שרשרת שרפות במפעלים ברחבי איראן.רקע

בשבוע האחרון רבים מדברים על השרפות באיראן,
תוכלו למצוא נתוני שרפות באתרים המספקים מידע על שרפות בעולם,
כמו אתר של NASA (https://firms.modaps.eosdis.nasa.gov/map/#t:adv;d:2020-06-04..2020-06-05;l:countries;@58.8,31.7,5z) או האתר של ESRI (https://www.esri.com/en-us/disaster-response/disasters/wildfires).

בנוסף רבים גם דיברו על שרפה בבית זיקוק באיראן. אמרו שפרצה מדליפת בנזין.
מה אני כבר מבין בבתי זיקוק, אם אמרו שהייתה דליפת בנזין, אז אולי הייתה דליפת בנזין. בכל זאת בית זיקוק, נשמע הגיוני שיש שם בנזין…🤷‍♂️
יש גם כאלה הלוחשים שאולי זו לא הייתה תאונה…

Iran investigates cyber attacks behind a string Oil Industry ...

דיברו גם על ספינת מטען קטנה בשם Behbahan (بهبهان) שהובילה מטען של חומרי בניין וקרמיקה מנמל ח'ורמשהאר, בדרכה לנמל בעיראק ושטבעה לפתע בים שקט ממש לפני כניסתה לנמל היעד. ברוב המקומות לא מזכירים שאחד אנשי הצוות הנעדרים, היה אזרח הודו.
( על בעיית העובדים הזרים המטרידה את האיראנים, אולי דבר בפעם אחרת)

אבל פחות מדברים על כך שבתקופה האחרונה, יש שרשרת שרפות במפעלים שונים ברחבי איראן.
פחות מדברים על תקלות כאלו ואחרות שמשום מה מתרחשות במפעלים שונים באיראן.

אל התאונות במפעלי תעשיה, מתווספות גם תאונות אתרי בנייה הנובעות מתכנון לקוי, ביצוע לקוי וחומרים שלא מתאימים ליעוד שתכננו להם, לדוגמה קריסת קיר בטון בגובה שישה מטר באתר בנייה של בניין בשכנות הרבי (Heravi هروی) בטהראן, ובמזל זה נגמר רק בהרוג אחד ופצוע אחד.

נכון שתקלות ואף שרפות, עלולות להתרחש במפעלים תעשייתיים, אני רק שואל את עצמי, האם יש דבר מה חריג בריבוי מקרים בתקופת זמן מתחילת חודש מאי עד עכשיו.

ואם תיקחו את כל אלו, תוסיפו להתפרצות המחודשת של נגיף הקורונה, ולכל אותם נושאים עליהם דיברנו בסדרת הפוסטים העוסקים בשאלה "לְמָה המשטר מכין עצמו?” נקבל סדרת גורמים נוספים על כל מה שהזכרנו עד כה, שמוסיפים אי שקט ברחוב האיראני.

 

רק שאם תחברו את הדברים בפוסט האחרון בנושא, ואת הדברים שעליהם דיברתי עכשיו,תקבלו בנוסף לסיבות לאי שקט, גם את הסיבות לפגיעה במורל של העם הפרסי הגאה.

וכשמוסיפים מורל ירוד בנוסף לכל אותן סיבות שגורמות למרמור וחוסר שביעות רצון, ולסיבות שגורמות לכעס ולמחאה גלויה, האם תוצאת התחושות הקשות בעם, יסתיימו בקול דממה דקה? או שגם ברחובות איראן תתחיל אש מסוג אחר?

אבל נסיים במשהו אחר, שאזרחי איראן לא יודעים אם לצחוק או לכעוס, כשהם רואים חמיד אסגארפור, התובע הציבורי של שחריאר (شهريار‎), אמר ביום רביעי השבוע בראיון לטלוויזיה, על רקע טרקטורים הורסים שכונה של 100 וילות יוקרה, עם ברכות וגינות יפות, שכבר רובן שווקו ונמכרו ללקוחות, רק שלטענת התובע המכובד, הבתים המפוארים, נבנו על באדמות חקלאיות ללא אישור חוקי.

אזרחי העיר והאיראנים בכלל, לא מצליחים להבין מדוע נזכרו רק עכשיו שאיכשהו ועדת התכנון לבנייה בעיר, לא נתנה לשכונה אישורי בנייה… ותוהים האם לא שילמו מספיק למי שהיה צריך, כדי להסדיר את הנושא…

ולמה אני דווקא מזכיר הריסת בתי יוקרה בעיר שחריאר הנמצאת במחוז טהראן, זמן רב לאחר שהחלו לבנות את שכונת היוקרה?
כי העיר הזו הייתה בחדשות לפני זמן לא רב, רק שבמרבית המקרים, שמה כלל לא הוזכר, למרות שמה שקרה בגבולותיה, עורר שיח ומחאה חובקת עולם.
זוכרים את ה 8 לינואר השנה? המטוס של טיסה 752 של חברת תעופה אוקראינית שהופל ע"י שני טילים של משמרות המהפכה, התרסק בסמיכות לעיר.

Iran oil industry fires, blasts raise suspicions of hacking

גם המשטר האיראני מדבר על השרפות, אבל כמובן מהזווית של מה שמתאים למשטר…

המשטר רגיש לגילויי המחאה באיראן על גל השרפות, הממלא את הרשתות החברתיות בתמונות בעלי חיים שרופים, אני לא אעלה כאן תמונות אלו, הן זמינות ברשת למי שירצה לראות במה מדובר.

למרות שגייסו את משמרות המהפכה ואת הצבא לכבות את השרפות, מביא המשטר נתונים סטטיסטיים מאתר המנטר את מצב היערות בעולם (https://www.globalforestwatch.org/), כדי להסביר שאין חריגה בכמות שרפות היער באיראן, לפי נתוני האתר, השרפות באיראן הן כמו הממוצע השנתי.

אבל רוב היערות אינן שרפות יער, אלא שטחי חורש דליל או אדמות בור המכוסים בעשבייה ושיחים.
אז אם רוצים ללמוד שב- 18 שנה האחרונות, איראן איבדה אחוזים נכבדים משטחי היער שלה, שגם כך מכסים כיום כ 0.85% משטח המדינה, או שבשני מחוזות השוכנים לחופי הים הכספי, מחוז מזנדאראן (مازندران‎) ומחוז גילן (گیلان‎) יש 77% משטחי היערות במדינה, אז האתר הזה ייתן לכם מידע, גם בנושאי אקלים ומידע נוסף, אך פחות רלוונטי לשרפות הבוערות באיראן.
אנשי המשטר מספרים שלמעשה הכל בסדר ורגיל, מוסיפים גם שבחלק מהשרפות, האשמה נופלת על רועי הצאן, שמבעירים אש שגורמת לשרפה.

אליהם מצטרפים גורמים האחראים באיראן על שמירת הטבע ואנשי שירות היערות (הזכורים לנו מהפרק על ריסוס הנפט במדבר (https://t.me/Middle_East_Insight/167)) שמסבירים שגם המטיילים אשמים, כי מדליקים אש ללא פיקוח, ומשאירים אחריהם אשפה, ונותנים דוגמה שאם בקבוק פלסטיק יישאר בשטח, הוא עלול להתמלא במי גשמים ולהפוך בקיץ לזכוכית מגדלת שתגרום לשרפה.
אמנם זה נכון, אך האם מסביר את השרפות השנה? הרי המשטר גם כבר אומר בגלוי שישנם מקרי הצתה רבים…

אז אני שוב שואל את עצמי: לְמָה המשטר מכין עצמו?

קרדיט : אביעד – ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון מקבוצת נציב

כתיבת תגובה