השבוע שבין ה-6.6.20 ל- 11.6.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

הפלסטינים מגבירים את פעילותם נגד תכנית הריבונות הישראלית, ובין היתר מסרבים לקבל מישראל את כספי המיסים כדי ליצור תסיסה חברתית, למרות שבשלב זה, הביקורת בנושא מופנית בעיקר כלפי הרש"פ. בשטח שורה של הפגנות מחאה נגד הריבונות, ואפילו שירי מחאה.

מזכ"ל הגא"פ לשעבר רמדאן שלח הסתלק (באיחור) מהעולם ולצדו גם אמו של "המהנדס" יחיא עיאש. בקב גורמי הכח הפלסטינים קונצנזוס של הודעות אבל בעקבות מותו של שלח, ואנשי הג'יהאד האסלאמי קיימו מפגן כוח בעזה לכבודו.

למרות גילוי מקרי קורונה נוספים, ברחוב הפלסטיני כבר אין סימני זהירות,ונערכות חתונות המוניות ללא כל אמצעי מיגון.

ראש עיריית שכם מכריז על התפטרותו בעקבות התערבות מושל המחוז בהנפקת היתרי בניה. ובעזה, ביקורת על העירייה שבמסווה של הסדרת החופים גובה סכומי עתק בתמורה להיתר להפעלת דוכני רוכלות לאורך החוף.

ובהרחבה:

סוגיית החלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון ממשיכה לעמוד במוקד הפעילות הציבורית וברש"פ מחריפים את הקו, ומודיעים שלא יקבלו עוד כספים מישראל, כאשר מחמד אשתיה, ראש הממשלה מזהיר שבשל מהלך זה, אין בכוחה של הרש"פ לשלם החודש משכורות לעובדיה. ברור שמדובר במשבר כלכלי שהרש"פ יוזמת אותו במטרה ליצר אוירת משבר. בהקשר זה טען סלאם פיאד, ראש הממשלה לשעבר,כי משבר המשכורות הוא מלאכותי לחלוטין שכן הרש"פ קיבלה סיוע כלכלי עצום בשל הקורונה ואין לה שום בעיה כלכלית.

הנה תגובות בקרב העובדים נוכח החשש מעיכוב שכרם:

הפלסטינים מעצימים את אוירת המשבר בהתבטאויות קיצוניות. כך לדוגמא הכריז מחמוד עאלול, סגן יו"ר הנהגת הפת"ח, כי כדור השלג של התגובה הפלסטינית לריבונות צומח מדי יום, וכי הפלסטינים יאבקו בסיפוח הן ברמה הפוליטית והן בשטח.

מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ מגבש גם תכנית פעולה מעשית ומציין,שהפלסטינים יתמקדו בהכרזת עצמאות ותוך דרישה להכרה בינלאומית בריבונותם על כל השטח שבגבולות 67.

חסין אלשיח', הממונה על התיאום האזרחי הוסיף בהקשר זה, כי הרש"פ ניתקה לחלוטין את קשרי התיאום, בציינו, כי ישראלים שייכנסו לשטחי הרש"פ יועברו לידי הצלב האדום, אך לא לידי צה"ל, ואם ייתפסו ישראלים בפעילות פלילית בשטח הרש"פ הם יועמדו לדין בפני בית משפט פלסטיני. עם זאת הוסיף, כי למרות זאת הרש"פ לא תאפשר יציאת פעילות פח"ע משטחה גם ללא תיאום עם ישראל.

בפועל, מדווחים גורמי אופוזיציה כי הרש"פ ממשיכה לקיים תיאום בטחוני חשאי, ואנשיה מנעו ניסיון להנחת זירת מטענים באזור ג'נין. דיווח שברש"פ
מכחישים. כן דווח שאנשי הבטחון הפלסטינים איתרו כניסה של רכבים ישראליים לקלקיליה, והורו לרכבים לחזור לאחור, בלא לעכב אותם.

דברי חסין אלשיח', כמו גם תקריות אלה מעוררים ביקורת רבה מצד האופוזיציה הקוראת לרש"פ לאמץ קו של מאבק אמתי ואלים.

ברקע, נשמרים ומתפתחים ערוצי הידברות חלופיים בין הפלסטינים לגורמי הקישור, בעזרת ארגוני שמאל וארגונים בינ"ל, ובכלל זה המרכז לזכויות אדם
בעזה, בראשות עו"ד ראג'י צוראני, איש החזית העממית שמתאם יציאת חולים מהרצועה לישראל. ביקורת על פעילות זו זכתה בתגובה של צוראני שטען, כי המרכז עוסק בתיאום וסיוע לחולים מהרצועה למעלה מעשרים שנה.

ובהקשר זה, גם השבוע נחת בנתב"ג מטוס ובו סיוע רפואי מצד האמירויות הערביות לרש"פ, לאחר שבשבוע שעבר סירבו ברש"פ לקבל מטוס דומה בטענה שהם מתנגדים לכל מהלך של נורמליזציה עם ישראל. טענה זו נתקלה בתגובה נזעמת,תוך טענה שהרש"פ לא נמנעה מקבלת סיוע טורקי שגם הוא הועבר דרך נתב"ג. על רקע זה טענו דוברי הרש"פ, כי מדינת האמירויות לא תיאמה עם הרש"פ את העברת הסיוע בניגוד לטורקיה. עם זאת, ניכר שהדבר שמטריד את הפלסטינים אינו סוגיית התיאום והנורמליזציה, אלא החסות שמעניקה מדינה זו למחמד דחלאן,שנוא נפשו של יו"ר הרש"פ, ועל רקע זה בלטו פרסומים פלסטיניים לפיהם מחמד דחלאן אישית הגיע עם המטוס, והתקבל בנתב"ג ע"י בכירי השב"כ.

ובשטח, נמשכות הפרות סדר ונסיונות פיגוע במספר מוקדים, בין היתר על רקע סוגיית הריבונות, כמו גם על רקע 05 יוני, יום השנה לפרוץ מלחמת ששת הימים המכונה "יום הנכסה". בין היתר התקיימה הפגנה בכפר פצאיל שבבקעת הירדן,ולצד זאת נערך כינוס של עיריית טובאס בכפר כרדלה. הפגנות גדולות נגד הסיפוח נערכו גם במרבית הערים, ואפילו שירים בגנות הריבונות כבר יצאו לאור כמו השיר הבא:

ובשולי הדברים, השבוע פורסם דבר מעצרו של תושב הכפר יעבד בן 49, כחשוד בהריגת החייל עמית בן יגאל הי"ד באמצעות יידוי אבן מגג ביתו. עורך דינו של העצור טוען, כי הוא מכחיש את הודאתו במעשה, וגם ברשתות החברתיות אין כמעט מי שמאמין שזהו אכן הרוצח, תוך שרבים טוענים שבשב"כ הישראלי חיפשו שעיר לעזאזל, כדי לחפות על הכישלון בלכידת הרוצח האמיתי.

לצד זאת, יצויין סיכול נסיון חדירה של מפגע חמוש בסכין מהכפר בית פוריכ לישוב איתמר. הדבר המעניין שניסיון זה התרחש במהלך תרגיל שדימה חדירה לישוב ע"י צה"ל וכיתת הכוננות, תרגיל שהפך למציאות.

והשבוע זכינו להסתלקותם (מאוחר מדי למרבה הצער) של שני יצורים שטוב היה לעולם לולא נבראו: רמדאן שלח מזכ"ל הג'האד האסלאמי לשעבר, ועאישה עיאש,אמו של מי שכונה "המהנדס", יחיא עיאש.

שלח מת בבית חולים בלבנון לאחר תקופה ממושכת בה התקיים במצב של "צמח",ונקבר במחנה הפליטים ירמוכ בדמשק, למרות ניסיונות להביאו לקבורה ברצועה,תוך לקיחת קרדיט על תיאום הכנסת גופתו עם המצרים. הודעות אבל על מות השניים, ובמיוחד רמדאן שלח, נשלחו כמעט מכל גורם כוח אפשרי, כולל המועצה המרכזית של הפת"ח.

במקביל, נפתחו בתי אבלים על שלח ברחבי הרצועה, ובעיר עזה קיימו פעילי הג'יהאד מפגן צבאי ענק, תוך שהם מציינים את תרומתו הרבה של שלח לפיתוח המערך הרקטי של ארגונם.

הנה תמונות מהמצעד הצבאי שקיימו אנשי הג'יהאד בעזה לכבודו של שלח:

וכמעט שכחנו קורונה. גם השבוע נתגלו חולים חדשים באיו"ש ובעיקר בעיירה דהריה, שבגזרת חברון וכן ביריחו ובקלקיליה. ברש"פ הכריזו סגר על דהריה וסגרו שם את המסגדים והמסעדות, אך ביתר המקומות נמשכת מדיניות החזרה לשגרה. בולטות במיוחד החתונות ההמוניות המתנהלות ללא כל אמצעי זהירות והגבלות כפי שניתן לראות בסרטון הבא:

ובמישור הפנימי: סמיח טבילה ראש עיריית שכם התפטר עם עוד שניים מחברי מועצת העיר בשל התערבות מושל המחוז במתן היתרי בניה בשכונת רפידיא בעיר,שהעירייה סרבה לאשרם. מושל המחוז דחה את הטענות לפיהן התערב בענייני העירייה וטען שהיחסים בין העירייה למשרד המושל תקינים. בקרב התושבים אין יותר מדי צער על לכתו של טבילה, שהחליף לפני פחות משנה את עדלי יעיש, איש החמא"ס שנהנה מפופולריות רבה בעיר, על פי הסכם רוטציה. בניגוד לכך בסרטון הבא רוב הדוברים מביעים תמיכה בעמדת ראש העיריה.

ובתחום בטחון הפנים דווח השבוע על הרוג שלישי מהתקרית בחוארה, בה נרצחו שני אחים ובן דודם בלב הכפר על רקע סכסוך חמולות. בעקבות זאת, שוחח אבו מאזן בטלפון עם האב של שני האחים ההרוגים והבטיח להעניש בחומרה הרוצחים. לצד זאת, נתגלתה גופת אישה לוקה בשכלה בבאר מים בכפר קבלאן שגם הוא בגזרת שכם.

ובעזה דווח על תסיסה בחלק מהאוניברסיטאות, נוכח איסור גישה למבחנים למי שלא שילמו שכר לימוד. אנשי הזרם האסלאמי במוסדות אלה מיהרו להכריז שבכוונתם להסדיר את הנושא מול הנהלת המוסדות.

לצד זאת, הודיעה עיריית עזה על כוונתה להשכיר דוכני רוכלים לאורך טיילת החוף, בתמורה לאגרה של 2500 דולר, סכום שנחשב דמיוני במונחי עזה, מה שמעורר תסיסה בקרב הרוכלים הרבים שפעלו באזור באופן פירטי וצפויים לאבד את מקור פרנסתם.

ובשולי הדברים: איגוד הפועלים בעזה פרסם הודעת גינוי בעקבות פריצה למשרדיו, בלא לציין מי פרץ, הגם שסביר שמדובר במאבקי כח בין מחנות דחלאן ואבו מאזן בפת"ח.

שבת שלום ובריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה