השבוע שבין ה-12.6.20 ל- 18.6.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- הרש"פ מגבירה את מדיניות הנתק מול ישראל, גם במחיר כבד לאוכלוסיה המקומית, וחלק מאנשיה מאיימים בהסלמה אלימה, במידה וישראל אכן תחיל ריבונות על שטחים באיו"ש. ראש ממשלת הרש"פ מעריך שאיום זה חסר משמעות,שכן הרחוב הפלסטיני אינו מוכן לשתף פעולה עם מהלך שכזה.

*- מנגד, החמא"ס מאיימת שתפעל להסלמה בתגובה לריבונות, ובמקביל מאפשרת חידוש שיגור בלוני נפץ ותבערה וגם רקטה בודדת לעבר ישובי עוטף עזה.

*- גידול ניכר במספר חולי הקורונה באיו"ש, נוכח אדישות הרחוב והפסקת נקיטת אמצעי זהירות, במיוחד במה שנוגע לחתונות רבות משתתפים הנערכות בעונה זו מדי לילה. על רקע זה יצא אבו מאזן לסיור מתוקשר ברמאללה, חמוש במסיכה,כשהוא קורא לתושבים להקפיד על אמצעי מיגון.

*- נמשכים אירועי אנרכיה ברחבי איו"ש, ובמרכזם שוד מזוין בלב שכם לאור יום ותקריות ירי בסכסוכים חמולתיים ופליליים באזור חברון. ברצועה, מספר רב של תאונות דרכים עם נפגעים, מביאים את משטרת החמא"ס למבצע אכיפה.

ובהרחבה:

סוגיית הריבונות ממשיכה לעמוד בראש סדר היום הציבורי, והיא מעסיקה לא רק את הצמרת הפלסטינית אלא גם את האזרחים מהשורה, שתוהים כיצד ישפיע המהלך על חייהם

הרש"פ מתמקדת במאבק מדיני, ובעיקר גיוס תמיכה באיחוד האירופי וחלק ממדינות ערב השותפות להתנגדות ליוזמה. לצד זאת, מגבירה הרש"פ את מדיניות ניתוק קשרי התיאום מול ישראל, והשבוע הודיעה הרש"פ על הפסקת העברת נתוני מרשם האוכלוסין לצד הישראלי, הגם שהדבר עלול להקשות על ניידות הפלסטינים בחו"ל. כן הכריזה ממשלת הרש"פ על איסור פניה של עובדי הרש"פ לאתרי
אינטרנט של המתפ"ש, באמצעותם ניתן לקבל היתרי יציאה לישראל, אתרים שהוקמו כחלופה, בעקבות ניתוק קשרי התיאום. מובן שמאחורי איום זה אין ממש, שכן כמעט כל תושב פלסטיני נאלץ להסתייע בערוץ זה.

בהקשר זה, דווח, כי מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ נועד לאחרונה עם מושלי המחוזות באיו"ש והעריך בפניהם, כי אין סיכוי למהלך של התנגדות עממית להחלת הריבונות הישראלית באיו"ש. לדבריו: האוכלוסייה, במיוחד לאחר עידן הקורונה עסוקה בהישרדות כלכלית ולא בסוגיות מדיניות, ודי לראות את טורי הפועלים בכניסה למשרד התיאום והקישור בבית אל (ובשאר המחוזות), כדי להבין זאת.

בד בבד, מכריזה הרש"פ, כי אין בכוחה לשלם משכורות לעובדיה, על רקע הוויתור על כספי המסים שנגבים בידי ישראל, ובמקביל פנה דיאב אללוח, נציג הרש"פ במצרים והליגה הערבית למוסדות הליגה, בבקשה לחדש את מערך הסיוע הערבי בהיקף מאה מליון דולר בחודש, לטובת תקציב הרש"פ. עד כה ללא תגובה.

ייתכן שלרש"פ אין כסף למשכורות, אבל יש לה בהחלט כסף לממן בניה פלסטינית באזורים בשטחי C ובבקעת הירדן, ללא כל תיאום עם ישראל, אך בהחלט בתיאום,עידוד ודחיפה מצד חלק ממדינות האיחוד האירופי. בד בבד, חלק מדובריה בהחלט מדברים על חזרה לקו של "אינתיפאדה", ועל רקע זה, פורסמה ידיעה שנראית מצוצה מן האצבע, אך בהחלט מכוונת להעברת מסר, ולפיו ברש"פ החלו להשמיד מסמכים סודיים מחשש לכניסה ישראלית מחודשת לערים באיו"ש והשתלטות על מפקדות מנגנונים בדומה למה שנעשה במבצע "חומת מגן".

מנגד, החמא"ס קוראת לרש"פ לנקוט בקו לוחמתי יותר, ולאמץ מדיניות של מאבק אלים, תוך רמיזה שהחמא"ס עשויה לנקוט בקו כזה לבדה, אם הרש"פ לא תוביל את המהלך.

ברקע, ממשיכה החמא"ס בביצוע ירי רקטות לעבר הים, ומעודדת את חידוש שיגור בלוני הנפץ והתבערה. אבל איומים אלה אינם קשורים בהכרח לסוגיית הריבונות,ונראה שהם קשורים יותר לסוגיית המשך הזרמת הכסף הטרי לרצועה, לאחר תקופה ממושכת, במהלכה נמנעה חזרת השגריר הקטרי לאזור. התקשורת מפרסמת ידיעות סותרות בסוגיה, האם אישרה ישראל את הכנסת הכסף הקטרי לרצועה, והחמא"ס מגיבה בשיטה שעבדה תמיד, חידוש פעילות ההטרדה כנגד עוטף עזה, ובכלל זה חידוש תופעת הבלונים, לצד ירי רקטה אחת לעבר גזרת העוטף, כשבתגובה הפציצה ישראל כמה דיונות חול ופחונים של החמא"ס.

הנה תמונות משיגור הבלונים:

ואחרי כל אלה מוטרדים ברש"פ בהחלט מהתגברות תופעת ההידבקות בקורונה ברחבי איו"ש, בדגש על אזור חברון שהפך מרכז הדבקה. ברש"פ קוראים לתושבים לנקוט באמצעי זהירות, ומטילים סגרים נקודתיים, כמו גם מגבירים חלקית את מדיניות האכיפה, אך ללא שת"פ מצד הרחוב, שמבחינתו חלף עידן הקורונה. ברש"פ טוענים, כי מקור ההדבקה היינו "פועלים בישראל", אך בפועל האוכלוסייה באיו,שאינה חדלה להתחכך, ללא כל אמצעי זהירות, בדגש על תופעת החתונות ההמוניות שהפכו למוקדי הדבקה.

הנה דוגמא לחתונה השבוע בחברון, אלפים, צפופים וללא כל מיגון:

במטרה לבלום את הגידול במספר הנדבקים, מכריזים ברש"פ על סגירת בית חולים בחברון, ומרפאות חוץ בבית חולים ברמאללה, והשבוע דווח, כי לפחות שני שופטים מאיו"ש נדבקו מהנגיף.

ברקע, יצאו אבו מאזן וראש ממשלתו מחמד אשתיה לסיור מצולם ברחבי רמאללה,כשהם עוטים מסיכות, ומבקשים מהתושבים לנקוט גם כן באמצעי זהירות.

הנה תמונות:

ובמישור הפנימי, נמשכים גילויי אנרכיה מקומיים, כשהאירוע הבולט היה שוד תחנת דלק לאור יום בשכם. השודדים נמלטו והשאירו את רכב המילוט מאחוריהם.
לצד זאת, דווח על תקרית ירי לעבר משאית באזור חברון, כתוצאה ממנו התהפכה המשאית ו- 3 מנוסעיה נפצעו. 3 פצועים נרשמו גם בקרב חמולות בעיירה סעיר שבגזרת חברון.

וברצועה, הכריזה משטרת החמא"ס על מבצע אכיפה בעקבות ריבוי תאונות, ובכלל זה 3 ילדים הרוגים ביום אחד, ב- 3 תאונות נפרדות.

שבת שלום ובריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה