מבצע "ברברוסה" – היום לפני 79 שנים – 22/6/1941

לאחר תכנון מוקדם וארוך החלה ,היום לפני 79 שנים, גרמניה במתקפת פתע מול רוסיה, מבצע שנשא את השם 'מבצע ברברוסה'. ההכנות התקיימו בחשאיות גמורה והפתיע את הרוסים למרות שהוזהרו עלידי גופים ומנהיגים שונים. הצבא הרוסי לא היה מאורגן, אך היה בשלב של התעצמות והתנהל עם כ-300 דיביזיות (מאה מהם בשלבי הקמה) וכמה אלפי טנקים ומטוסים.

המתקפה החלה ביוני 1941 בשיטת ה'בליץ קריג', במתקפה אווירית כבדה על כוחות רוסיה ושדות התעופה, שבהם הושמדו למעלה מ- 1.000 מטוסים על הקרקע, ועוד כמה מאות נוספים בקרבות אוויר.

מיד עם תחילת המתקפה פרצו הכוחות הגרמנים עם כ- 193 אוגדות, במספר צירים וריסקו את הצבא האדום. תוך מספר שבועות התקדמו עמוק לשטח הרוסי וכעבור מספר חדשים הגיעו למרחק של טווח תותחים ממוסקבה. מה שאילץ את ההנהגה הרוסית להימלט מזרחה.

מבצע ברברוסה | מוזיאון הלוחם היהודי במלחה"ע ה - 2

בחזית השנייה צרו הגרמנים על לנינגרד וכתרו אותה. בנוסף הם כיתרו מספר ארמיות רוסיות ולקחו בשבי כ- 550 אלף רוסים,

כעבור מספר חדשים נבלמה ההתקדמות הגרמנית, עקב הנחישות הרוסית וההוראה של סטלין שאין לסגת יותר ויש להלחם עד הסוף, כשהוא מקריב מאות אלפי חיילים מצבאו. סיבה נוספת לבלימה הגרמנית הייתה מזג האוויר הקשה והמושלג בחורף של אותה שנה, שעשה שמות בגרמנים, התארכות קווי האספקה.

אט אט הצליחו הרוסים לבלום את הגרמנים, כשמפקדי הצבא מבקשים מהיטלר לרכז את כול הכוח לכיבוש מוסקבה. היטלר סירב לבקשה והדיח ארבעה מבכירי צבאו. בהמשך, נשחק כוחם של הגרמנים והם נהדפו חזרה לגבולם במתקפת נגד רוסית ואף מעבר לזה.

German troops crossing the Soviet border.jpg

קרדיט : אלי מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה