האו"ם: "עלייה משמעותית בפעילות הגרעינית של איראן". הליכה על סף תהום?

האם הסנקציות הקשות המכבידות מאוד על איראן דוחקות את המשטר עוד ועוד ללכת על סף תהום או להתחיל בריצה לעבר הגרעין?

לא סתם תזמנו ראש ממשלת ישראל-ביבי נתניהו ומנכ"ל הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו'ם הודעות לציבור ,שיותר מרומזות כי איראן ככל הנראה החלה בריצה לגרעין , או באופן אמיתי או כחלק מלוחמה פסיכולוגית לקראת הסכמה למו"מ מחודש עם ארה"ב תוך רצון לאסוף קלפי מיקוח נוחים יותר במו"מ עם ארה"ב.

ראש ממשלת ישראל אמר היום כי :" בסוף השבוע הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית קבעה שאיראן סירבה לאשר לפקחי הסוכנות גישה לאתרים סודיים שבהם איראן ביצעה פעילות גרעין צבאית חשאית. איראן מפרה בשיטתיות את התחייבויותיה גם בהסתרת אתרים, גם בהעשרה של חומר בקיע וגם בהפרות אחרות. אני מאמין שהגיעה העת, ואני חושב שכבר עברה העת, אבל בוודאי שכעת זה מחויב המציאות לאור הגילויים הללו, שהקהילה הבינלאומית תצטרף לארה"ב ותטיל מחדש סנקציות משתקות על איראן. בכל מקרה, הקורונה לא מפחיתה כהוא זה מהנחישות שלנו לפעול נגד התוקפנות של איראן. אני חוזר ואומר – ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני ותמשיך לפעול באופן שיטתי נגד הניסיונות של איראן להתבסס צבאית בגבולותינו".

מנכ"ל הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו'ם רפאל מריאנו גרוסי הפציר באיראן לשתף פעולה ללא כל דיחוי נוסף והעביר מסר ברור אליהם באומרו כי :

"הסוכנות זיהתה מספר אינדיקציות הקשורות לחומרים גרעיניים בלתי מוצהרים ופעילות הקשורה באופן ישיר לפרויקט הגרעין האיראני בשלושה אתרים חדשים פעילים שלא הוכרזו על ידי איראן באופן רשמי . אנו קוראים מכאן לאיראן לשתף פעולה באופן מיידי ומלא עם נציגיי הסוכנות ללא כל דיחוי נוסף, העניין הוא רציני ואנו מצפים מטהראן לשקול ברצינות את הפניות ולשתף פעולה באופן מלא.
במשך כל חודש מאי איראן שוללת מאיתנו גישה גם לאתרים רשמיים שידועים כמכילים אורניום. הסוכנות מוטרדת ומודאגת בצדק מכיוון שחלה עלייה משמעותית בפעילות הגרעינית של איראן, אלו אינם עוד ספקולציות בכל המתרחש באתרים הללו בהן איראן מסרבת בתוקף לשתף מידע."

הערת הפרשן הצבאי של האתר : רק לחידוד. לא מדובר באתרים חדשים פעילים. אלא מדובר במידע חדש. האתרים היו פעילים בתחילת שנות 2000 ועברו פירוק וניקוי בשנים 2004 ושוב ב-2019 (תואם למחסן השטיחים).

גם הגעתו הפתאומית של שר החוץ האמריקאי פומפאו לביקור בזק בישראל והדיווחים במערב אודות נושאי שיחתו עם נתניהו תורמים אף הם לתמונה הגדולה.

כל הנסיבות מתכנסות לתמונת מצב שבו האיראנים נמצאים ערב החלטה, או כבר החליטו לבצע את הריצה שלהם לגרעין מתוך הערכה כי ארה"ב לא תכנס איתה לעימות צבאי ערב הבחירות לנשיאות בארה"ב המתוכננות לחודש נובמבר שנה זאת.

גם ההכנות הצבאיות של החיזבאללה הן בדרום לבנון והן לאורך חזית הגולן הסורי תוך החזרת כוחות עילית מחזית הלחימה בסוריה לגבולות ישראל משתלבים בתמונת ההכנות או ביצירה תמונת מצב ,לכאורה ,שתביא את הצדדים למחשבה כי איראנים וכוחות הפרוקסי שלה מוכנים לכל עימות אם ינסו לפגוע בתעשיית הגרעין שלה.

משחק פוקר עם הרבה העמדות פנים ואיתותי שווא שמאחוריו נמצאת סכנה למדינת ישראל.

ישראל לא תהסס לפעול אם רק תחשוב שאיראן אכן החליטה לפרוץ את כל האיסורים ולרוץ לעבר פצצה גרעינית ראשונה, שאולי בכלל כבר יש אחת כזאת ברשותה.

הערכתי כי איראן משחקת על בלוף והיא רק מנסה להשיג קלפי מיקוח נוחים יותר לקראת הסכמתה להיכנס למו"מ מחודש עם ארה"ב במגוון נושאי הגרעין והטילים הבליסטיים ארוכי הטווח המסכנים לא רק את ישראל אלא גם את מרבית מדינות אירופה על הבסיסים הצבאיים האמריקאים הרבים הפרוסים לאורכה.

How do the Iran nuclear deal inspections work? | CGTN America

 

 

כתיבת תגובה