משבר בין רוסיה לטורקיה בנושא טילי האס-400 ?

הרבה סימנים ,ההולכים ונערמים, מצביעים, כמעט בברור, על משבר חדש בין טורקיה ורוסיה בנושא המשך רכש סוללות טילי הנ"מ החדישות מדגם האס-400 .

כזכור טורקיה רכשה סוללות טילי אס-400 מרוסיה בעסקה ששווייה למעלה ממיליארד דולר , סוללות שמשלוח ראשון כבר סופק לטורקיה בשנה שעברה אך עד היום מעכבת טורקיה, מסיבות השמורות עימה , את הפעלתן המבצעית , למרות שרוסיה עשתה מאמצים עליונים לאפשר הפעלתן כמה שיותר מהר .

כזכור רכישת סוללות האס-400 ע"י מטורקיה מרוסיה יצרה מיד משבר בינה ובין חברות ארגון נאט"ו , שגם טורקיה חברה בה , וכן עם ארה"ב שעשתה מאמצים עליונים להניע את טורקיה מלממש עיסקה זאת .

כשהמאמצים לשכנע את טורקיה לא נשאו פרי , עברה ארה"ב לאיומים מעשיים , כולל ביטול מכירת מטוסי האפ-35 האמריקאים לחיל האוויר הטורקי וביטול רישיונות ייצור למפעלים טורקיים לייצר חלקי חילוף למטוס זה.

בנוסף לצעדי העונשין המעשיים של ארה"ב , חרג הנשיא טראמפ מהתקינות הדיפלומטית המקובלת בין המדינות ואיים בצורה בוטה " להרוס את כלכלת טורקיה אם תמשיך במימוש עסקה זאת".

טראמפ אף הגיש סולם לנשיא טורקיה ,שיאפשר לו לרדת מצמרת העץ, שטיפס אליו כה גבוה , כשהציע לו ,אחרי שהמערכות הרוסיות הראשונות נחתו על אדמת טורקיה , לא להפעיל את הסוללות כלל או להוציאן למדינה שלישית.

נשיא טורקיה-ארדואן , הצהיר מעל כל במה כי סוללות האס-400 הם בדיוק מה שמדינתו זקוקה על מנת להגן על שמיה וכי שום דבר לא ירתיע אותו .

אלא, שכבר ידוע שעיקר כוחות של ארדואן הוא לא במותניו אלא בפיו .

הצהרות לחוד ומעשים לחוד.

הידרדרות ערך הלירה הטורקית היתה רק סימן גלוי אחד שהסנקציות הכלכליות האמריקאיות בהחלט מתחילות לתת את אותותיהן על הכלכלה הטורקית ההולכת ומתרסקת ומגשימה את "נבואת" טראמפ .

הצהרת הקרמלין  כי הם מצפים לאישור טורקיה לשליחת המשלוח השני של מערכות טילי האס-400  כבר יותר מרמז על משבר בנושא זה בין 2 המדינות.

הוסיפה למדורת המשבר הצהרת השגריר הרוסי – אלכסיי ירחוב שאמר בראיון לאמצעי תקשורת כי " טורקיה יכולה מצדו להוביל תפוחי אדמה בעזרת סוללות האס-400 שכבר ברשותה , אם היא רוצה . לרוסיה אין כל התנגדות למה שטורקיה רוצה לעשות עם סוללות אלו מאחר וטורקיה קנתה אותן ושלמה עבורן " .

התבטאות נוספת של בכיר רוסי בנושא , שאמר כי "הפעלת המערכת באופן מבצעי תלויה אך ורק בטורקיה. זה כמו שאם יש ברשותך רכב ,זה תלוי רק בך אם תבחר לנסוע בה או לשמור אותה בחניית ביתך " . הצהרה שכבר הצביעה במפורש כי אכן יש משבר עמוק בין רוסיה לטורקיה בנושא המשך מימוש עסקת קניית סוללות האס-400 שטורקיה הצהירה על כוונותיה בנושא.

הצהרות הזעם הרוסיות באו לאחר שבחודש מרץ השנה הצהירו הטורקים ,קבל עם ועולם , כי הם יפעילו את מערכת האס-400 בצורה מבצעית בתוך חודש, אך למרות שחלפו מאז 3 חודשים ואין עדיין כל סימן שטורקיה בכלל מתכוונת להפעיל סוללות אלו מבצעית .

לא ברור אם אי הפעלת סוללות האס-400 שכבר נמצאות בטורקיה בצורה מבצעית ונסיגת טורקיה מהמשך מימוש עסקת הרכש נובע מלחץ אמריקאי עצום על טורקיה, שטורקיה כבר לא מסוגלת לעמוד נגדה, למרות דברי הרבה של ארדואן ?  או שמא ארה"ב כבר "הוכיחה" לטורקים, בדיסקרטיות , כי מערכת האס-400 אינה בלתי מנוצחת כמו שהרוסים מתפארים וכי הטורקים זורקים את כספם על גרוטאות מתכת שאינן שווים את המחיר שטורקיה רצתה לשלם ?

אפשר וטורקיה ,בעצם אי הפעלת הסוללות היקרות , רומזת לרוסיה על מורת רוחה הקשה מההכנות הרוסיות והסוריות למתקפה כוללת על מחוז אידליב בצפון סוריה בו נמצאים כוחות צבא עצומים מטורקיה הנעזרים במיליציות סוניות הנאמנות לה.

טורקיה נמצאת בבעיה נוספת. מסוק הקרב שפיתחה וייצרה במפעליה תקוע עקב בעיות קשות במנוע המסוק והבנתה כי רק מנוע אמריקאי , של חברת רולס רויס , יכול לחלץ פרוייקט זה שכבר הושקעו בפיתוחו מיליארדי דולרים ואלפי עובדים נותרו חסרי עבודה עקב עצירת הפרוייקט.

בכל מקרה ,פני הדברים כרגע הם שטורקיה לא מתכוונת,לעת עתה ,להפעיל את סוללות האס-400 והיא גם לא מוכנה להרחיב את הזמנת הרכש לסוללות נוספות.

גם המשבר עם רוסיה היא עובדה קיימת ויהיו לה השלכות אזוריות נרחבות , לא רק במזרח התיכון אלא גם בלוב ובמקומות אחרים נוספים בעולם.

אם נראה ,פתאום, הצהרות אמריקאיות הרומזות כי עסקת מכירת מטוסי האפ-35 לטורקיה הופכת שוב לרלוונטית, הרי שנדע כי כל עסקת האס-400 עם רוסיה איבדה למעשה את הרלוונטיות ונכנסה ל-"קיפאון עמוק".

Turkey VS Russia Arm-Wrestle Royalty Free Vector Image

כתיבת תגובה