קטסטרופה הומניטרית בלתי נשלטת- הלירה הסורית קורסת. נפילת אסד קרובה?

"קטסטרופה הומניטרית בלתי נשלטת". הלירה הסורית קורסת האם היא המבשרת את נפילתו של אסד?

על רקע קריסת הלירה הסורית מול  מטבעות אחרים והידרדרות התנאים הכלכליים, התחדשו הפגנות אנטי-סוריות בעיר סווידה שבדרום המדינה, זה היום השני ברציפות, כאשר עשרות מפגינים צעקו ססמאות שקראו להפלת המשטר.

מהמצפה הסורי לזכויות אדם נמסר כי רבים מאנשי ג'בל אל-ערבי בא-סוויידה הפגינו היום ,יום שני, מול בניין מושל המחוז ובשוק העיר, כשהם צועקים "סוריה חיה ומספיק עם בשאר אל-אסד, והעם הסורי הוא אחד".

המפגינים הביעו את הזדהותם עם העיירות והכפרים במחוזות דרעא, וקוראים לפגע בכוחות המשטר והמיליציות הנאמנות להם.

היו הפגנות בא-סוויידה גם ביום ראשון, במחאה על ההידרדרות הכלכלית ותנאי החיים בכל אזורי סוריה, ועל העלות הגבוהה של דברי מזון בסיסיים.

המפגינים קראו ססמאות נגד המשטר הסורי ובשאר אל-אסד, בעודם שרים "סוריה היא שלנו ומי הוא בשאר של אל-אסד", "אלוהים עזב את בשאר", ו-"העם רוצה להפיל את המשטר". המפגינים דרשו גם כי איראן ורוסיה יעזבו את סוריה.

התמוטטות הלירה הסורית
מנגד, המצפה הסורי אמר ביום שני כי במהלך היממה האחרונה, הלירה הסורית פוחתה במהירות גדולה ביחס לדולר ומטבעות חוץ אחרים.

שחיקת ערך המטבע לוותה בעלייה מטורפת במחירי מוצרי מזון בסיסיים ותרופות, שלא לדבר על מחסור רב מהם בשווקים, המאיים לגרום לקטסטרופה הומניטרית בלתי נשלטת על סוריה.
דולר אמריקאי נרכש היום ב- 3200 לירות סוריות. באשר לאידליב,המצב שם יותר חמור. הלירה הסורית מול הלירה הטורקית ביחס של 472 ללירה טורקית.

דיווח ב- AFP ייחס את קריסת שער החליפין של הלירה הסורית לחששות מההשלכות של יישום החוק  "סיזר" שיכנס לתוקף  ב -17 ביוני.

בעוד עשרה ימים, אם לא תסתמן דחייה של הרגע האחרון, תפתח ארה"ב ביישום "חוק קיסר" בסוריה. החוק נועד לפגוע בחברות בינלאומיות ואנשי עסקים זרים שמשתפים פעולה כלכלית עם סוריה, לפגוע בצמרת הצבאית-כלכלית בדמשק, ובסופו של דבר להגיע עד בשאר אסד, ולהוביל להחלפתו בנשיא אחר.
שלא לדבר על הסכסוך שלו, עם רמי מכלוף, איש העסקים ואחיינו של נשיא סוריה.

על פי האו"ם, מרבית הסורים חיים מתחת לקו העוני, בעוד שמחירי הסחורות הוכפלו ברחבי המדינה במהלך השנה האחרונה.

انهيار سعر صرف الليرة السورية أمام العملات الأخرى

קרדיט:עמרם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה