כיצד תכנית סודית ללחימה בסייבר עבדה באתר הגרעין האיראני בנתנז

מתכנתים בסוכנות לביטחון לאומי של ארה'ב ובצבא הישראלי יצרו סדרה של תולעים כדי לתקוף את המחשבים השולטים במרכז העשרה הגרעינית של איראן בנתנז. ההתקפות חזרו על עצמן במשך מספר שנים, ובכל פעם איראן נאלצה לחשב ולשנות את תכניות הגרעין מחדש. אחת הווריאציות ברחה מנטנז והפכה לציבורית – כך דיווח הניו-יורק טיימס בשנת 2012.

שיבושים על ציר הזמן בתוכנית הגרעין של איראן :

2006 איראן מחדשת את העשרת האורניום בנתנז לאחר משא ומתן עם גורמים אירופיים ואמריקאים. גורמים צבאיים ומודיעיניים של ארצות הברית וישראל מציעים תוכנית חשאית-חשאית בסתר נגד תוכנית העשרת הגרעין של איראן.

2007 – התוכנית מקבלת תוקף ברצינות, הידועה בסופו של דבר בשם הקוד המשחקים האולימפיים. העתק וירטואלי של מפעל נתנז נבנה במעבדות לאומיות אמריקאיות. ארצות הברית מצטרפת לישראל בפיתוח תולעת מחשבים מתוחכמת.

2008 – צנטריפוגות מתחילות להתרסק בנטנז, היהלום של הכתר בתוכנית הגרעין האיראנית. למהנדסים במפעל אין שום מושג שהמתקן מותקף. ההתקלות הראשונית נועדה להיראות כמו תאונות אקראיות קטנות, עם וריאציות קוד המבקשות התקלות שונות.דיווחים משנת 2009 חשפו כי הנשיא בוש אישר דרכים חדשות לערער את תוכנית הגרעין האיראנית, כולל התקפות סייבר, מופיעות בזמן סיום ממשלו של הנשיא העוזב את תפקידו. בישיבה פרטית קורא מר בוש לנשיא הנבחר אובמה להמשיך במשחקים האולימפיים, באומרו שהתכנית יכולה להיות ההבדל בין שלום למלחמה. מר אובמה מתחיל לסקור את התוכניות, והוא מקבל עדכונים מדי כמה שבועות עם תוצאות ההתקפות .

אביב 2010 – הסוכנות לביטחון לאומי והיחידה החשאית 8200 הסודית של ישראל מחליטים "להתקרב לגדרות". הם מכוונים למערך קריטי של צנטריפוגות המורכבים מכמעט 1,000 מכונות, שכישלונן יהיה אסון אדיר לתוכנית הגרעין של איראן. גרסה מיוחדת של תולעת המחשבים מוכנה, כאשר הישראלים שמים את המרכיבים האחרונים לגמר התוכנית.

קיץ 2010 – יוצרי החיידק מבינים כי עותקי התולעת ברחו מנטנז והם זמינים באינטרנט, שם הם משוכפלים במהירות. לאחר כמה שבועות מופיעים מאמרים בעיתונות הטכנית, ואז בעיתונים המיינסטרים, על תולעת מחשבים חדשה ומסתורית המופעלת על מפתחות USB המנצלת חור במערכת ההפעלה Windows. התולעת נקראת Stuxnet. אובמה מחליט לא להפסיק את התוכנית, ומתקפה מוצלחת שלאחר מכן מוציאה משימוש כמעט אלף צנטריפוגות איראניות, כמעט חמישית מסך הפועלות.

סוף 2010-11 – לאחר המתקפה בשנת 2010, הייצור האיראני מתאושש. ארצות הברית מעריכה כי המשחקים האולימפיים עיכבו את התקדמות איראן לעבר יכולת להרכבת נשק גרעיני בשנה וחצי-שנתיים. מומחים אחרים חולקים על ההערכה ואומרים שהיא מעט מוגזמת .

2011-12 – בעקבות המשך התכנית, סוכנויות הביון בארצות הברית וישראל מחפשות יעדים חדשים שיכולים להאט את התקדמות איראן.

 

קרדיט : מאיר בר מקבוצת נציב

כתיבת תגובה