הטנק – עתידו ותפקידו במערכות עתידיות

הטנק השתנה עם השנים,
לא רק בשריון ובסוג הפגזים, אלא גם בתפקידו בקרב.
אם פעם טנק היה נמדד בעד כמה השריון שלו כבד ועבה (טנק כבד מול טנק בינוני) ואז הגיע אמל"ח עם מטען חלול והפך את שריון הטנק לחדיר.
לכן נוסף לשריון גם "שריון" ראקטיבי, שנועד ליצור בפיצוץ מטען, הסטה ופיזור של סילון הגז והליינר של המטען החלול.
בעקבות כך נולד ראש טַנְדֵּם – רש"ק בעל שני מטענים, הראשון נועד "לפנות" את המעטה הראקטיבי באזור הפגיעה, והשני נועד לחדור את שריון הטנק.
כיום מדובר בטנק עם שריון המורכב משכבות שונות של חומרים שונים (Composite Armor), שנועדו ליצור עמידות ומיגון בפני חדירה קינטית וגם כנגד רש"ק חלול, יש טובים יותר ויש פחות, להם נוסף בשנים האחרונות המערכות האקטיביות, שנועדו להגן על הטנק שלא על המעטפת, ובכך למנוע את היעילות של הרש"ק החלול.

כל זה בנוגע להתפתחות השריון מול האיום על הטנק.

ומה עם הטנק ותפקידו?
הטנק "הכבד" של פעם הפך למה שכיום נקרא טנק מערכה (MBT) שזו מערכת לחימה קרקעית משוכללת, רבת תפקידים, יכולות ומשימות.
בבטן הטנק ישנם סוגי אמל"ח רבים לשימושים שונים, החל ממטרות שריון אחרות, דרך מטרות חי"ר, עבור דרך מטרות נקודה מבוצרות וכלה במטרות כגון מס"ר.
הטנק של היום יורה חימוש של פגזים מתקדמים שחלקם בעלי מספר אפשרויות יזימה לרש"ק ולכן ריבוי משימות למטרות שונות וכן ירי טילים מקנה התותח.
הטנק בשדה המערכה המודרני, מספק כוח אש ורסטילי, מידי וזמין תוך שת"פ הדוק עם כל הכוחות שסביבו.
אם פעם הטנקים היו בכוח נפרד, במסגרת חטיבתית, שפועלים במסגרות גדודיות, בהמשך הדרך מסגרות של יחידות טנקים הוצבו ת"פ יחידות חי"ר לצורך מתן מענה מידי לתצפית ולכוח האש הנדרשים.
כיום ישנם כוחות משולבים של כלל היחידות ככוח לוחם אורגני בתא שטח, חי"ר, הנדסה, שריון, וכד’.

וגם החי"ר השתנה, הנגמ"ש של העבר, הפך למערכת לחימה שונה לחלוטין, וגם אצלנו התחילו להכניס כלי לוחמה משוריין (AFV) המצוידים לא רק במקלעים מופעלים מתא הלחימה, אלא גם בתותחים בגדלים שונים, החל מ 25 מ"מ ועד ל 105 מ"מ, וכן בטילים מסוגים שונים.
הנגמ"ש של היום הוא לא רק כלי המוביל את הלוחמים לשדה הקרב, אלא כלי לחימה לכל דבר, וגם לאחר שפרקו הלוחמים, צוות של 2-3 לוחמים, ימשיך לספק כוח אש, שפעם היה נחלתו הבלעדית של הטנק.

לכן בעולם ישנה מגמה הפוכה, של הקטנת טנקי המערכה, ראו תכנית טנק "כרמל" העתידית.
העולם השתנה, זירת הלחימה השתנתה, הטנק וייעודו שהתשנו.
עוד נקודה למחשבה…

כרמל" נחשף: איך ייראה רכב העתיד של צה"ל? | משרד הביטחון

קרדיט : אביעד מקבוצת נציב

כתיבת תגובה