סיפור על טבעות כסף ועל… כסף

משמעות טבעות באסלאם, ואבני החן המשובצות בהן

לאחרונה איסמעיל קאאני מחליפו של סולימאני, מפקד כח קודס החדש, ביקר את מנהיגי המליציות השיעיות בעיראק.

אחד ההדים שיצאו מהפגישה המאכזבת מבחינת ראשי המיליציות, היה שקאאני הביא להם טבעות כסף במקום כסף…

 

למה הייתה כוונתם? על מה היה מדובר ומדוע הסיפור יצא לרשתות במטרה להגחיך את קאאני?

מדוע מחליפו של סולימאני חשב שהוא נותן להם “כבוד” בזמן שמבחינתם הוא לא סיפק את הסחורה?

ולא פחות חשוב, מדוע הדבר מעיד על בעיה במעמדו של קאאני?

 

אז על מה בעצם המהומה? על אילו טבעות מדובר?

קאאני הביא איתו מתנה, העתק טבעת הכסף המפורסמת המשובצת אבן אבן אודם, של קאסם סולימאני.

מבחינתו ומבחינת המשטר האיראני, במיוחד לאחר תחילת תהליך הפיכתו של סולימאני לקדוש נעלה, מתנה כזו היא מתנה יוקרתית, שנועדה לכבד את מקבל הטבעת ולהראות לו עד כמה הוא חשוב למשטר האיראני ולמפקד החדש של כח אל-קודס.

אבל מבחינת מנהיגי המיליציות השונות, הם לא זקוקים לכבוד האיראני בצורת העתק טבעת של סולימאני. הם צריכים את הכסף האיראני, המגיע בשטרות ירקרקים של דולרים אמריקאים, שאותם הם יכולים לחלק הלאה לפקודיהם, כי כוחם של מפקדי המיליציות, נשען בין היתר על יכולתם לשלם לאנשיהם, וקצת קשה לשלם להם בכבוד שקיבלו עם טבעת מכסף, במקום שטרות כסף…

יחסי שרי המלחמה של מיליציות הטרור השיעיות בעיראק, עם קאאני המחליף של סולימאני, מורכבים גם כך ומכמה סיבות, לא רק שלא כולם מכירים אותו אישית ושלא “אכלו מאותו המסטינג” ולא רק שאין לקאאני את הכריזמה השקטה של סולימאני, יש לו בעיה בסיסית עם ראשי המיליציות אשר מעיבה על יכולתו לתקשר איתם.

קאאני פשוט אינו דובר ערבית, והוא מדבר עם כל מי שהוא בא איתו במגע בעיראק, מסוריה, וכל דובר ערבית אחר, באמצעות מתורגמן.

אולי הוא מכיר היטב את אפגניסטן ועם מפקדי ולוחמי הפטמיון הוא יכול להסתדר מצוין, אבל לעיראקים זה לא ממש משנה, הם עדיין לא בוטחים ולא מכבדים אותו כפי שכיבדו את סולימאני, וגרוע מכך, גם אין בהם פחד ממנו, ולראיה סיפור הטבעות עם התגובה הכועסת והמזלזלת, יצא מחוץ לחדר ועלה לרשת.

העובדה שהסיפור בכלל התפרסם, מצביע לא רק על אי שביעות רצונם של ראשי המליציות השיעיות בעיראק, שלא קיבלו את ערימות המזומנים להם ציפו, אלא על בעיה במעמדו של קאאני כמחליפו של סולימאני כמפקד כח קודס.

 

ומה בכלל הסיפור של הטבעת? מדוע אנו רואים מוסלמים רבים עונדים טבעות משובצות באבנים?

זה מחזיר אותי אישית, לפוסט הראשון שפרסמתי כמענה לשאלות לאחר החיסול של קאסם סולימאני.

בתחילת חודש ינואר השנה, כל העולם דיבר על החיסול של הטרוריסט סולימאני, מפקד כח קודס האיראני.

 

שאלו אותי האם יש משמעות לטבעת שענד, אז הנה קצת רקע לנושא.

מקור המנהג לענידת טבעת בעולם האסלאמי, מגיע מהעדויות במספר חדיתות ואגדות שנבעו מהן, בהן מסופר על שהנביא מוחמד ענד טבעת, במרבית החדיתות מדובר ביד ימין ומיעוטן על יד שמאל, ברוב המקרים טבעת כסף ועליה חריטה “מוחמד שליח האל” (مُحَمَّد رَسُول الله מוחמד רסול אללה ) וכן מוזכרת האבן עקיק (נהוג לייחס למשפחת אבני קוורץ, אבל יש וויכוח על הסוג).

נאמר כי את הנביא נהג להשתמש בטבעת לצורך חתימת מכתבים אותם שלח ללגורמים שונים, ולכן גם חרט על טבעת הכסף שלו, את המילים “מוחמד שליח האל”.

 

סגולות אבן קוורץ (עקיק العقيق‎) באמונה האסלאמית:

שומרת על עונד הטבעת בדרכים, מונעת עוני, מונעת היסוס בלב המאמין, מגינה מקשיים, מונעת צער, מפיגה עצבים, מביאה מזל ועוד.

בנוסף לחריטה המוזכרת של “מוחמד שליח האל”, נמצא גם חריטה של השהאדה – הכרזת האמונה האסלאמית, הכוללת הצהרה בדבר בלעדיות האל ושליחותו האלוהית של מוחמד, וכן גם חריטת פסוקי קוראן שונים.

 

אצל הסונים

בסונה נהוג לענוד את הטבעת על אצבע ביד ימין או שמאל, בתלות בשייכות לזרם הסוני.

החנפים, המליכים והחנבלים, יענדו על יד שמאל, תוך שהם מביאם ציטוט מהחדית המתאימה,

ואילו זרמים אחרים יענדו על יד ימין ומביאים גם הם ציטוטים מתאימים.

לרוב יהיו אלו אנשי הדת שיענדו את הטבעת.

ברוב המקרים השיבוץ יהיה באבני קוורץ, שיכולות להיות לבנות, שחורות או בגווני כתום ואדום.

 

אצל השיעים

בשיעה עונדים את הטבעת על אצבע ביד ימין.

בנוסף לעקיק – אבני הקוורץ בצבעים שונים, ישובצו גם אבני טורקיז (פיירוז) ולצורך כך כמובן מביאים את האישור לכך מהמקורות, מהחדיתות המתאימות ואת דברי האימם עלי,בנוגע לטבעות.

לפי האמונה השיעית לאבן הפיירוז יש בין היתר, סגולות לברכה וריפוי.

בנוסף לחריטה המוזכרת לעיל, בשיעה נוהגים גם לענות טבעות עם שמות בעלי משמעות בעולם השיעי, האימאם עלי (חתנו ובן דודו של הנביא, שמבחינת השיעים היה האימאם האמיתי הראשון אחרי מוחמד)

ובניו של עלי, האימאם חסן (האימם השני, לפי השיעים) והאימאם חוסיין (האימאם השלישי), נכדיו של מוחמד.

 

וכאן אני מגיע לטבעת המפורסמת של סולימאני

טבעת כסף משובצת אבן אודם (יאקוט), סוג של אבן קוורץ המוכרת בשם קרנליאן, המכילה ברזל הנותן לה את הצבע האדום, שבנוסף לדברי האימאם עלי בחדית, מוזכרת גם הקוראן (58;55)

לפי האמונה השיעית לאבן האודם סגולות של מניעת דאגות, מגינה מפני אובדן דם הפציעה, מרפאת מחלות דם ולב ומונעת סיוטי לילה.

ולסיום אומר שלמרות שעל פי האמונה העממית, במדינות שונות ותרבויות שונות, מייחסים תוכונות אלו ואחרות לאבנים אותן משבצים בטבעות, אך יש לציין כי על פי האסלאם, אין לייחס לאבנים המשובצות בטבעות, תכונות של הגנה או ריפוי, כי הרי רק לאלוהים יש את היכולת להגן או לרפא.

סולימאני והטבעת

שאלת קורא ברשתות החברתיות : 

מדוע הטבעת של סולימאני על יד שמאל בעוד השיעים נוהגים על פי הכתבה לענוד ביד ימין?

והנה התשובה:

היות והמנהג של ענידת הטבעות מקורו במסורות שהתפתחו מסיפורי החדית’ השונים, לכן ישנן אסכולות שונות בדברים כגון זה, וזו הסיבה שיש הבדלים בין הנהוג בשיעה וזרמים שונים בסונה, וכאמור כל צד מביא את הפרוש שלו והחדית’ המתאימה, למנהג אותו אימץ.

בנוסף לחדית’ות המדברות על איך יש לענוד את הטבעת, ישנן חדית’ות רבות שנהוג להביא בנושא הטבעות עצמן, כדי להסביר באיזה אבן יש להשתמש בטבעת, מאיזה חומר הטבעת עצמה צריכה להיות עשויה, ואף מה העיצוב של האבן והחריטה צריך להיות.

עקרונית כל הפסיקות בזרמי האסלם השונים אם לענוד טבעת או שלא, הן נוהג, מסורת והמלצה מועדפת, אך לא חובה.
הדבר היחיד שמוסכם על כולם, שגברים לא יענדו תכשיטים מזהב, בוודאי לא טבעת.

כפי שכתבתי בפוסט, אצל השיעים נהוג כאמור לענוד טבעת על יד ימין, ויתרה מכך בשיעה על פי המשפט המוסלמי (פִקְה الفقه) המשלים והמבאר את השריעה, היא ההלכה האיסלמית, ענידת טבעת על יד שמאל, מותרת אך ורק במידה ועונדים כבר טבעת על יד ימין.
ללא ענידת טבעת ראשונה על יד ימין, בשיעה מקובל להגדיר שהדבר אינו מומלץ ולא רצוי (מקרוה مكروه)

שם לב שבכל מקרה שבו תראה שיעי העונד טבעת עד יד שמאל, יש לו לפחות טבעת אחת על יד ימין.
לגבי סולימאני במקרים בהם ענד טבעת אחת, תוכל לראות שהיא תמיד נענדה על יד ימין.
#קצת_עובדות_אסלאם

קרדיט: אביעד, מקבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון

כתיבת תגובה