל פיננסים

כתיבת תגובה